Gör du B2B content marketing på egen hand eller i ett litet team? Här är fem tips

Även i stora företag kan det vara en eller ett par personer som gör hela jobbet med content marketing. Om du är en av dem får du fem tips här

Mycket av arbetet med content marketing i B2B-företag sköts av en eller ett par personer – till och med i företag med över 1,000 anställda. Detta är en intressant sak som jag upptäckte i Content marketing institute och Marketing Profs stora årliga rapport om läget inom B2B content marketing.

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

Över 50% av de intervjuade företagen svarade att de hade ett litet eller en-persons team för hela organisationens behov:

Om du är en av dessa tappra själar har jag några tips jag gärna vill förmedla:

1. Prioritera stenhårt

Om du är ensam om att arbeta med content marketing i din organisation, eller del i ett litet team så gör ni sannolikt flera andra saker samtidigt. I många små företag finns det inga tydliga gränser mellan marknadsföring, kommunikation eller PR. Det är lätt att bli den där personen eller avdelningen som ska göra allt, och göra det med detsamma.

Därför behöver du sätta mycket tydliga prioritetingar kring vad du ska göra inom content marketing. Jag skulle börja med att titta över hur mycket tid och pengar du kan lägga på det. På så sätt får du en naturlig begränsning som blir tydlig även för utomstående: Det här är vad vi har råd med. Skulle någon då vilja utöka vad som görs på content marketing-området så kan du lätt demonstera vad som krävs av ytterligare resurser och budget.

Ett exempel på prioriteringar kan t.ex vara att säga att under en viss period ska vi arbeta med en produkt eller lösning, mot en specifik målgrupp för att uppnå ett visst mål (som kan vara att få sign-ups till ett nyhetsvbrev, ladda ned en e-bok eller boka möten med en säljare).Då har du en konkret plan att arbeta med, och den ryms inom den tid du har att lägga på content marketing.

2. Arbeta med teman

Innehållsproduktion kan lätt bli ett slukhål för tid och resurser. Om du producerar artikel efter artikel, video efter video så försvinner tiden snabbt – och pengarna. Risken är dessutom att du står där med en massa innehåll som är trevligt att ha, men inte nödvändigt.

Om du istället identifierar vad det är din content marketing ska leda till (som i exemplet med prioriteringar här ovan) så kan du avgränsa ett eller ett par teman som du fokuserar på att göra innehåll kring – och där du gör allt innehåll vid ett och samma tillfälle, för olika kanaler och för olika delar i köpresan.

Här kan du läsa mer om att arbeta tematiskt.

 

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

3. Köp dig hjälp

Om du är ensam om att jobba med content marketing behöver du göra en klarsynt bedömning av vad som är mest effektivt att du gör med din tid. Ifall du (eller någon annan) kommer fram till att du ska göra allt själv – från planering och produktion till distribution och uppföljning – så är det sannolikt inte det bästa svaret. Observera att detta inte handlar om vad du kan – du kan säkert klara alla delar – utan om vad som ger det bästa resultatet för företaget.

En av de viktigaste delarna av ett lyckat content marketing-arbete är att det finns någon som har det övergripande perspektivet – som kan se till att rätt saker görs, i rätt ordning, och bevaka att ni uppnår de resultat ni vill ha. Det är den enda delen av arbetet som inte går att lägga ut på någon annan.

Att planera och producera innehåll, att sprida via t.ex marketing automation eller i ägda, köpta och förtjänade medier, att samla in data kring vad som händer – allt sådant kan du köpa dig hjälp med. Det kan se dyrt ut på pappret, men det är ännu dyrare, och inte särskilt lyckat om du ska springa runt och göra det mesta själv.

 

4. Avgränsa kanalerna

Det är lätt att känna att företaget måste ha en mängd olika kanaler – från webb och nyhetsbrev till sociala medier och event – men det är ingen mening att satsa på aktiviteter i många kanaler om du inte har tid att göra det ordentligt. Ifall nytt innehåll publiceras oregelbundet, nyhetsbrevet kommer lite då och då, och det är samma sak som postas i olika sociala medier – ja, då är det hög tid att dra i bromsen och fråga sig om ni har för många kanaler.

En bra fråga att börja med är vilka kanaler det är som ger mest effekt? Finns det kanaler som du arbetar med fastän de inte bidrar så mycket till att content marketing-programmet lyckas? Om svaret är ja då vet du vad du ska börja med. Och om det fortfarande är fler kanaler än du kan hantera på ett bra sätt så är det bättre att välja en eller ett par än att fortsätta stressa för att hinna med.

 

5. Kommunicera internt

Det finns en outtalad röd tråd i mycket av det jag skrivit hittills, och det är att det är krav eller önskemål från andra delar av företaget som skapar ambitioner och aktiviteter som är svåra att hinna med för den som är ensam (ofta är det lika svårt för en större avdelning också, eftersom kraven ökar med storleken på företaget).

Det bästa du kan göra är att hantera förväntningarna hos kollegor och chefer genom att tydligt förklara vad som är viktigt att göra och vad som är rimligt att en person eller ett litet team hinner med. Alla de andra önskemålen, kraven eller idéerna – hur bra de än är – får vänta eller kräver fler resurser.

Detta är inte en enkel diskussion, men den är viktig att ha. Och det finns en annan fördel också: Ju mer du kommunicerar internt desto mer vet dina kollegor vad du håller på med och vilka resultat du åstadkommer. Det gör det lättare att få deras hjälp, att förklara varför vissa saker ska ske (och andra inte) och på andra sätt engagera dem i ditt arbete.

Intern förankring hjälper dig på många sätt.

 

Där har du mina fem tips. Jag har fler – om du är i den här situationen, hör av dig om du har frågor eller vill ha råd.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Gör du B2B content marketing på egen hand eller i ett litet team? Här är fem tips

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.