Content marketing för e-handlare

Content marketing är intressant för e-handlare särskilt av två skäl. Dels kompletterar det dina säljaktiviteter genom att fånga upp kunderna tidigare, dels kan det ge dig mer trafik till din sajt. I den här posten får du konkreta tips på hur du kan göra.

E-handlare är ofta duktiga på att lyfta fram sitt sortiment till den som är redo för köp. Men genom att inte ta fram innehåll som hjälper den som letar mer information och tips så missar de potentiella kunder. Här kan content marketing göra nytta även för den lilla e-handlaren.

Vad är content marketing?

Det betyder att marknadsföra med hjälp av innehåll som är till nytta för en blivande (eller existerande) kund. Genom att ge bra tips och information kan du komma in tidigt i den blivande kundens köpresa så att denne i slutändan kommer tillbaka och gör köpet hos dig. Du kan posta den här sortens innehåll på din webbplats, och även använda det i mejl och i sociala medier.

För att lyckas med content marketing är det viktigt att ha en ordentlig plan.

Vad gör det för nytta?

Om du t.ex driver en e-handel för campingutrustning har du säkert lagt tid och möda på att synas på sökord som ”tält för camping”, ”billiga sovsäckar” och ”kängor för fjällvandring”. Och du försöker synas i forum och annat där campingintresserade håller till. På det sättet når du dem som redan har kommit en bit i sin köpresa, som vet vad de ska söka efter och som kanske till och med är redo att handla.

Men för den som är i början av en köpresa kan intresset och sökandet se annorlunda ut. Särskilt om det är ett nytt område. Då kan frågorna man söker på eller ställer i t.ex sociala medier var sådana som ”Utrustning för fjällvandring”,  ”kängor som inte ger blåsor” eller ”hur sätter man upp ett tält?”. Och det är här content marketing kommer in. Om du kan besvara frågor som de här, och dessutom erbjuda bra köpalternativ så ökar chansen att du ska få med dig kunden hela vägen fram till kassan.

Ofta finns det sajter besvarar frågor av den här typen, men bakom dem står intresseorganisationer eller enskilda personer. Detta betyder att den som vill lära sig mer först ska besöka dessa sajter och sedan börja om från början med sina nyvunna kunskaper och börja söka efter en leverantör. De flesta kunder är tillräckligt bekväma av sig för att uppskatta en sajt som levererar bägge delarna. Dessutom kan det faktum att du visar upp din expertis på ett visst område gör att en potentiell kund får ökat förtroende för dig

Ett ytterligare skäl är att mer relevant innehåll ger din sajt större auktoritet i sökmotorer, och om du postar innehåll regelbundet så är det en annan faktor som kan hjälpa dig att ranka bättre. Detta dock givet att du tar SEO-arbetet på allvar och jobbar med det. Content marketing är ingen genväg till bättre sökresultat.

Här är en sökning på ”kängor som inte ger blåsor”:

kängor som inte ger blåsor

Som du ser är det bara Sportamore som har skapat innehåll som rankar högt på detta sök. Den länken leder till ett bra exempel på content marketing:

sportamore blåsor

Denna artikel är relevant och ger bra kunskap. Å andra sidan kan man inte handla kängor direkt från den här sidan, så där skulle jag jobba lite mer med konverteringen.

Dina kunders köpresa

Här är en förenklad bild som visar den resa dina blivande kunder gör. Den börjar med att de vill lösa något eller hittar något intressant, fortsätter med att de samlar in information, gör en utvärdering och sedan köper. Därefter fortsätter de resan som befintliga kunder, och ditt mål där är att skapa lojalitet så att de kommer till din e-butik direkt:

Köpresan B2C

Om du vill läsa mer om köpresor, så börja här

Du kan ha nytta av content marketing-innehåll vid flera tillfällen: I början av resan, när de har ett problem/utmaning. Senare, när de söker mer information, och till sist efter ett köp när du vill fördjupa relationen och göra dem till mer lojala kunder.

