Contentpyramiden – bra sätt att återanvända innehåll

I content marketing vill du använda och återanvända ditt innehåll så mycket som möjligt. Ett sätt är att kombinera olika bitar innehåll med varandra för att bygga något större. Eller det motsatta, bryta ned en större bit innehåll i mindre delar. Tänk på det som en pyramid av innehåll som du bygger upp och river ned.

Jag har ingen aning om vem det var som började kalla det contentpyramid, och när man googlar dyker det upp en del andra betydelser av begreppet. Här är en illustration som jag tycker fångar bra hur jag tänker på det:

Content-Marketing-Pyramid1

Varför en pyramid?

Låt oss säga att du arbetar på ett företag som producerar olika sorters innehåll för en lösning. Det kan vara kortare bloggposter och ännu kortare puffar i sociala medier, och längre texter som kundcase och fördjupningar. Ytterligare en del kan vara infografer och presentationer. Allt det här använder ni förstås under olika delar av en köpresa, och ni skruvar säkert lite på de olika delarna så de ska passa varierande behov i målgruppen.

Men det är även innehåll som kan paketeras om vid andra tillfällen, så att du får fram en e-bok eller ett white paper. Något som du kan be om en e-postadress för att få ladda ned. Eller som blir ett riktat utskick.

Då bygger du en pyramid av olika sortera innehåll.

Det kan också vara en motsatt utveckling. Du har investerat tid och pengar på att fram ett större white paper till exempel. Istället för att enbart använda det som en enda bit innehåll kan du stycka upp det i ett antal olika delar. Kortare poster, microcontent för sociala medier, infografer och case. Med mera. Relativt den investering du redan gjort är det ett mindre arbete att anpassa ditt white paper eller e-bok till de här mindre delarna och du vinner mycket nytt innehåll på kuppen.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Bygg pyramiden

När du ska sätta ihop en contentpyramid av olika bitar är det några olika saker du ska tänka på:

Avgränsa till ett tydligt ämne eller fokus

Om du tar med innehåll som handlar om alltför många saker blir det förvirrande för användaren. Lyft då hellre ut de relevanta delarna och spara resten till en annan gång.

Skapa en tydlig struktur

Du behöver strukturen för att anpassa innehållet. Släng inte bara ihop ett antal bloggposter och några infografer och ge det en ny titel. Du behöver redigera dem så de går in i varandra och får ett flyt. Det är extra viktigt om du använder innehåll från olika avsändare.

Använd den rätt

Din pyramid är en värdefull samling av innehåll, därför ska du inte bara slänga upp den på sajten hur som helst. Fundera över vad du vill använda den till. Du kan sätta in den i ditt marketing automation-program. Eller använda den för att locka till prenumeration på ditt nyhetsbrev. Är det en hel e-bok eller en fysisk bok kanske du vill ta betalt för den.

Riv pyramiden

Skapa sammanhang

När du plockar ned en större bit innehåll, dela då inte bara upp den enligt en existerande struktur – ett kapitel blir en bloggpost och så vidare. Du kan inte räkna med att din målgrupp kommer att läsa de olika delarna efter varandra eller i ett sammanhang. Därför måste du se till att varje del står på egen hand. Ofta räcker det med en kortare introduktion för att du ska uppnå detta.

Dela upp, och dela igen

Kom ihåg att du kan dela upp det större innehållet, ett white paper t.ex, inte bara i flera delar, utan även i flera nivåer. Om du får fram ett par längre texter och ett case, så kan de i sin tur brytas ned i flera delar – kortare texter, presentationer och microcontent.

Använd innehållet rätt

Även när du delar upp innehåll i mindre delar är det väl värt att fundera över hur och var du ska använda det. Först och främst i dina egna kanaler, och kom ihåg att återanvända samma bit innehåll i flera kanaler. Därefter även i köpta och förtjänade kanaler, till exempel native advertising, partnersajter och gentemot olika typer av media.

Till sist

Det bästa sättet att komma igång med att tänka utifrån contentpyramider, både för att bygga och riva dem, är att det finns med i företagets innehållsprocess. Lägg in det i planeringen, se till att ta upp det i briefer och följ upp hur det går regelbundet. Använt på rätt sätt kan det vara ett mycket effektivt arbetssätt.

Om du har frågor eller funderingar kring contentpyramiden, eller om content marketing i allmänhet, lämna en kommentar här nedan eller kontakta mig direkt. Ifall du vill att ditt företag ska sätt igång med content marketing, eller bli bättre på att arbeta med det, så kan jag hjälpa er. Med allt från planering till genomförande och uppföljning. Mejla mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Contentpyramiden – bra sätt att återanvända innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.