Är nyheter i sms/chat-form nästa steg?

I Quartz nya app får du nyheterna i samma korta form som sms- eller chatmeddelanden, och väljer själv om du vill läsa mer eller gå vidare. En form av nyhetsförmedling som passar Apple Watch-användare och de allt viktigare notifieringarna.

Quartz är en nyhetssajt som ingår i samma mediehus som t.ex The Atlantic. Den är enbart digital, och helt öppen, dvs inga betalväggar eller andra hinder för besökarna. Intäkterna kommer från native advertising och sponsrat innehåll. Innehållets fokus har främst ett globalt, ekonomiskt-politiskt perspektiv. Quartz har funnits sedan 2012.

I sin nya app har Quartz valt att använda samma upplägg som du ser när du messar eller chattar, ”pratbubblor” som läggs till underifrån.  Tanken är att det ska kännas som ett samtal om nyheter. Och förstås att det ska gå snabbt och enkelt att bestämma sig för ifall man vill gå vidare.

Så här ser det ut när du startar appen första gången:

QuartzApp1-1

Om du accepterar och sedan går vidare kan en typisk post se ut så här:

QZ 1

Du kan hela tiden välja att gå vidare till nästa story.

Länkar från nyhetsflödet

Men du har även möjlighet att gå djupare ner i en nyhet. Som du ser sitter det pilar till höger om en del bubblor som du kan klicka på:

QZ 2

Om jag väljer att klicka på någon av dem öppnas en annan sida upp med källan eller fördjupningen av nyheten. I det här fallet kom jag till en helt annan mediesajt, nämligen New York Times, även om jag fortfarande var kvar i Quartz app:

QZ 3

 

Och så här ser en notis ut på en smartphone-skärm:

qz push

För- och nackdelar

Jag tycker spontant att detta är ett intressant sätt att presentera nyheter på, och det ska bli spännande att se hur det går för Quartz. Och kanske inte minst ifall andra aktörer hakar på detta.

En av de stora fördelarna är att presentationen ryms inom ramen för notifieringar, det format som blir allt viktigare dels för att det ryms på t.ex skärmen på en Apple Watch, dels för att vi i allt högre grad vill se en notifiering innan vi väljer att gå vidare med en nyhet. Här tror jag Quartz har hittat ett sätt vi kan interagera med nyheter på.

Jag är mer skeptisk till att appen tar in innehåll från andra sajter. Utvecklingen går mer och mer mot att nyheter publiceras direkt i Facebook, som Instant Articles, eller på Google/Twitter när de omtalade AMP-sidorna (Accelerated Mobile Pages) kommer. Det blir viktigt för Quartz att det går lika snabbt för innehållet från andra sajter att laddas i appen som på Facebook eller Google.

Oavsett detta så är Quartz sätt att förmedla nyheter en del i utvecklingen där nyheter och nya medier och plattformar alltmer smälter samman. Det är t.ex lätt att se Quartz flytta in på Facebook Messenger, där ju redan andra nyhetstjänster har börjat dela nyheter.

 

Har du frågor eller funderingar kring detta, eller annat som handlar om digital utveckling – lämna en kommentar eller kontakta mig direkt. Ifall ditt företag vill bli bättre på att digital utveckling kan jag hjälpa er, med en workshop eller en föreläsning för att komma igång. Mejla mig så berättar jag mer.

 

 

0 kommentarer på Är nyheter i sms/chat-form nästa steg?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.