Här är några konkreta exempel på innehåll för de olika faserna, fortfarande med camping/friluftsliv som exempel:

1. Problem/Möjlighet

Här kan du använda mer allmänt innehåll, som snabbt svarar på frågor de har. Gärna i form av tips och råd. Utgå från dina produkter och sätt dem i ett sammanhang. Vilka begrepp och ord du ska använda kan du lära mer om genom att se vilka sökningar som görs inom detta område.

Exempel: ”5 råd när du ska köpa campingkängor” eller ”Så packar du för fjällvandringen”

Format (läs mer om vad format är längre ned): Bloggpost på din sajt, kombinera bilder och text t.ex på Slideshare, egenhändigt gjord film på YouTube. Sprids via sociala medier och genom att arbeta med rätt sökord

Vem kan hjälpa dig med detta?: Troligen kan du en hel del om dina produkter själv, annars kan du ta hjälp av dina kunder eller söka experter på forum och bloggar.

2. Söka information

Innehållet här är på många sätt detsamma som det under punkt 1, men du går mer på djupet. Posten om campingkängor kan fyllas på med hur man tar hand om kängorna, eller en jämförelse mellan olika typer av kängor. Packlistan för fjällvandringen kan kompletteras med tips om mat, kläder, redskap mm och så har du plötsligt en hel guide. Du kan även utvidga ämnet genom att skriva mer på djupet om fjällvandringar, campingresor och liknande.

Exempel: ”Allt du behöver veta om vandringskängor” eller ”Så får du den perfekta fjällvandringen – allt om utrustning och förberedelser”. Också här är sociala medier och sök dina primära kanaler, samt förstås om det finns forum, partnersajter och liknande du kan dela via

Format: Dels ett par bloggposter, dels kan du kombinera dem i en större guide. Bilder och text på Slideshare.

Vem kan hjälpa dig: Be om tips och råd från kunder och experter du känner.

En sökning på ”packa för fjällvandring” visar att Fjällräven gjort rätt, men att det samtidigt finns utrymme för fler aktörer:

packa för fjällvandring

3. Fördjupa relation

Det du vill göra här är att bygga en position hos din kund som gör att denne blir påmind om din e-handel och även får anledning att göra regelbundna besök. Du kan använda ditt content marketing-material i nyhetsbrev och kopplat till erbjudanden. Därför handlar det inte om att skapa nytt innehåll, utan att ge dina befintliga kunder tillgång till det innehåll du även försöker fånga nya kunder med.

Här kan du publicera ditt innehåll

Om du har en bloggfunktion på din sajt kan du lägga innehåll där. Se till att du länkar till så väl produktsidor som till andra poster och erbjudanden.

Ett annat alternativ är att du lägger content marketing-innehållet som artiklar eller liknande i anslutning till den eller de produkter de handlar om. Den lösningen kan ha fördelar för att det lättare att hitta dit, både för människor och för sökmotorer.

Om du arbetar med landningssidor för olika produkter är det även en bra idé att lägga länkar till ditt content marketing-innehåll där. Alla som kommer dit är kanske inte redo för ett köp, utan vill ha mer information och kunskap.

Läs mer om kanaler i content marketing här.

Sprida innehållet

Förutom att du försöker göra ditt innehåll så sökbart som möjligt ska du även dela ditt innehåll flitigt i t.ex sociala medier, på bloggar och forum. Det är där vi tillbringar allt mer av vår tid, och för att skapa kännedom om din e-butik behöver vara där också. Det är dessutom så att innehåll som upplevs som relevant och värdefullt finns det en betydligt större vilja att klicka på.

Sociala medier får ett allt större fokus på bild och film, titta t.ex på Instagram, Vine och Snapchat. Därför bör du se till att använda bilder och film så mycket du kan. Men tänk på att bilder som fungerar bra i sociala medier sällan är rena produktbilder. Det är bättre att visa det du säljer i ett sammanhang, och lägga fokus på vilken nytta eller glädje användaren har av det.

Och om du skickar ut nyhetsbrev eller liknande så ska du förstås använda ditt content marketing-innehåll där också, som jag redan varit inne på.

