Pokémon Go – Tips för marknadsförare

Ända sedan rivstarten med Pokémon Go i somras har förstås marknadsförare börjat intressera sig för fenomenet. Nu börjar det dyka upp lite siffror kring användarna, åtminstone i USA, och exempel på vad företag gör för att fånga dem alla.

Det är Slant som har tagit fram lite fakta om Pokémon Go-spelare i USA samt några tips på vad marknadsförare kan göra och presenterar dem i en infograf. Du hittar den här nedan. Jag har valt ut några intressanta bitar från den

Spelarna

Enligt Slant är det fler män än kvinnor som spelar, åtminstone i USA och av de som svarat på undersökningen. Deras snittålder är 29 år och inkomsten per hushåll placerade dem i medelklassen, om än i nedre delen.

Spelarna är mest aktiva eftermiddagar och kvällar på vardagarna. De flesta spelar 1-3 timmar per dag, ofta medan de är ute på ett ärende. Och en majoritet spelar ensamma, snarare än i grupp (även om det säkert är vanligt att de samlas med andra spelare vid t.ex Pokestops och gym).

Marknadsföringen

Slants undersökning visar att 82% av de tillfrågade har besökt en affär/företag medan de spelat. 51% har gjort besöket för att de spelade, och 71% för att det låg ett Pokestop eller gym i närheten. Restauranger, kafeer och mataffärer ligger i topp bland dessa.

68% av de tillfrågade hade besökt en affär därför att det fanns ”lures” utplacerade där, ett sätt att locka till sig pokemons som man kan köpa. 33% av dem hamnade i en affär med lures en eller flera gånger per vecka. 48% uppgav att de stannat där en halvtimma eller längre.

Så ett uppenbart tips till marknadsförare från Slant är alltså att använda lures för att locka till sig spelare. Men innan du bestämmer dig för att testa det tycker jag du ska läsa den här posten av Jerry Silfwer om hur bra det fungerat för en affär han stötte på

De andra tipsen tycker jag är bättre:

  • Prata Pokémon Go i sociala medier, om du kan göra det på ett trovärdigt sätt
  • Använd Pokémon Go i dina marknadsaktiviteter genom att t.ex belöna spelare som fångar en pokemon i affären
  • Visa intresse för spelet och spelarna och koppla det på så sätt till ditt företag

Och som de avslutar med att säga: Gör det på ett äkta och trovärdigt sätt, annars slår det snabbt tillbaka.

Här är infografen:

pokemon-go-FINAL

Har du frågor eller tips kring Pokemon Go i digital marknadsföring? Lämna en kommentar här nedan.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på digital marknadsföring, särskilt kring innehåll? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och mätningar. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på Pokémon Go – Tips för marknadsförare

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.