Sju tips för nya content marketing idéer

Har du svårt att komma på vilket innehåll du ska ta fram till din content marketing? Här får du sju tips på content du kan ta fram så du aldrig mer behöver vara rädd för idétorka. Och ett bonustips som handlar om statistik.

Det är en utmaning du delar med många andra som arbetar med content marketing. Efter en första entusiastisk tid när hela teamet skapar content för fullt kan uppslagen börja sina och det går längre och längre mellan varje post. Eller du kanske är ensam och ska ta fram content förutom att göra en massa andra saker också.

Då kan de här tipsen vara bra att ta till:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Svara på en vanlig fråga

En av mina favorithistorier inom content marketing handlar om Marcus Sheridan, som har ett företag som bygger swimming pools i USA. När han tyckte att vanlig reklam inte gav något satte han sig ned och skrev en bloggpost. Och i den svarade han på den vanligaste frågan han fick från sina kunder – hur mycket kostar det att bygga en pool? Resten är historia, och idag kallar han sig The Sales Lion och reser världen runt och pratar content marketing.

Dina kunder har frågor och ju bättre du är på att besvara dem desto större är chansen att de kommer att besöka din sajt igen och igen. Och på sikt även handla av dig. Ta de frågor du ofta får och besvara dem en efter en. Även om du inte kan besvara dem i detalj kan du i alla fall ge dem en bättre bild av vad som är viktigt att känna till.

2. Sätt ihop en lista med tips

Det finns ofta en hel del kunskap i ditt företag om hur man använder era produkter eller lösningar bäst. De här tipsen och insikterna är inte bara viktiga för de kunder som köpt av er, de kan även vara avgörande för att få potentiella kunder att bestämma sig för att köpa av er. Därför är det en bra idé att vara generös med tips, erfarenheter och råd. Läs mer om detta i min post om evergreen content.

3. Intervjua en expert

Många företag har ofta mycket duktiga personer anställda som är bland de bästa inom sitt område. Men det är ofta så att de här personerna aldrig träffar kunder eller får visa fram sin expertis utanför företaget. Ett bra sätt att få fram innehåll är att göra det motsatta, att låta dem berätta om vad de gör och dela med sig av erfarenheter och insikter. På det här sättet tar du fram innehåll som bygger företagets position som expert och branschledande.

4. Berätta om en kund

Dina blivande kunder hör hellre från en nöjd befintlig kund än från dig direkt. Samma sak med dina befintliga kunder. Vi vill hellre höra från någon vi upplever vara i samma situation eller grupp, än från någon som ”bara vill sälja till oss”. Du kan dra nytta av det genom att be dina befintliga kunder om hjälp. Låt dem berätta om sina utmaningar, hur de har löst dem, vilka tips och tricks de lärt sig – och sedan använder du det för att berätta för dina andra kunder.

5. Ta hjälp av dina kunder

Ett annat sätt du kan ta hjälp av dina kunder är att låta dem berätta om hur de ser på utvecklingen inom sin bransch, eller kring särskilda produkter och lösningar. Genom att be dem lyfta blicken tvingas du också göra det, och på så sätt får du fram innehåll som kan vara spännande för en större grupp. Ytterligare en variant på detta är att skapa innehåll gemensamt med kunderna, oavsett om det är deras egna experter eller för att hitta lösningar på deras utmaningar.

6. Spana framåt

Innehåll som blickar framåt eller spanar på trender är alltid välkommet, och inte bara i början av ett nytt år. Men när du gör spaningar är det viktigt att komma ihåg att dina potentiella kunder kan befinna sig i väldigt olika stadier av utveckling och kunskap. Därför är det en bra idé att inte bara spana på det hetaste eller det som ligger längst fram, utan även berätta om den bredare utvecklingen.

7. Spana bakåt

På samma sätt som det är populärt med framåtblickande så är många potentiella och befintliga kunder intresserade av att höra mer om vad som hänt tidigare. Det kan handla om en hel bransch, ett företag eller en produkt. Inte minst om det är något som de har haft en relation till sedan länge. Genom att berätta om hur utvecklingen har lett fram till var ditt företag eller er produkt befinner sig idag tar du med kunderna på resan. Du kan läsa mer om att använda historia i content marketing här.

Bonustips

Ett av de bästa sätten att få inspiration till nytt innehåll är att titta på hur det har gått för det innehåll du redan publicerat. Om vissa artiklar, filmer eller annat gått mycket bra kan det vara en indikation på att din målgrupp vill höra ännu mer från dig om just det ämnet. Det är ytterligare en anledning till varför det är så viktigt att ha koll på statistik och data kring allt vi gör.

 

Om du har frågor eller funderingar kring idéer om innehåll, eller om content marketing i allmänhet, lämna en kommentar eller ta kontakt med mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Bildkälla: bealluc, The Idea Guild, Flickr

0 kommentarer på Sju tips för nya content marketing idéer

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.