Här kan du läsa mer om att sprida innehåll

Olika format

Du har sett begreppet format ett par gånger redan i texten, och vad jag menar med det är t.ex text, bild, ljud, film och grafik. Alla format har fördelar och nackdelar. Text är t.ex billigast att ta fram, och Google har lättast att indexera det, men alla människor gillar inte att läsa. Därför ska du använda en blandning av olika format. Men det betyder inte att du ska göra en massa olika bitar innehåll. Istället ska du använda samma innehåll i olika format. Om du t.ex skriver en artikel om vad man ska packa inför en fjällvandring, ta bilder på det du skulle ta med eller spela in en kort film där du visar upp det. Du kan göra mycket av detta själv, med en mobilkamera, om du inte har råd att ta in någon som hjälper dig.

Här kan du läsa mer om att jobba effektivt med olika format

Förslag på innehåll

Jag har redan varit inne på olika typer av innehåll, men här får du det i mer samlad form:

Guider: Beskrivningar av vad dina produkter kan hjälpa användaren med och hur de fungerar. Kan vara allt från en artikel till en hel e-bok (pdf) eller ett bildspel du lägger på Slideshare

Tips och tricks: Korta råd som gör användaren lite bättre på din produkt. Eller som ger en ytterligare dimension. Kan vara en topp-5 lista eller enstaka bilder.

Så funkar det-filmer: Grundläggande beskrivningar som i ”Så reser du ett tält” eller ”Så packar du en ryggsäck”.

Checklistor: Vad ska man tänka på. Ska vara enkla att dela, printa ut eller på annat sätt använda

Trendspaningar: Vad är på gång med den här produkten eller lösningen, åt vilket håll går utvecklingen.

Nyhetskoppling: Har det hänt något i nyheterna på senaste tiden som går att koppla till din produkt? Skriv en kort artikel.

Helg/Årstidskoppling: Finns det ett samband mellan årstiden, en helt eller något annat under året som du kan koppla ihop till det du säljer? Gör då det.

Intervjuer med andra experter: Många gånger finns det gott om experter bland dina kunder som kan ställa upp med råd och insikter.

Användargenererat innehåll: Ta hjälp av dina kunder för att skapa innehåll. Topplistor, råd och tips, nya möjligheter är bara några exempel på bra innehåll du kan få från dem.

Glöm inte att mäta

Precis som du mäter allt annat på din sajt eller i dina affärer ska du förstås mäta på din content marketing. Det finns flera saker du kan göra:

  • Bidrar den till konvertering? Även om det inte plingar till i kassan direkt efter att någon läst en artikel så har du möjlighet att se var besökaren tar vägen efteråt. Att få dem att läsa något mer, skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller något liknande är även det ett led i konvertering.
  • Får du delningar, gillanden och kommentarer i sociala medier. Ökar trafiken därifrån till din sajt.
  • Vilken typ av innehåll fungerar bäst? Är det längre artiklar, korta tips, bildspel eller en film. Titta på effektiviteten i allt innehåll du tar fram

Det här ska du komma ihåg

  • Content marketing går ut på att göra innehåll som är relevant för dina kunder. Bli en trovärdig rådgivare
  • Det kan hjälpa dig att nå de kunder som inte är köpmogna, utan som letar information. Kan du svara på deras frågor tidigt ökar chansen att de väljer att köpa från dig när de är redo.
  • Värdeskapande innehåll på din sajt är en del av vad Google säger sig vilja belöna när de rankar.
  • Sprid ditt innehåll flitigt, på forum och i sociala medier. Om du har ett nyhetsbrev ska det förstås vara med där också.
  • Använd olika format, inte bara text. Det går t.ex att ta bra bilder och film med din smartphone. Och ta gärna hjälp av dina kunder både som experter och innehållsskapare.
  • Mät på allt du gör – ger det resultat, och ger det rätt resultat relativt investering?

 

Har du frågor eller funderingar kring content marketing och e-handel, eller om content marketing i allmänhet? Lämna en kommentar här eller mejla mig. Och om du vill ha hjälp att komma igång med eller förbättra din content marketing så hör av dig. Jag kan hjälpa dig med alla stegen, från strategi över produktion och distribution till mätning och uppföljning. Skicka mig ett mejl.

 

Bildkälla: Fosforix, E-commerce Visa, Flickr

0 kommentarer på Content marketing för e-handlare

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.