Ditt content marketing-löfte för 2017

Är det mesta av innehållet ditt företag tar fram texter? Då är det dags att tänka om och våga testa andra format. Gör det till ett löfte för 2017.

Känns det fortfarande långt till nästa år? Det börjar dra ihop sig, och många företag och organisationer är redan i full gång med sin planering. Därför ville jag redan nu ge dig ett tips på vad du ska tänka på i din content marketing för 2017.

Det är inte så mycket en trendspaning som ett gott råd:  Tänk inte bara text.

Se till att pröva andra format också. Det har på många sätt aldrig varit så lätt att komma igång med film, ljud och annat. Se till att du testar det ordentligt under nästa år. Kanske landar du i att det ändå är text som funkar bäst på just din målgrupp, men sannolikt kommer du att landa i samma slutats som andra content marketing-utövare. Att en bra mix av olika format ger bäst effekt.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Trenderna talar för det

Under 2015-2016 har vi verkligen sett en explosion av visuellt innehåll. Via sociala medier som Snapchat och innovationer som Facebook Live. De och mycket annat har rejält ökat våra möjligheter att kommunicera i film och bild. Den här utvecklingen kommer att fortsätta under 2017, och det finns all anledning för de flesta företag att bli en del av den.

Podcasts ökar också i populäritet, och blir ett allt vanligare sätt att kommunicera med en engagerad målgrupp.

Bilder – inte minst i form av GIF:ar och meme – är fortfarande det snabbaste sättet att överföra information. Och en fortfarande underskattad kanal inom B2B content marketing är Slideshare, där du kan lägga upp bildspel.

I takt med att vi tar in och tolkar alltmera data blir det även viktigt att presentera det. Infografik fungerar jättebra, men titta även på hur t.ex Spotify använder det i sin senaste kampanj:

spotify-ooh-9

Bryt vanan

Även om vi ofta säger till oss själva att inte enbart skapa textbaserat innehåll är det ändå lätt att vi hamnar där. Vanans makt är stor, och inte minst när det blir stressigt är det svårt att bryta ingrodda mönster.

För att komma bort från gamla vanor behöver du planera ditt innehåll. Genom att t.ex skapa en kalender eller något annat som hjälper dig att få överblick blir det lättare att i god tid bestämma vad som ska produceras – och i vilka format.

Ett annat bra hjälpmedel är att arbeta utifrån en s.k contentpyramid. Utifrån ett bestämt tema eller ämne skapar du olika typer av innehåll, och i olika format. Sedan kan du sätta ihop eller riva pyramiden flera gånger om – allt utifrån om du behöver större eller mindre bitar innehåll. Men genom att arbeta strukturerat blir det lättare att både tänka på och producera flera olika format.

Mät effektiviteten

När du använder olika format får du även möjlighet att testa vilka som ger bäst effekt gentemot din målgrupp, och vad som fungerar bäst i olika situationer. Genom att titta ordentligt på data från webbplatsen, sociala medier och andra relevanta källor kan du få större insikter om vad som fungerar – något du aldrig får om du hela tiden levererar ungefär samma innehåll.

Där har du mitt tips inför 2017. Våga testa nya format, och fastna inte i att bara producera text. Lycka till!

Har du frågor eller funderingar kring olika format, lämna en kommentar eller hör av dig till mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till processer och uppföljning. Mejla mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Ditt content marketing-löfte för 2017

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.