Data-driven storytelling – Skapa berättelser av din information

Storytelling med hjälp av data blir allt vanligare, och data är någonting alla företag har gott om. Här får du tips och inspiration för att börja testa

Världen är full av data, och det blir hela tiden mer och mer. Det brukar sägas att 90% av all världens data har skapats de senaste åren.

Din arbetsplats överflödar också av data, oavsett om du arbetar på ett företag eller i en organisation – och den datan kan ha ett värde för er även inom marknadsföring och kommunikation. En typ av innehåll som blir allt populärare är storytelling baserad på siffror eller information som finns hos er. Vi talar ofta om det som data-driven storytelling.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

Siffror som fascinerar

I sig självt är all den data ni samlar på er kring produkter, kunder, interaktioner och allt annat kanske inte så fascinerande. Men det är faktiskt inte så svårt att göra om dem till en historia som de flesta av era kunder och andra vill ta del av. Det var så infografiken uppstod – ett mer visuellt sätt att presentera data som väckte intresse och gärna delades.

Den här har du sett otaliga gånger, och i otaliga varianter – Vad händer under en minut på nätet:

Den är ett typiskt exempel på en infograf – ett knippe datapunkter som i sig inte engagerar många, men som med snygg grafik och en tidsdimensionen – en enda minut – gör succé. Det blir plötsligt spännande att titta på hur många GIF:ar som läggs upp eller antalet swipes på Tinder.

Den data som krävs för att göra en infograf finns ofta tillgänglig hos er, eller kan snabbt kombineras med enkla intervjuer för engagerande presentationer. Vem vill inte ta del av vad Chicagoborna har på sina varmkorvar till exempel:

Du kan läsa mer hur just denna infograf kom till här.

Lär av Spotify

Ett företag som verkligen är duktiga på att använda sin data är Spotify. Både när det gäller att berätta om vad som händer kring deras användare, artister mm och när det gäller marknadsföring. För ett par år sedan körde man t.ex den här kampanjen:

Och när man hade funnits i Indien i ett halvår tog man fram den här infografen:

Dessutom använder Spotify den data de har om användarna för att skapa personliga rekommendationer och spellistor. Som sagt, det finns mycket att lära av dem.

 

Data som tävlar

Det kan ha varit Hans Rosling som var den förste att introducera konceptet med statistik som tävlar mot varandra. Så här såg i alla fall hans TED-presentation från 2007 ut:

 

Det han introducerade då är något som idag går mycket enklare att göra – visa hur olika data ”tävlar” mot varandra. Här är ett exempel som visar utvecklingen av olika sociala medier-nätverk:

 

 

Helt plötsligt har du tagit siffror som i sig själva är torra och tråkiga – tillväxten i olika sociala medier – och förvandlat det till en spännande tävling där vi blir både engagerade och underhållna. Samt mystifierade, vad var Hi5 egentligen? Detta är en perfekt användning av data, och om du väl har siffrorna på plats finns det som sagt verktyg som enkelt kan hjälpa dig med resten.

 

Förenkla och förtydliga

Ett annat sätt du kan använda data och video är att berätta historier som gör olika sammanhang enklare och lättare att förstå. Det här var en populär video för några år sedan – If the world were 100 people:

 

 

Var finns din data?

Om du vill börja arbeta med data-driven storytelling är steg ett förstås att identifiera vilken data ni har som lämpar sig för detta. Och lika viktigt – var den finns någonstans.

Har du väl kommit så långt tycker jag att du ska börja med att sätta ihop någonting relativt enkelt. En mindre infograf t.ex, istället för att satsa på en video eller interaktiv grafik. Dit kan du ta dig i nästa steg, när du fått mer vana att arbeta med datan och dessutom testat om din målgrupp gillar det du presenterar för dem.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer på Data-driven storytelling – Skapa berättelser av din information

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.