Brath gör bra content på YouTube

Ett av de bästa sätten att nå fram till sin målgrupp är att svara på grundläggande frågor de har. Och att göra det på en plats där de redan finns eller lätt hittar till. Brath AB gör just det genom att svara på vanliga frågor om sökmotoroptimering på YouTube

Brath AB är ett av Sveriges ledande företag inom sökmotoroptimering, och dess grundare Magnus Bråth är en välkänd och mycket aktiv röst i svenska SEO-kretsar. Under hösten 2015 började Brath AB med korta filmer på YouTube, där de tog upp grundläggande frågor kring sökmotoroptimering. Några titlar är Förstår Google synonymer, Finns inte pagerank längre samt Gästpostande, bra eller dåligt. Så här kan det se ut:

Jag bad Magnus svara på några frågor om hur de tänkt och arbetat med detta:

Vad var syftet?

Målsättningen med i princip allt vårt arbete med innehåll är att nå dem som precis börjat intressera sig för sökmotoroptimering. Vi har varit väldigt bra på att prata med den grupp som är redan är invigda i hantverket och det är visserligen bra men vi ville prata med honom eller henne som precis upptäckt fenomenet. Filmklippen i Dagens sökfråga är ofta lite enklare i sin frågeställning än mycket av det vi annars publicerar. Vi har redan ett mycket starkt namn hos den mer erfarna skaran och vill flytta den positionen något till att ha ett lika starkt namn hos nybörjarna.

Ingick YouTube-filmerna i ett större arbete, eller var de stand-alone?

Filmerna är en del av vår strävan att ständigt utbilda inom sökmotoroptimering. Det är svårt att köpa sökmotoroptimering idag för tjänsten är komplex och ju mer utbildad gemene man är inom sök desto bättre köpare kommer det finnas där ute. Bättre köpare ställer högre krav på branschen och högre krav och mer insatta kunder är något vi anser gynnar oss framför våra konkurrenter.  

Hur kom ni på idén?

Jag och Aaron Axelsson, som är min medaktör i filmerna, har alltid tyckt att det saknats bra video om sökmotoroptimering på svenska. Googles Matt Cutts har under många gjort liknande klipp där han svarat på frågor från webmasters och vi har helt enkelt tagit efter och försvenskat.

Vad blev resultatet? Är ni nöjda?

Det är lite för tidigt att säga. Målsättningen har aldrig varit att dra någon stor publik på klippen utan snarare att de ska göra sig bra i sökresultaten under lång tid framåt. Tanken med klippen var att de skulle stå sig mot tidens tand och passa i sökresultaten under flera år framåt.Det är också orsaken till en stor del av utformningen som kan liknas lite med en FAQ, klippen är anpassade för att svara Googles sökare på deras frågor vilket gör att vi måste vänta rätt länge med utvärdering. Vi publicerade första klippet i oktober och har sagt att vi ska köra åtminstone i ett år innan vi utvärderar.

Det är däremot tydligt att vi når andra än våra vanliga läsare på bloggen, det är helt andra människor som kommer med feedback och frågor. Det får nog ses som lite av en framgång men det är för tidigt att säga något bestämt även där.

Vilka möjligheter till konvertering hade ni, och hur gick det?

Vi har i klippen valt att inte alls trycka på att man ska bli kund hos oss då vi inte tycker att det passar. Youtube-kanalen driver lite trafik till sajten som är välkonverterande men det är fortfarande så små nivåer att vi inte har någon tillförlitlig data. Detta eftersom det är flera steg: Se ett eller flera klipp > Gå vidare till sajten > Läsa om våra tjänster > Anmäla intresse. Då det faller bort besökare i varje steg behöver vi komma upp i lite volymer innan det bara är slump.

Konvertering till de lite flummigare målen som delningar, gillande av vår Facebook-sida och liknande har varit lite ljumt. Klippen skiljer sig från det vi riktar mot vår vanliga publik vilket gör att gensvaret hos dem inte blir det samma som när vi publicerar något som faktiskt intresserar dem. Också här är det något vi tror kommer ta fart på sikt.

Ni har även använt kortare versioner av filmerna som pre-rolls, hur har det fungerat?

Det har fungerat riktigt bra fast vi har helt enkelt bara använt de vanliga klippen. Vi har sett nivåer som vi tidigare inte gjort på annonsering på Youtube. Procenten som tittar vidare trots att de inte behöver är högre än, tror jag, i något annat projekt jag sett. Förmodligen för att de inte känns som reklam.

Hur kan ni utveckla videokonceptet vidare?

På sikt är det meningen att vi ska sammanfoga, kan inte ännu säga exakt hur, till en mer eller mindre komplett guide till sökmotoroptimering. Sedan starten förstod vi att klippen gör sig bäst i klump och det är också därför vi håller ett relativt högt tempo i publiceringen.

Hur arbetar ni med spridning av klippen?

Vi gör inte särskilt mycket förutom lite annonsering för att utvärdera. Klippen delas i våra vanliga kanaler på Linkedin, Facebook och Twitter men det egentliga arbetet som görs är att vi arbetar långsiktigt för att synas i sökresultaten med dem. Då de svarar på en fråga och det gör sig oerhört väl i sökresultaten för det är dit man beger sig när man letar ett svar.

Vad du kan lära av detta

Det finns flera bra saker du kan lära av Brath ABs arbete med YouTube-filmerna om vanliga sökfrågor:

1. Kärnan i innehållet finns redan där: När Magnus och Aaron delar med sig av sina kunskaper i filmerna så är det en mycket låg investeringskostnad i innehåll – de pratar om sådant de redan vet. Mycket bra sätt att dra nytta av expertkunskaper.

2. Tydligt definierad målgrupp: I många sammanhang försöker företag tackla för stora målgrupper med samma innehåll. Här har Brath AB identifierat ett segment – de som vill lära sig mer om SEO men inte kan så mycket – och vänder sig helt och hållet till dem. Mycket större chans att få ett genomslag då.

3. Använder annat format än text: Brath AB har redan en mängd textbaserat innehåll om SEO. Med detta ser de till att ta fram ett innehåll i filmformat istället. Utmärkt sätt att adressera både olika inlärningssätt och att upprepa samma budskap i olika kanaler.

4. Kanalen är välkänd och har redan en publik: Genom att välja YouTube, som många söker innehåll på, kan de nå en helt ny publik. Bra att tänka distribution.

5. Innehållet är lätt att dela: Filmer på YouTube är lätta att dela i sociala medier, lätta att bädda in i annat innehåll och lätta att hänvisa till. Genom att använda YouTube som kanal skaffar sig Brath AB en mängd möjligheter att både sprida sitt innehåll och att få andra att göra det.

 

Tack till Magnus, som generöst delade med sig av sina erfarenheter. Delar av den här texten har publicerats i analysbrevet Digital content marketing, som jag och Joakim Arhammar gör tillsammans med Dagens Media.

Om du har frågor eller funderingar kring att arbeta effektivt med innehåll i content marketing, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig. Om ditt företag vill börja med content marketing, eller bli bättre på att arbeta med det, så kan jag hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning.Kontakta mig direkt för mer information.

 

0 kommentarer på Brath gör bra content på YouTube

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.