Istället för att låta ditt gamla innehåll falla i glömska finns det många sätt du kan återanvända det på. Här är nio tips på hur du kan få ut mer av innehåll du trodde hade gjort sitt.
De flesta företag skapar mycket innehåll, och det mesta av det används tyvärr fortfarande bara vid ett eller ett par tillfällen och kanske bara i en enda kanal. Men det kan göra mycket mer nytta än så, och inte minst i sociala medier kan det komma till glädje flera gånger.
Nyligen publicerade Social Media Today en post som just tog upp möjligheten att återanvända gammalt innehåll i sociala medier. Jag har tagit avstamp i flera av tipsen därifrån och lagt till en del egna erfarenheter.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Använd gamla bilder som bakgrund för statistik och citat
Även om en bild har använts flera gånger, och kanske börjar kännas utsliten, så kan den få nytt liv som bakgrund för ett intressant citat eller relevant statistik. Om du inte känner dig komfortabel med att ladda upp den på Canva eller Pablo, och inte behärskar Photoshop kan du ändå vara kreativ med den i Powerpoint.
2. Skriv om innehåll med lång livslängd
Jag har tidigare skrivit om vikten av att ha sk evergreen content på sajten, sådant innehåll som lever länge och ger en stadig mängd trafik. Men ibland kan det ha kommit ut ny information som gör att du behöver uppdatera eller modifiera innehållet. Då kan det ibland vara värt att skriva en ny post på temat, och vinkla det utifrån det som tillkommit – istället för att bara uppdatera det gamla innehållet.
3. Bygg vidare på en gammal post
Om du har poster med en stadig ström av trafik så kan det vara ett tecken på att det finns mer att säga om ämnet. Titta igenom den ursprungliga posten och se om det finns vinklar som du kan utveckla eller nya perspektiv du kan tillföra. Kan det till och med vara så att du behöver syna din ursprungliga ståndpunkt i sömmarna?
4. Förvandla statistik och rapporter till innehåll eller grafik
Vi vet att inte minst i sociala medier så går statistik och insikter bra, och många företag producerar rapporter som vimlar av dem. Det finns alltså all anledning att plocka guldkornen av siffror och slutsater ur dem och presentera i särskilda poster eller ännu hellre som infografik.
5. Gör uppsamlingsposter
I början av varje år brukar jag göra ett par poster som handlar om vilka artiklar som gått bäst respektive sämst på min sajt, och ibland även vad jag lärt mig av att undersöka statistiken. Det är typiska exempel på uppsamlingsposter – content marketings motsvarighet till klippepisoder i TV-serier, sådana som nästan bara består av gamla klipp med en ramhandling av tillbakablickar. Min poäng är att den här sortens poster kan användas mer än en gång om året – t.ex genom att samla ihop ett antal poster under rubriker som ”Ifall du missat dem” eller ”Månadens bästa).
6. Återbesök ett event
Om ditt företag eller din bransch har ett årligen återkommande event av betydelse så är chansen stor att ni skapat innehåll kring det. När det gått ett år och det börja bli event-dags igen – publicera de gamla posterna som tillbakablickar, ”hur gick det sen” eller ”förra årets höjdpunkter”. Och använd dem som en språngbräda för att sedan gå över till artiklar som handlar om årets event.
7. Använd nostalgifaktorn
Det finns andra tillfällen från det förflutna som du kan påminna om. Höjdpunkter och framgångar i företagets historia, bilder på människor och produkter från förr (eller ibland förra veckan). På Twitter och Instagram har hashtagen #tbt för Throwback Thursday (numera ofta Throwback to för att inte begränsa det till en gång i veckan) framgångsrikt gett möjligheten att dela gamla och inte fullt så gamla bilder.
8 Växla format
Ett av de bästa sätten att återanvända gammalt innehåll är att ta själva ämnet eller vinklingen i t.ex en artikel och göra om det till en podcast eller en film. På så sätt får du inte bara mer innehåll för samma investering, du når även delar av din målgrupp som aldrig hade läst texten ändå för att de föredrar att lyssna eller titta. Och du kan givetvis göra detsamma med filmer (som kan bli både ljudfiler och transkriberas till text) och ljud – som kan bli text.
9. Gör ett bildspel
En annan variant av återanvändning i nytt format är att göra ett bildspel, som du sedan publicerar på Slideshare. Joe Pulizzi kallade redan för flera år sedan Slideshare för det mest underskattade verktyget inom content marketing, och det ger fortfarande utmärkta resultat. Av flera skäl: Du kan lätt dela en presentation vidare, Slideshare rankar bra i sökmotorer och det har sin egen publik, alltså personer som aktivt besöker Slideshare och söker efter innehåll där.
Där har du de nio tipsen. Har du flera förslag, eller är det något du undrar över – lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 9 tips hur du kan återanvända gammalt innehåll