Evergreen content – innehåll som lever länge

Evergreen content är innehåll som har lång livslängd och som kan ge dig stadig trafik över längre tid. När du producerar sådant innehåll ska du tänka på både ämne, utformning och format.

Vad är evergreen content?

Evergreen content är ett begrepp som ofta dyker upp inom content marketing. Det betyder innehåll som har lång livslängd utan att du behöver uppdatera eller göra om det.

När du tar fram innehåll för din content marketing är det flera olika aspekter du måste ta hänsyn till. Om du till exempel arbetar utifrån dina kunders köpresa så vill du ha innehåll som fungerar i den resans olika faser. Du vill ofta även ha innehåll som visar att ditt företag ligger i framkant och har stor expertis eller som visar den senaste utvecklingen och trenderna. Ifall du har resurser för det så kanske du även satsar på innehåll som är aktuellt under en viss tid.

Evergreen content passar ofta väl in i köpresan, särskilt i de delarna där den tänkta kunden söker fördjupande innehåll. Men det är betydligt mer grundläggande än de andra typerna jag nämnde här ovan. Och det är därför det är viktigt att du har ”evigt grönt” innehåll i dina kanaler, särskilt på din webbplats. Det är innehåll som ska leva under lång tid och vara relevant när dina kunder börjar ställa frågor som ”Vad är…” eller ”Hur fungerar …” kring produkter och tjänster.

Ett annat syfte med evergreen content är att ge dig en stadig trafik till din sajt, just därför att det besvarar grundläggande frågor som din målgrupp har om ämnet. Därför är det viktigt att du tänker nyckelord och tydlighet.

Två huvudtyper av innehåll

Evergreen content kan grovt sett delas upp i två huvudkategorier:

  • Innehåll som behandlar ett ämne på en så grundläggande nivå att det förblir relevant under mycket lång tid. När du väl har publicerat det behöver du egentligen aldrig fixa med det förutom att kolla länkar och liknande. Det blir inaktuellt först om och när ditt företag slutar arbeta inom det området.
  • Innehåll som är grundläggande, men innehåller information som påverkas av tid (leveransdatum), teknisk utveckling (byte av komponent), lagar och regler. Det kan räcka med att du tittar till det någon gång om året för att se till att det är korrekt.

Du behöver sannolikt båda kategorierna, och de är båda evergreen sett i relation till innehåll som snabbare tappar sitt bäst-före-datum. Det du behöver säkra är att du tar med i din innehållsprocess när och var det ska kollas för relevans. Allra bäst är om du planerar för att regelbundet revidera ditt digitala innehåll (content audit), för då kan du titta på innehållet ur flera perspektiv samtidigt.  Här kan du läsa mer om content audit

Så producerar du evergreen content

Det är framför allt tre saker du ska tänka på när du producerar innehåll som ska hålla länge:

  • Det ska vara omfattande och ge ordentliga insikter
  • Det ska vara grundläggande
  • Det ska ha ett tydligt fokus

Vad betyder då det, jo det här:

Ordentliga insikter

För att ditt innehåll ska kunna kvalificera som evergreen behöver du se till att det levererar ordentligt med kunskaper och insikter kring ett ämne. Den som hittar fram till det ska känna att hen fått en rejäl översikt och svar på ett stort antal frågor. På det sättet skiljer sig evergreen content från till exempel innehåll vi använder tidigt i en köpresa, som snabbt ska ge mottagaren en uppfattning om ämnet så denne kan bedöma om det är värt att stanna kvar. Evergreen content borrar djupare i ämnet. Ur ett sökmotorperspektiv är det även relevant att försöka länka mycket, både internt och till andra sajter, för att öka auktoriteten. Du hittar mer om SEO-perspektivet på evergreen content här.

Grundläggande

När du producerar evergreen content ska du utgå från att mottagaren inte vet något eller mycket lite om ämnet. Det betyder att du verkligen måste hålla det enkelt, både i vilken fakta du använder och i ditt tilltal. Om du faller in i jargong och facktermer, eller om du alltför snabbt lämnar det grundläggande för att bevisa att du behärskar det senaste heta inom området, så förstör du själva poängen med att ha evergreen content. Det finns en mängd annat innehåll där komplexa termer kan vara rätt, eller där insikt om vad som är på gång är klockrent. När det gäller evergreen content ska du plocka fram din inre Einstein, och komma ihåg att bara den som behärskar ett ämne kan förklara det så enkelt att alla kan hänga med.

Albert-Einstein

Tydligt fokus

Det är lätt att producera innehåll som försöker säga en mängd olika saker på en gång. Det är faktiskt ett av de vanligare problemen inom alla former av kommunikation – vi försöker säga för mycket istället för att strukturera upp och avgränsa vårt innehåll. För evergreen content är det mycket viktigt att du verkligen håller dig till ämnet och inte flyter iväg. Om du kommer på annat intressant du vill ta upp, gör en notering och spara det till en annan artikel, film eller infograf.

