Pyramider och kalkoner – Så kan du jobba tematiskt med innehåll

Genom att arbeta med teman och producera olika typer av innehåll vid samma tillfälle kan du öka både effektiviteten och kvaliteten i din contentproduktion

Mitt intryck är att många marknadsavdelningar tycker att de har så många saker att skapa innehåll kring att resultatet blir splittrat och ofokuserat. Och konsekvensen av det kan lätt bli att det som görs faktiskt inte genererar resultat, oavsett om målet är ökad försäljning, kännedom eller något annat. Istället blir det en mängd innehåll som fyller olika kanaler, och mycket av det kanske inte ens drar till sig användare.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Det finns ett bättre sätt att jobba med innehållsproduktion, som både ökar effektiviteten och genererar högre kvalitet – att arbeta tematiskt. Med det menar jag att du utifrån din årsplanering identifierar ett par övergripande ämnen eller teman som du sedan producerar innehåll kring. Att arbeta så ger dig flera fördelar:

Bättre produktion: Genom att planera först och sedan jobba utifrån planen undviker du en produktion som är slumpmässig och händelsestyrd, vilket annars lätt händer. Det här betyder inte att det inte dyker upp sådant som du inte förutsett och som måste åtgärdas, men det finns ingen anledning att hela din produktion ska vara oplanerad.

Ökad kvalitet – Genom att de som producerar innehållet kan fokusera på ett tema får de möjlighet att verkligen ta fram bra content, istället för att hoppa från ett ämne till ett annat i snabbt tempo

Fler format: Du kan skapa innehåll i olika format vid ett och samma tillfälle – text, bild, ljud, video och grafik – istället för att ständigt producera i bara ett eller två.

Bättre djup: Genom att ta ett helhetsgrepp kan du skapa innehåll på olika nivåer av komplexitet – från det övergripande till djupdykningar. Det är viktigt när du strukturerar innehåll för olika faser i köpresan.

Förbättrad struktur: När du arbetar tematiskt tar du fram innehåll som du kan presentera i samlad form, t,ex via pelarsidor (pillar pages). Detta ger dig fördelar både för att behålla användares uppmärksamhet längre och även inom sökmotoroptimering (SEO).

Det finns ytterligare en fördel, och det är den allra viktigaste: Att jobba tematiskt och strukturerat sparar både tid och pengar. Det betyder att du kan använda pengarna där de behövs bättre.

Contentpyramiden

För några år sedan skrev jag en artikel om ett sätt att jobba så här som fått namnet contentpyramiden. Det är ett sätt du kan se modellen på – att du skapar en pyramid av olika byggstenar, det vill säga innehåll. Alternativt att du har en pyramid och river ned den i mindre delar.

Jag har själv arbetat så vid flera tillfällen, framför allt när jag skapat e-böcker. De är ofta resultatet av att jag lägger ihop artiklar och annat jag skrivit till en större enhet, eller att jag bryter upp en större text i mindre delar. Oavsett hur du gör så är det ett effektivt sätt att arbeta.

Här är ett exempel på hur jag själv använt kalkonmetoden:

Jag har på senare år skrivet ett antal artiklar om influencer marketing. Genom att samla ihop dem i en e-bok med namnet Influencer marketing – Så kan B2B- och B2C-företag använda det så fick jag fram en större bit innehåll som jag kunde erbjuda min målgrupp.

En tid därefter gjorde jag en video med några tips utifrån e-boken:

Kalkonmetoden

En variant på samma koncept kallas populärt för kalkonen, och en person som verkligen gjort ett bra jobb utifrån denna metod är Jason Miller, tidigare LinkedIn, numera på Microsoft. Så här illustrerade han konceptet i en presentation för några år sedan:

Vad han menar med kalkonliknelsen är förstås att en kalkon är en stor bit mat som enkelt kan brytas upp i många mindre delar. De Jason tar upp i sin bild är bloggposter, infografer, webinarer, video och bildspel (för typ Slideshare).

För några år sedan tog LinkedIn Marketing fram en stor bok om hur marknadsförare bäst kan använda det sociala yrkesnätverket, och med den tillämpade Jason kalkonmetoden, som du kan se här:

Ur en enda bok kunde Jason och hans kollegor utvinna sju andra format, och dessutom olika versioner inom ett format. Detta är ett jättebra exempel på hur man kan ta fram flera olika innehållsbitar ur ett större tema, och även få till olika typer av format. Och genom att arbeta så här kunde Jason även tillgodose behovet av olika typer av komplexitet.

Tematisera först, producera sedan

Så mitt råd till dig är att alltså att se över hur du producerar innehåll idag, och se ifall inte ett ökat fokus på teman och bredare ämnen kan hjälpa dig att öka både effektiviteten och kvaliteten. Om du testar är jag övertygad om att du snabbt kommer att se resultat, inte minst i form av lägre kostnader och bättre innehåll.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Pyramider och kalkoner – Så kan du jobba tematiskt med innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.