10 mest lästa posterna 2016

De här tio posterna var de mest lästa på min sajt under 2016. En överraskande etta, och även en del andra som förvånade med sin placering. Om du missade någon av dem har du chansen igen.

Jag har baserat listan på antalet sidvisningar under 2016 enligt Google Analytics. Det betyder att det finns flera artiklar med som är skrivna under 2015. Men jag har inte valt bort dem, för det är intressant i sig själv att reflektera kring varför de haft så pass många sidvisningar i år.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Precis som Dave Letterman brukade göra presenteras listan i omvänd ordning:

10. Det första kundmötet – fem tips till den säljande projektledaren

På plats tio hittar vi en gästpost. Det var Niklas Wistedt, marketing manager på Pfizer, som delade med sig av lite tänkvärda tips till den som vill sälja sina tjänster till företag och andra. De här tipsen är lika aktuella som för ett år sedan, och väl värda att studera.

9. Därför börjar ICA med Snapchat

En relativt ny post på näst sista plats. Snapchat finns det stort intresse kring, och när Sveriges största livsmedelskedja bestämmer sig för att starta en närvaro där vill många veta mer. Tack till Susanna Serenban, som ställde upp och svarade på frågor.

8. På nätet ser ingen dina annonser

Digitala annonsering ger ofta mycket lite, och i den undersökningen som låg till grund för min post framkom det att för varje 100 impressions ett företag betalar för kanske sex personer ”ser” annonsen. Skrämmande läsning, och än mer aktuell nu efter avslöjandet om Methbot, det stora nätverket för annonsfusk som drog in fem miljoner dollar om dagen

7. Hur ser en content-driven marknadsavdelning ut?

Flera av mina bästa poster är resultatet av konkreta frågor jag får. Den här kom från Lisbeth Larsson på Grant Thornton, och gav mig tillfälle att gå igenom roller och arbetsflöden för en marknadsavdelning uppbyggd kring content.

6. Fyra exempel på bra svensk native advertising

Inom native advertising är det lätt att leta bra exempel i USA, men det görs även bra native på hemmaplan. Jag ville lyfta svenska exempel och det är kul att så många ville läsa om dem.

5. Content marketing – Så håller du koll på ansvar

Det här är en artikel om ett mycket vanligt problem i fr.a större organisationer – hur reder man ut vem som ansvarar för vad för att på så sätt få tydligare och kortare beslutsvägar och arbetsprocesser. Jag rekommenderar ofta företag jag arbetar med att använda den s.k HUKI-modellen.

4. Fem punkter du måste ha med i din sociala medier-strategi

En artikel från början av 2015 som fortfarande är relevant för många företag. Tyvärr saknar många företag ännu en strategi för sociala medier som slår fast t.ex mål, målgrupper, innehåll, resurser och mätningar – samt ett antal andra viktig punkter.

3. Därför är mobilen så viktig

I den här artikeln försökte jag beskriva hur smartphones blir allt viktigare för oss, på flera olika områden. Jag tog upp allt från användning till e-handel, och uppenbarligen var det många som tyckte detta var lika intressant som jag gör. Jätteroligt!

2. Total förvirring kring digital utveckling

Jag är glad över att den här artikeln har gått så bra. Den är lång, resonerande och behandlar ett ämne som visserligen är mycket hett men också svårt att greppa – precis som rubriken säger. Digital utveckling eller transformation kräver mycket av företag och jag ville peka på en sak som jag tror är avgörande, att ledningar och andra måste utbildas för att förstå vad som händer och konsekvenserna av utvecklingen.

1. Så kan du använda Periscope

Den artikel som fick klart flest visningar under året gick helt ok men inte mer när den kom i oktober 2015. Men från årsskiftet ökade uppenbarligen intresset för Periscope rejält, och den här posten rankade högt på Google vid frågor om Periscope och företag. Tack till Cecilia Winter som tog sig tid att berätta om hur Länsföräkringar använde appen.

 

Där har du min tio-i-topp-lista för sajten under år 2016. Hoppas du hittade några poster du inte läst. Läs gärna min analys av vad du kan lära för din egen innehållsproduktion utifrån den här listan.

Jag har även gjort en lista över artiklar som inte gått så bra under 2016, men som är väl värda en andra chans.

Har du frågor eller funderingar kring listan, eller någon av artiklarna på den, lämna en kommentar eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska börja arbeta med innehåll eller bli bättre på att göra det? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på 10 mest lästa posterna 2016

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.