Hashtags på LinkedIn – Det här behöver du ha koll på!

LinkedIn är en av de viktigaste kanalerna för många B2B-marknadsförare. På senare år har användningen av hashtags tagit fart, och att lägga till dem i poster kan öka synligheten. I den här artikeln får du veta hur hashtags används idag, och vad du ska tänka på när du använder dem.

Använder du hashtags på LinkedIn? Om inte tycker jag du ska börja. Det finns flera fördelar med att inkludera hashtags i dina poster.

Men innan jag berättar varför jag tycker det, låt oss titta lite närmare på hur hashtags används på LinkedIn idag, och vilka fördelar det kan ge att använda dem. Jag gör det genom att gå igenom tre perspektiv:

1. Hur vi använder hashtags i poster
2. Hur vi söker med hjälp av hashtags
3. Hur användningen av hashtags påverkar algoritmen

Vad är hashtags?

Hashtags är ord som sätts bakom symbolen #. Det kan t.ex vara #socialamedier, #innovation, #utbildning eller varför inte #marknadsföring. Det var på Twitter som hashtags föddes, redan 2007, men idag tänker nog många på Instagram som dess huvudsakliga hemvist.

På LinkedIn har hashtags funnits som möjlighet i flera år, dock utan att ha haft så stor betydelse förutom på senare år. Det går att använda hashtags på ett par olika sätt på LinkedIn: Du kan använda hashtags i dina egna poster, du kan söka poster från andra baserade på vilka hashtags de använder, och du kan välja att följa hashtags (vilket gör att en del av de poster du ser i ditt flöde är baserade på dessa hashtags).

I en hashtag-guide rekommenderar LinkedIn att vi använder upp till tre hashtags per post, och att det är både breda (många är intresserade) och nischade (färre är intresserade) hashtags.

I sin årliga rapport Digital global overview report, från början av 2022, presenterade Datareportal en översikt över vilka hashtags på LinkedIn som har flest följare:

1. Hur vi använder hashtags i poster

I början av hösten 2022 gjorde jag en enkät här på LinkedIn kring användningen av hashtags. 188 personer var vänliga nog att svara på den, och så här såg resultatet ut:

26% använde aldrig eller mycket sällan hashtags.
14% gjorde det ibland.
60% gjorde det ofta. Av dessa var det 28% som använde 1-2 stycken, och 32% som använde 3 eller fler.

En rejäl majoritet använder alltså hashtags redan idag. Som vanligt ska man förstås ta de här siffrorna med en nypa salt. Dels för att det är ett litet underlag, dels för att många av de som svarat använder LinkedIn flitigt. Där skiljer de sig från flertalet som har konto här.

2. Hur vi söker med hashtags

I månadsskiftet november/december 2022 gjorde jag en ny enkät på LinkedIn, där jag ställde frågan ”Använder du hashtags för att söka efter poster här på LinkedIn?” Denna gång svarade 207 personer på undersökningen, och utfallet såg ut så här:

61% använder inte hashtags för att söka efter poster.
23% använder hashtags för att söka, och följer dessutom hashtags på LinkedIn.
16% använder hashtags för att hitta poster, men följer inte några.

Nästan 2/3-delar av de som svarade på min enkät använder alltså inte hashtags för att söka efter poster på LinkedIn. Här är det alltså samma starka övervikt som i den tidigare undersökningen, men med rakt motsatt beteende. Enbart en tredjedel använder hashtags när de vill söka efter poster och ämnen, och av dessa följer de flesta även hashtags.

3. Hashtags i LinkedIns algoritm

Den fristående LinkedIn-experten Richard van der Blom och hans företag Only Connect publicerar en årlig rapport om LinkedIns algoritm. I en särskild post om hashtags under sommaren 2022 skrev han så här:

”The ideal number of hashtags in a post has changed (!).
Using 0, 1 or 2 still negatively impacts the grow of your post. Between 3 and 12 (!) we haven’t seen any difference in impact on growth. Advice: aligned with LinkedIn’s own advice, use 3 to 5.”

I samma post fanns även informationen att både i appen och i desktop-versionen syns nu betydligt fler hashtags än tidigare (+15% respektive +25% . Jag har dock inte kunnat hitta denna senare information i slutrapporten som kom i november 2022.

Viktigt att veta om LinkedIns hashtags

Det vi kan sluta oss till baserat på mina små undersökningar och informationen från LinkedIn, DataReportal och Richard van der Blom är följande:

1. LinkedIn uppmuntrar oss att använda hashtags, genom att ge poster som har dem lite mera synlighet.
2. En stor, och ökande grupp, använder hashtags i sina poster.
3. Bara för att man använder hashtags själv i poster betyder inte att man söker med hjälp av dem. Detta är så att säga nästa steg i utvecklingen.
4. En stor grupp människor världen över väljer att följa hashtags på LinkedIn. Genom att göra detta kommer de att se mer av innehåll med relevanta hashtags i sitt flöde.

Baserat på de här fyra observationerna, varför tycker jag att det är en bra idé att du använder och söker på hashtags?

1. Det kommer att göra ditt innehåll mer synligt.
2. Genom att vara aktiv på vissa hashtags kan du stärka din position som en relevant röst inom ett område.
3. När du söker på hashtags gör det att du får tillgång till relevanta poster som du annars skulle missa, då du inte delar nätverk med eller följer den som postar.
4. Genom att följa utvalda hashtags förbättrar du kvaliteten på vad du ser i ditt flöde. Det är dessutom ett kriterium LinkedIn använder när de föreslår profiler att följa eller knyta kontakt med.

Hur många hashtags ska man då använda? Jag brukar använda runt fem. LinkedIn rekommenderar 2-3, men det mindre än två påverkar som sagt synligheten negativt. Fler än fem har ingen negativ påverkan. Inte heller var i texten du placerar dina hashtags. För egen del tycker jag dock det är svårare att läsa dem i ett textflöde än på slutet.

Min rekommendation är att använda en blandning av breda och smalare ämnen. Att t.ex enbart använda företagsnamn och interna hashtags ger inte samma genomslag som när du hakar på mer spridda ord. Och Ifall du postar mycket kan det även vara klokt att skapa sin egen hashtag.

Vad allt detta landar i för min del, och därmed min rekommendation till dig är att hashtags har ett värde för dig att använda. Och det värdet kommer att öka de kommande åren förutsatt att LinkedIn fortsätter att prioritera såväl hashtags som poster med hashtags i sig.

 

Ta hjälp av ett proffs

Tycker du det är svårt att hänga med i hur företag kan använda LinkedIn? Jag hjälper flera företag att bli mer framgångsrika där. Jag kan hjälpa er komma igång, till exempel med en workshop.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

0 kommentarer på Hashtags på LinkedIn – Det här behöver du ha koll på!

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.