Så ska Facebook dominera shopping

Att Facebook håller på att testa köpknappar i enskilda annonser och poster visste du säkert redan. Men du kanske inte har koll på att de egentligen håller på att rulla ut ett antal byggblock som tillsammans ger dem stora möjligheter att ta hand om en stor del av shoppingen i mobilen på sikt.

Det senaste steget är att introducera ett särskild shopping-flöde, på samma sätt som det idag finns särskilda flöden för nyheter, grupper och företagssidor. Enligt Facebook sker detta för att användarna har efterfrågat det, och nu vill man erbjuda en ”samlad plats där användare lättare kan hitta, dela och köpa varor”.

Det är gradvis utvecklingen som Facebook har rullat ut det senaste året, och det verkligt intressanta är hur den helt och hållet är mobil. Precis som allt annat de gör syftar det till att erbjuda allt inom ramen för Facebook, vi ska umgås, läsa nyheter och shoppa utan att behöva lämna kanalen.

Andrew Hutchinson på Social Media Today har skrivit en bra översikt av vad Facebook gjort och fortsätter att göra. Läs gärna hela artikeln, här är byggstenarna i kortversion:

Karusellannonserna gav företag en möjlighet att visa mer av sina produkter:

Carousel-Example

(Bild: Facebook)

Canvas, som Facebook fortfarande testar, är ett utökat annonsformat, en helt varumärkt sida i flödet. Och enligt Andrew Hutchinson är Facebook även på väg att utöka Canvas:

FB Canvas

Här kan du se ett par testfilmer som Facebook har tagit fram om Canvas

Köpknapparna är som sagt på gång, och det intressanta med dem är förstås att vi i slutändan ska kunna handla utan att behöva lämna Facebook alls:

Facebook buy button

(Bild: Facebook)

Shopping på företagssidor: Nyligen kom även beskedet att Facebook skulle utveckla de mobila företagssidorna, bl.a med en shopping-del:

facebook-canvas

(Bild: Facebook)

Eget flöde: Och nästa steg är alltså att ett dedikerat flöde för shopping:

shopping_feature

(Bilden från TechCrunch)

Kommentar

Vad betyder då detta? Att Facebook redan har publiken vet vi, vad man nu gör är att man bygger upp en shoppingupplevelse som snart kan tas hela vägen fram till avslutad transaktion. Jag tror det finns goda möjligheter att många konsumenter tar till sig det här och inte ser någon anledning att lämna Facebook för att shoppa på en annan sajt.

Andrew Hutchinson avrundar med ett intressant citat från Playbuzz Shaul Olmert:

”(online) medier kan inte satsa på att vara McDonalds längre. Det kommer inte att finnas lojala kunder som kliver in genom dörren längre. Istället måste de bli som Coca-Cola, som är lätt att få tag på överallt. Det handlar inte om att driva folk till dina ägda kanaler, utan om att nå dem där de redan befinner sig.”

Han talar om media, men det kan lika gärna vara detaljhandelsföretag m.fl. Utvecklingen går från butiker till e-handel, men den egna webbplatsen kanske bara blir ett mellanspel innan hela sortimentet och kundupplevelsen flyttar in på Facebook.

En intressant utveckling.

Om du har frågor eller funderingar kring Facebook i synnerhet, och utvecklingen med köpknappar i sociala kanaler i allmänhet, lämna en kommentar här nedanför eller mejla mig. Samma sak om du vill ha en föreläsning eller workshop kring vilken roll sociala medier spelar för ditt företag.

0 kommentarer på Så ska Facebook dominera shopping

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.