Här får du ett konkret exempel på hur ett white paper även blev en artikel och en video – Så kan man jobba mer effektivt med innehåll i sin content marketing.
Ett rätt så vanligt scenario inom marknadsföring, speciellt inom B2B-marknadsföring, är att marknadsavdelningen producerar en bit innehåll, i ett format, publicerar det en gång (ibland i en enda kanal) och sedan går vidare till nästa produktion eller aktivitet.
Det här är ett rejält slöseri med både budget och resurser, eftersom chansen att den målgrupp man vill nå fram till kommer att kunna ta del av det här innehållet är i det närmaste obefintlig.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Ett mycket bättre sätt att arbeta är att producera flera bitar innehåll från samma tillfälle eller källa, genom att använda olika format och komplexitetsnivåer, och därefter publicera det flera gånger, i såväl olika kanaler som vid flera tillfällen i samma kanal. Då får det maximalt ut av både innehållet och resurserna.
Jag har ett konkret exempel på detta, som jag själv gjort för det företag jag jobbar på, Climeon. Låt mig börja med att berätta lite mer om vad vi gör.
Ren el från varmt vatten
Climeon är ett företag byggt på en mycket innovativ idé – att framställa elektricitet från varmt vatten i temperaturer från 70 till 120 grader Celsius. Detta har tidigare inte kunnat göras i så låga temperaturer, utan bara från 150 grader och uppåt. Det finns flera olika områden denna innovation kan användas inom, men låt mig lyfta fram två:
Med den här teknologin går det att bygga geotermiska kraftverk i de flesta delar av världen, som kan producera el från varmt vatten dygnet runt, året runt. Detta är det bästa alternativet vi har för att ersätta elproduktion från fossila bränslen, eftersom det krävs en stor, alltid tillgänglig källa för att kunna göra detta.
Det andra området är spillvärme från olika industrier – alltså att göra el av det varma vatten som skapas varje dag i fabriker, ombord på fartyg mm. Samma sak där, det går att göra ren el från det vattnet som alltid är tillgängligt.
Kraften i varmt vatten
Mitt exempel kommer från det här senare användningsområdet. En av mina smarta kollegor på Climeon, Rakshith Sachitanand, skrev ett white paper om hur man kan använda varmt vatten från en viss del av uppvärmningsugnen i ett valsverk för stål för att framställa ren elektricitet:
(Du kan ladda ned detta white paper här om du vill läsa)
Ett white paper är en rejäl bit innehåll, och något som många B2B-företag använder sig av. Men misstaget de gör är att se det som tillräckligt mycket innehåll för att användas i rätt kanaler och allt oftare i kontexten av marketing automation.
I realiteten är det så att ett white paper, eller en längre text i allmänhet inte är något som alla kommer att vilja lägga tid på. Trots att de idéer Rakshith talar om är av intresse för en större publik. Min lösning blev därför att skapa en kortare, mer övergripande artikel:
Alla gillar dock inte att läsa, så vi skapade en kort video med Rakshith, där han förklarade processen kring användningen av varmt vatten från en specifik källa på en övergripande nivå:
Innehållseffektivitet
Genom att ta fram artikeln och videon hade jag tre bitar innehåll som alla kom från samma källa som Climeon kan använda i olika kanaler. I synnerhet videon har gått väldigt bra på både LinkedIn och Facebook, och jag har redan kunnat posta den flera gånger – något jag kommer att fortsätta med. Eftersom ämnet kommer att fortsätta vara relevant under långt tid har vi tre bitar innehåll som hjälper oss nå en intresserad målgrupp igen och igen.
Jag hade dessutom kunnat utveckla detta ytterligare genom att t.ex välja ut citat eller statistik från detta white paper för mer content. Och den möjligheten finns fortfarande kvar.
Om du arbetar med B2B-marknadsföring så rekommenderar jag verkligen att du tittar närmare på möjligheten att producera flera bitar innehåll från en enda källa, som en intervju, en presentation eller som i exemplet ett white paper. Du kan göra det både genom att använda olika format och genom att justera nivån på komplexitet (från övergripande till på djupet) Det är ett smart och effektivt sätt att ta fram relevant och värdefullt innehåll utan att behövs spendera särskilt mycket i tillkommande budget.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Hur man gör tre bitar innehåll från en enda – Case Climeon