Influencer marketing – Så kan B2C- och B2B-företag använda det (e-bok)

I den här e-boken går jag igenom vad influencer marketing är, vad man ska tänka på när man väljer påverkare och mycket mer. Den är helt gratis att ladda ned.

Influencer marketing är ett av de snabbast växande områdena inom marknadsföring idag. Jag har skrivit om det i ett par års tid, och tyckte detta var ett bra tillfälle att samla ihop mina olika texter.

I den här e-boken får du ett antal tips och resonemang kring vad influencer marketing, hur företag kan komma igång med det, vad som är viktigt att tänka på mm.

Vad är egentligen en influencer?

Det har funnits människor med inflytande i alla tider, och i alla kulturer. Idag, mitt i den digitala transformationen, kallar vi dem influencers och möter dem framför allt i olika sociala medier.

Det började med bloggare, idag är det snarare YouTubers och Instagrammare vi tänker på. Men de finns ofta på ett flertal plattformar och arbetar hårt med att ta fram innehåll – innehåll kring ämnen de har en passion för och innehåll som deras följare uppskattar. Det är så de har blivit influencers, genom att dag ut och dag in leverera innehåll som deras målgrupper vill ha och kan relatera till. Så om vi undantar kändisar är en influencer just någon som genom att oavbrutet leverera kring några ämnen/områden bygger ett förtroende hos sin publik.

Det är hårt jobb att producera innehåll för en målgrupp som när som helst kan lämna dig för någon annan påverkare, anpassa innehållet till de olika krav som gäller för kanalerna, och dessutom interagera med sina följare.

Vad du får i den här e-boken

Det här kommer jag att ta upp:

1. Vad är influencer marketing? – En introduktion med avstamp i buzz och inflytande

2. Olika sorters influencers – Från kändisar till opinionsbildare

3. Hur du väljer rätt påverkare – Analys, behov och typer av samarbeten

4. Använd påverkare genom hela köpresan – Från intresse till köp, och hur du gör

5. Influencer marketing fungerar även inom B2B – Vad du ska tänka på och kopplingen till content marketing.

6. Varför du ska behandla influencers seriöst – Om dålig praxis i branschen och hur du kan göra rätt

Här kan du ladda ned e-boken

OBS: På grund av ett fel, gör så här – fyll i fälten och skicka. Efter en liten stund dyker en länk upp under texten att ett mejl har skickats. Högerklicka på den för att ladda ned filen. Mejla mig om det inte fungerar.

 

Du måste lämna din e-postadress för att kunna göra det, men jag lovar att inte spamma dig eller ge den vidare till någon.

E-boken kostar dig inget, men du får gärna prenumerera på mitt nyhetsbrev:

 

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Influencer marketing – Så kan B2C- och B2B-företag använda det (e-bok)

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.