Typer av evergreen content

En mycket bra utgångspunkt för att ta fram evergreen content är att ta reda på vad din målgrupp vill veta kring ett speciellt ämne, en produkt eller en bransch. När det sedan kommer till själva produktionen så är det lämpligt att välja upplägg som matchar den typen av frågor. Här har du några exempel:

  • Hur gör man? Beskrivningar av hur man löser ett problem med hjälp av din produkt, utformad som en steg-för-steg guide. Den måste verkligen vara konkret, och får inte övergå i någon slags produktguide. Den här sortens innehåll lånar sig verkligen för att göra i flera olika format – bildspel, film och text – just för att det är så hands-on.
  • Mer omfattande guider – till exempel Allt du behöver veta om e-postmarknadsföring. Börja från början med vad det är och gå sedan igenom alla möjligheter, utmaningar och lösningar du kan komma på. Den sortens evergreen content är dessutom väldigt bra att ge ut som e-bok eller white paper, och du kan samtidigt bryta upp den i mindre bitar som blir bloggposter, infografer eller korta filmer.
  • FAQ – vanliga frågor. Också det är ett mycket populärt och sökbart format. Undersök vilka de vanligaste frågorna på ett område är och börja sedan besvara dem. Två bra sätt att få fram vilka de vanligaste frågorna är att fråga dina kollegor som jobbar med sälj och kundtjänst, de hör båda kundernas frågor, samt att googla på ämnet.
  • Ursprungsposter. Till exempel om varför en viss bransch, produkt eller företag ser ut på ett visst sätt. Det är mycket vanligt att vi ställer den typen av frågor, inte minst på nätet, och på så sätt kan du styra den trafiken till din sajt. Innehåll av den här typen kan även vara till nytta när du ska sätta ditt företag eller produkt i en större kontext.
  • Tips och råd från andra. Det kan till exempel vara hur man bäst skriver rubriker, vattnar blommor eller bygger en veranda. Det som skiljer den sortens innehåll från Hur gör man-poster är att det inte är du som levererar tipsen, du sammanställer vad andra sagt. Vilket dessutom ger dig möjlighet att länka till andra sajter.

Du hittar ännu fler exempel på evergreen content i den här utmärkta posten från Buffer.

Distribution

Att du producerar innehåll med lång livslängd utesluter absolut inte att du sprider det flitigt i olika sammanhang. Evergreen content fungerar mycket bra i sociala medier, just därför att det tar upp grundläggande frågor. Att det har lång livslängd betyder dessutom att du kan posta det flera gånger utan att det förlorar sin relevans eller värde för målgruppen.

Andra sammanhang där evergreen content kan göra sig bra är till exempel forum för särskilda ämnen, eller köpt media. Om du använder det som native advertising kan det vara bra att dela upp det i mindre bitar. Inte minst för att försöka driva trafik till din egen sajt. Det kan även vara relevant för media, även om många journalister föredrar kortare innehåll så har de nytta av bra grundläggande beskrivningar när de ska sätta sig in i ett ämne. Läs mer om distribution här.

Call to action

Eftersom evergreen content ska vara grundläggande är det förstås relevant att försöka flytta en besökare vidare på din sajt eller till andra delar av din marknadsföring. För att kunna göra det behöver du ha mycket tydliga signaler – vidare läsning, ladda ned något, skriva upp sig för t.ex ett nyhetsbrev, eller få kontakt med någon. Och du måste komma ihåg att inte länka till något som är begränsat i tid eftersom det just är lång livslängd du är ute efter.

Mätningar och feedback

Det finns ett par olika saker som är intressanta att titta närmare på för evergreen content. Om trafiken inte är regelbunden, utan antingen obefintlig eller sporadisk kan det vara en indikation på att du behöver titta närmare på hur pass grundläggande informationen egentligen är. Det är även värt att pröva olika format och sedan utvärdera vad som fungerat bäst. Och som alltid är det viktigt att se om du kan få besökaren vidare på sin köpresa.

Den feedback du får i form av trafik, delningar och kommentarer kan även ge dig en känsla för om ämnet ditt evergreen content handlar om behöver tas upp oftare, i ett annat perspektiv, kopplat till andra erbjudanden och så vidare.

Lycka till med ditt evergreen content!

 

Om du har frågor eller funderingar kring evergreen content, eller om content marketing i allmänhet, lämna en kommentar eller mejla mig direkt. Ifall ditt företag vill sätta igång med content marketing, eller förbättra det ni redan gör, så kan jag hjälpa er hela vägen från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

 

 

0 kommentarer på Evergreen content – innehåll som lever länge

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.