Börja och avsluta ditt innehåll på rätt sätt

Bra content är en kombination av budskap och hantverk. I den här artikeln får du lära dig vad som är viktigt att tänka på när du inleder en text och när du knyter ihop den. Bägge delarna behöver fungera bra för att ditt innehåll ska övertyga.

Varje dag publiceras sju miljoner artiklar på nätet – utöver allt som postas på nyhetssajter och liknande. Där har du din konkurrens. Det finns alltid många alternativ till att läsa just det du skrivit. Därför behöver du jobba med både ditt budskap och ditt hantverk.

I den här artikeln tänkte jag borra ned mig i den andra delen, hantverket när du skriver. Att rätt rubrik är avgörande för att dina läsare ska nappa har du säkert hört otaliga gånger. Och att mellanrubriker är bra för både läsaren och för SEO. Men det finns andra viktiga delar att tänka på när du skriver en artikel eller bloggpost (ja, faktiskt vad du än skriver).

Därför vill jag fokusera på två viktiga bitar – hur du börjar och avslutar din text. Hur bra din rubrik än är kan du fortfarande tappa din läsare om din text inte fortsätter engagera. Och all kraft du lägger ned på skrivandet är egentligen bortslösat ifall du inte får till en bra avslutning.

Det här är det viktigaste du ska komma ihåg kring både början och slutet: Du ska förmedla din viktigaste poäng på ett sätt så att din mottagare både blir klokare och vill fortsätta ta del av vad du har att säga, nu eller senare. Se till att du vet vad du vill ha sagt innan du börjar skriva.

Redo? Då sätter vi igång:

Vad en inledning ska göra

Du har två mål med din inledning. Det första är att den ska fortsätta göra det jobb din rubrik gör,  engagera din läsare. Det är ingen idé att ha en bra rubrik om du inte klarar av att behålla läsarens uppmärksamhet. Det andra målet är att du ska leverera värde med din inledning. I den ska du börja uppfylla löftet du redan gett, att det är värt för läsaren att stanna kvar och lära av dig.

De här två målen är på en gång förenade och lite i motsats till varandra. Du behöver hitta en stil och en struktur som både behåller intresset och börjar leverera värde. Det kan inte bara vara det ena eller det andra.

Fånga uppmärksamheten

Det finns flera sätt du kan fånga och bibehålla din läsares uppmärksamhet. Vi ska titta närmare på några av dem, men innan vi gör det vill jag att du ska ta med dig att sättet du väljer ska lira med den rubrik du valt. Vad jag menar med det är att om din rubrik är i listform, t.ex ”5 sätt du kan…” så är det ingen bra idé att din inledning börjar med en lång berättelse om hur ditt företag utvecklats. Lika lite som det omvända, t.ex rubriken ”Så vände vi nedgången till framgång” behöver en berättelse i början, inte fem snabba råd.

Här är några sätt du kan bibehålla din läsare uppmärksamhet i inledningen:

  • Kom med ett påstående
  • Använd en bit statistik eller fakta som intresserar (Som jag gjorde inledningen)
  • Använd ett skämt
  • Spela på känslor
  • Förklara varför det är viktigt för läsaren att ta del av just din text.

 

Leverera värde

När du har läsarnas uppmärksamhet i ett fast grepp så är det dags att börja ge dem valuta för deras investering. Även här är det viktigt att det du skriver hänger ihop med vad du utlovat i din rubrik. Ifall du sagt att din läsare ska få fem konkreta tips för bättre hälsa så är det just det du ska komma med – fem tips som ger verklig nytta.

Här har du nytta av att tänka som en journalist – att säga det viktigaste först. Bekräfta för läsaren att denne kommer att få fem tips, och ge en snabb överblick av vad du tänker säga för att sedan dyka djupare ned i varje tips.

Beroende på vilken struktur du väljer – tips, storytelling, problemlösning, kunskapsdelning och så vidare – så är det viktigt att du håller fast vid din struktur och fyller varje varje del av texten med kunskap, tips, exempel eller annat av värde.

En annan sida av att leverera värde är att återknyta till vad du lovat ge mottagaren och berätta det flera gånger. På så sätt hjälper du till att hålla fokus och kan introducera ditt syfte vid flera tillfällen så ditt Call to Action blir tydligare. Mitt syfte med denna artikel är dels att ge dig konkret kunskap, dels att positionera mig själv som någon som kan hjälpa dig med att producera bättre texter. Därför lanserar jag redan nu tanken att du och dina kollegor kan ha nytta av att jobba med er innehållsproduktion i t.ex en workshop.

Så här långt i denna text har jag alltså gjort följande: Först fånga och bibehålla ditt intresse, sedan leverera konkreta tips kring upplägg och struktur. Samt introducerat mitt Call to Action.

 

Tänk på det här i avslutningen

Lika viktig som din inledning är hur du avslutar en text. Här är det många som inte lyckas särskilt väl, texten rinner ut i en vag avrundning som inte förmedlar ett tydligt budskap till läsaren.

Ett bra sätt att undvika detta är att lägga till en avslutande del där du summerar dina viktigaste poänger, och knyter ihop texten. Jag brukar göra det under rubriken Vad du ska ta med dig. Andra bra alternativ är Takeaways, eller Vad du ska göra nu. Anledningen till att du ska göra det är att det ger dig en möjlighet att samla de viktigaste punkterna ännu en gång, så du verkligen kan trycka på hur viktiga de är.

För att få till ett sånt här avslutande stycke kan du ta hjälp av inledningar som ”För att sammanfatta..” eller ”Kom ihåg att…” och sedan lista det viktigaste du vill att läsaren tar med sig.

 

Glöm aldrig ditt Call to Action

En annan vanlig miss är att en text saknar ett tydligt Call to Action, alltså det konkreta sättet du försöker få läsaren att göra det som är ditt syfte. Ett CTA kan vara ett konkret köperbjudande, eller en invitation att ladda ned något, eller ta kontakt med en säljare. Det viktiga är att det finns ett tydligt mål med ditt innehåll, och att du utifrån det beskriver vad du vill att läsaren ska göra.

Mitt främsta Call to Action i den här texten är att få dig att ta kontakt med mig för att få hjälp med att göra bättre innehåll. Jag har även sekundära CTA:s om att prenumerera på mitt nyhetsbrev eller köpa min bok Contenthandboken.

Formulera ditt mål, och utfrån det ett Call to Action, innan du börjar skriva ett enda ord – du vill inte riskera att sakna ett eller vara otydlig i ditt budskap.

 

Vad du ska ta med dig

Det jag vill att du ska ha klart för dig efter att du läst den här texten är att inledningen och avslutningen har tydliga syften. I inledningen ska du både fånga uppmärksamheten och leverera konkret värde. Samt introducera ditt Call to Action.

Och i avslutningen ska du göra dina viktiga poänger extra tydliga och trycka på ditt Call to Action. Summera det viktiga du sagt ännu en gång, och lyft fram ditt Call to Action ordentligt.

 

Ta hjälp av ett proffs

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att ta fram texter som övertygar och säljer, men har svårt att komma igång? Jag kan hjälpa er, t.ex med en inledande workshop.

Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att jobba mer effektivt med sin marknadsföring. Jag kan hjälpa er att få en bra start på ert förbättrade innehållsarbete.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

0 kommentarer på Börja och avsluta ditt innehåll på rätt sätt

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.