Sprider du ditt innehåll maximalt – både i olika medier och vid flera tillfällen? Om inte är detta måsteläsning för dig – här får du fem tips för bättre distribution.
Du har hört detta många gånger förr, men det tål att upprepas – åtminstone så länge som det tycks vara en okänd sanning för många företag och organisationer: Ditt innehåll har inget värde innan det ses av andra (främst din målgrupp). Hur bra content du än gör, och jag betvivlar inte att det är jättebra, så gör det varken dig eller dina kollegor glada innan det har nått fram till sin publik. Du måste satsa mycket mer på distribution än på produktion. Och detta är en sanning som inte gäller på de flesta marknads- eller kommunikationsavdelningar idag.
Här är fem saker du kan göra för att se till att ditt innehåll når fler mottagare:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Gör en plan för din distribution
Se till att det ingår i din marknads- eller kommunikationsplan inte bara att innehållet ska spridas utan även var och hur detta ska göras. Ta med det i planeringsprocessen, så att det finns möjlighet att anpassa för olika format och kanaler redan när ni tänker ut vad som ska sägas.
Ännu bättre – inventera alla tänkbara medier och kanaler där du kan få ut ditt content. Dela upp det i medier – köpta, ägda och förtjänade – och sedan i specifika kanaler/sammanhang utifrån det. Då har du en färdig lista att utgå ifrån varje gång du ska sprida något.
2. Se till att fördela budgeten mellan produktion och distribution
Det låter som en självklarhet, men så är det långt ifrån. Jag är säker på att du flera gånger stött på situationen att produktionen tog hela budgeten så nu finns det inget kvar för spridning. Genom att öronmärka en del av budgeten, helst en större del, säkrar du att något sådant inte kan inträffa.
En annan fördel med att göra så här är att det kan ge dig en möjlighet att minska produktionen generellt. Om du arbetar effektivt med att sprida ditt innehåll behöver du faktiskt mindre nytt innehåll. Det har i sig flera fördelar, inte bara att du kan spara pengar utan framför allt att du kan lägga ned mer tid på att skapa verkligt bra innehåll.
3. Sprid samma innehåll flera gånger
Det här är ett råd som jag upprepat många, många gånger de senaste åren, men jag träffar hela tiden på nya företag och personer som bara postar innehåll en gång och hävdar att det inte går att göra flera gånger av olika skäl (inte trötta ut målgruppen var det senaste jag hörde). Men chansen att din målgrupp ska få syn på ditt innehåll om du bara postar det en gång i t.ex sociala medier är minimal – de utsätts för så många budskap varje dag och lägger inte tid på att scrolla särskilt länge. Framför allt lägger de inte tid på att aktivt leta upp ditt innehåll, utan du måste ta plats i deras flöde och då krävs det att du sprider samma innehåll flera gånger.
En annan aspekt på detta är att du faktiskt gör din målgrupp en tjänst genom att posta samma sak flera gånger. Det innehållet kanske inte var relevant för dem första gången du delade det, men vid ett annat tillfälle är det precis vad de letar efter.
4. Betala för spridning
Inom traditionell marknadsföring har det alltid varit självklart att betala för synlighet – oavsett om det är printannonser, banners eller TV-reklam. Men det har inte varit lika självklart för de som arbetar med värdeskapande innehåll i allmänhet eller content marketing i synnerhet. Istället har det funnits en övertro på att bra innehåll ska nå fram till målgruppen med organisk spridning.
Så var det ofta för 8-10 år sedan, och till viss del stämmer det fortfarande, men verkligheten blir allt mera den att du måste använda någon form av köpt media för att få ett bredare genomslag eller nå en bestämd målgrupp. Det kan vara sociala medier, native advertising eller IP-styrda banners eller något annat, målgruppen och syftet ger valet av medel. Mitt råd är att börja se detta som en integrerad del av ditt innehållsarbete.
5. Analysera hur det gått och förbättra
Ju mer vi tittar på resultaten av vad vi gjort, desto större möjligheter har vi att utveckla och förbättra arbetet. Det finns mycket du kan analysera kring ditt innehåll och hur distributionen av det fungerat – allt ifrån vilka poster som gått bra i vilka kanaler och vilka som inte lyckats, till att titta på tidpunkt, dag och antal gånger en bit innehåll använts.
Utifrån det kan du sedan lära dig mer om vad du behöver förbättra redan när du producerar content och vad som fungerar bäst när det kommer till spridningen av det.
Där har du mina tips. Har du fler? Fyll gärna på i kommentarerna.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Palle Lilja
Pingback: admin