Vilka kanaler ska jag välja för att nå min målgrupp? Hur hittar jag ett bra sätt att interagera med dem? Här svarar jag på några vanliga frågor inom content marketing.
Målgruppsanalysen är en nyckel för bra content marketing. Och då inte bara för att ta reda på så mycket som möjligt om vilka utmaningar målgruppen ser, eller vilka de är i ett demografiskt eller användarperspektiv. En lika viktig fråga i sammanhanget är var de befinner sig – i vilka kanaler kan vi möta dem, och inte minst är de redo att interagera med oss där. Här är lite tips om hur du kan lära dig mer om din målgrupp
Den här posten är egentligen ett svar på några frågor jag fick från Jenny Kantelius på SSAB i samband med en post jag lade upp på LinkedIn. Det hon funderade på var, med hennes egna ord, ”Hur hittar man sin målgrupps digitala platser och hur ser man till att mötas där på ett bra sätt. Ibland känns det så hysteriskt, finnas överallt på alla platser med rätt innehåll samtidigt för att nå fram innan någon annan hinner före.”
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Den känslan tror jag många som arbetar med kommunikation och marknadsföring känner igen, och i content marketing blir den mycket relevant att förhålla sig till.
Analysen svarar på var
När vi tänker på begreppet målgruppsanalys gör vi det ofta i termer av att vi ska identifiera hur den tänkbara köparen av våra lösningar eller produkter ser ut, och sedan försöka segmentera fram en grupp som motsvarar denna. Traditionellt har det ofta ingått att titta på sådant som medievanor och beteenden i en sådan analys, men där har bilden komplicerats i takt med den digitala utvecklingen. Numera ska vi inte bara förstå t.ex sökbeteende hos en målgrupp, utan även hur den beter sig i olika situationer och i olika faser av en köpresa eller informationsprocess. Och vi ska inte bara lära oss i vilka sociala medier vår målgrupp kan befinna sig, utan även utifrån vilka behov eller sammanhang. Den kan vara beredd att interagera med oss på LinkedIn, men absolut inte på Snapchat och så vidare.
I min erfarenhet finns det tre konkreta sätt att ta reda på vilka kanaler en målgrupp använder och vill agera med oss i – de digitala platser som Jenny var inne på:
1. Generell research
Det finns gott om undersökningar som är allmänt tillgängliga. Det kan vara allt från större, övergripande studier som Svenskarna och Internet till mer avgränsade undersökningar som E-handelsbarometern (transparens: jag jobbar på PostNord) eller Episervers Svenskarna och deras mobilbeteende. En del är helt gratis, andra måste du ange en e-postadress för att få. Här kan du lära dig mycket om din målgrupp. På engelska finns förstås ännu mer information att hämta.
2. Intervjua dina kunder
Om du inte börjar helt från scratch så har du redan kunder. Fråga dem om t.ex vilka digitala kanaler de använder, vilka sociala medier de föredrar, och hur de tycker att ett företag ska interagera med dem där. Har du råd kan du göra en större undersökning, antingen kvantitativ (t.ex en webbplatsundersökning) eller kvalitativ (djupintervjuer). Har du lite pengar, välj ut några stycken och fråga om du får bjuda dem på en kopp kaffe och prata med dem i en kvart.
3. Titta på din data
Om du tittar närmare på den data du får från din webbplats och från dina olika sociala medier så kan du se vad som fungerar och vad som inte gör det när det gäller innehåll du redan har. Detta är en viktig källa till information, inte minst statistiken du får från sociala medier – där kan du se såväl klick som interaktioner av olika typer. Kommentarer kan säga ännu mer om vad din målgrupp tycker om både kanalen och ditt innehåll.
Genom att titta på datan får du även en tydligare bild av hur ofta du kan posta innehåll, vilka dagar i veckan och tider på dygnet. Även här finns det mer allmänna tips och råd som du kan utgå ifrån.
Lägger du ihop de här tre typerna av information så har du fått en mängd information som du kan börja analysera – just utifrån perspektiv som finns min målgrupp här och vad vill de ha från oss.
En sådan analys kan även besvara en följdfråga Jenny hade – Hur levererar man ”sådär lagom mycket innehåll så det inte uppfattas som spam?”. Olika målgrupper har väldigt skiftande syn på vad för mycket innehåll är, och detta skiljer sig även mellan t.ex olika sociala kanaler. Om din målgrupp finns på Twitter är de sannolikt vana vid en stor genomströmning av information och vet att de missar en del. Att du då postar samma innehåll flera gånget kan uppfattas som positivt, medan det skulle väcka negativa känslor på en mer långsam kanal som LinkedIn.
Att välja kanal
En sak Jenny beskriver tror jag alla kan känna igen sig i:”Ibland känns det så hysteriskt, finnas överallt på alla platser med rätt innehåll”. En av de vanligaste orsakerna jag stöter på till att företag väljer att ha en närvaro i vissa kanaler, framför allt i olika sociala medier, är just den känslan av att behöva finnas överallt med rätt innehåll. Ofta kopplas detta samman med att konkurrenter redan är där, och då blir en närvaro ett måste.
Att en konkurrent är där kan vara en indikation på att det är en relevant kanal, men ännu mer sannolikt är nog att de reagerat på samma rädsla inför att missa något. Man skulle kunna säga så här:
Istället för att försöka täcka alla kanaler, börja med en analys och avgör sannolikheten för att din målgrupp finns där och vill interagera med dig. Vänder du dig till kvinnor med barn över 35 år som bor i storstäder så är sannolikt inte Snapchat deras främsta sociala medier-val. Medan den kan vara ett klockrent val för dig om du vill skapa en relation till unga kvinnor som studerar eller har sitt första jobb. Och så vidare. Får du sedan utrymme och framför allt budget kan du testa Snapchat i ett senare läge, inte minst därför att användarna av den kanalen växer upp.
Jenny hade några frågor till, men de sparar jag till en annan gång. Jag hoppas att den här posten har gett både henne och dig lite nya verktyg för att arbeta vidare med såväl målgruppsanalys som kanalval.
Har du frågor eller funderingar kring målgruppsanalys eller något annat inom content marketing? Lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
Pingback: Palle
Pingback: admin