Det har kommit färska siffror på hur många användare de olika sociala nätverken har så här i början av 2016. Men som alltid finns det en skillnad mellan antal konton och den faktiska användningen.
En informationstät infograf från Global Media Insight har samlat in siffrorna från flera av de större nätverken (du hittar den längst ned). Ett av de viktigaste saknas dock, eftersom Snapchat inte finns med alls. Den enda siffran jag har hittat för Snapchat är 100 miljoner dagliga användare, vilket är svårt att jämföra med annan information här, som är i månatlig användning.
Månadsanvändning
Det som anges är aktiva användare på månadsbasis (Monthly Active Users) och åtminstone för Facebook och deras sfär stämmer de nog rätt bra. 1,6 miljarder för Facebook, 950 miljoner för WhatsApp och 430 miljoner för Instagram ligger nära vad Facebook själva angav i slutet av januari:
När det däremot kommer till LinkedIn så anger infografen 400 miljoner MAU, men det är snarare det totala antalet användare. Enligt LinkedIns egna uppgifter för tredje kvartalet 2015 hade man 100 miljoner månatliga användare:
Länder och könsfördelning
Infografen har dock en mängd intressant information utöver MAU-siffrorna, t.ex vilka länder som ligger i topp för de olika nätverken. Facebooks fem i topp är USA, Indien, Brasilien, UK och Tyskland. Medan det för WhatsApp är Indien, Brasilien, Italien, Turkiet och Spanien. För övrigt det enda nätverket där USA inte har förstaplatsen. Även fördelningen mellan könen finns med. Föga överraskande är fördelningen 73,7% män och 26,3% kvinnor på Google+ medan den är nästan den omvända på Pinterest (71% kvinnor, 29% män).
En sista intressant insikt är att det bara är på YouTube och LinkedIn som ålderssegmentet 18-29 dominerar. På YouTube ligger 35-44 högst medan på LinkedIn det är 35-49.
We Are Socials siffror
Nyligen kom även We Are Social i Singapore med sin stora, årliga sammanställning, som jag skrivit om tidigare. De presenterar en delvis annan bild av månadsanvändningen. Framför allt har de en betydligt mer global sammanställning.
Facebook är även här i en liga för sig själv. WhatsApp och Messenger kommer in på andra och fjärde plats, medan tredje, femte och sjätte går till de stora kinesiska nätverken QQ, QZone och WeChat. LinkedIn lyckas knappt ta sig in på listan, och ligger bakom Blackberrys eget Messenger-nätverk.
Här har du infografen från GMI:
[ Source Digital Marketing Company UAE – GMI ]
Har du frågor eller funderingar kring sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig direkt. Och om du vill förbättra ditt företags närvaro i sociala medier så kan jag hjälpa dig. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Användning av sociala medier – globala siffror 2016