Bra B2B-innehåll enligt Buzzsumo

Lite tips vad du ska tänka på kring rubriker, typer av innehåll, format och längd för din B2B-marknadsföring från en ny undersökning

Buzzsumo har gjort en ny stor undersökning kring B2B-innehåll, baserat på 50,000 poster. Jag har valt ut några höjdpunkter, här hittar du hela rapporten.

Om du arbetar med B2B-marknadsföring i allmänhet och content marketing i synnerhet innehåller den här artikeln flera riktigt värdefulla insikter.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Bästa rubriken

Att berätta något om framtiden är en säker succé, även i B2B. Vårt behov av trendspaningar mm verkar vara omättligt. Så därför är det inte konstigt att rubriker som innehöll ”The future of…” gick allra bäst. Vi gillar även att lära oss hur saker och ting fungerar, så ”How to use…” kom tätt därefter.

Du kan även överväga rubriker som innehåller ”Need to..”, ”How to create…”, ”Here’s how…” eller ”You need to know…”

 

Bäst långlivade innehåll

Innehåll som lever länge – det vi kallar evergreen – är värdefullt inom content marketing. Om du vill göra den sortens innehåll ska du satsa på video och infografer. Success stories, Hur man gör något eller guider ger även bra resultat över tid, både i social delning och trafik via sök.

 

Bäst innehåll för delning

Om du vill få ditt innehåll delat så är success stories det du ska satsa på. Berättelser om framgångsrika kunder ger klart mycket fler delningar än de fyra andra kategorierna.

Bäst innehåll för att få länkar

Här är fördelningen jämnare mellan de fem kategorierna. Guider ger allra bäst resultat för inlänkning, tätt följd av Framgångsberättelser och Hur man gör. Infografik går sämre, och minst bra går video (i nuläget, detta kan komma att ändra sig snabbt med tanke på hur mycket video ökar generellt).

Längd på artiklar

Hur långt ska man skriva är en annan sak undersökningen tittar närmare på, och kommer fram till det här svaret:

Majoriteten av de undersökta artiklarna är antingen Korta (mindre än 1000 ord, det är ca 40,000 av dem) eller Medium (1,000-2,000 ord, drygt 10,000). Långa (2,000-3,000) eller Extra långa (över 3,000) är bara några tusen totalt.
Long (between 2,000-3,000 words) – 1,868
Extra Long (more than 3,000 words) – 1,202

Detta innebär att de flesta B2B-företag fortfarande publicerar texter som är kortare än 1,000 ord, trots att det finns undersökningar som visar att längre innehåll ger bättre resultat.  Buzzsumo fick fram att artiklar på 1,000-3,000 ord gav högre evergreen-resultat, socialt engagemang samt länkningar. Här finns en möjlighet för många B2B-företag.

Slutsatser

Mina snabba slutsatser om vad B2B-marknadsförare ska tänka på i sitt innehåll blir de här punkterna

  • Mer rubriker med framtids- eller så funkar det-fokus
  • Satsa mer på video
  • Viktigt att ha en mix av Så gör du, trendspaningar, kundcase och guider
  • Skrivlängd på 1,000-3,000

Vad tror du?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Bra B2B-innehåll enligt Buzzsumo

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.