5 sorters poster du kan göra på LinkedIn

Vill du skriva poster på LinkedIn, eller få dina medarbetare att göra det? Här får du fem konkreta tips på bra ämnen, och en del tips som hjälper dig att komma igång med närvaron på en plattform som blir allt viktigare för B2B-företag.

LinkedIn har sedan flera år vuxit i betydelse inom B2B-markandsföring. Både som plattform för organiska poster och för annonsering. Framför allt för de B2B-företag som vill arbeta med social selling och/eller bygga varumärke och öka sin synlighet genom att både använda företagskontot och medarbetarnas närvaro.

Men då gäller det att dina säljare och kollegor känner sig bekväma med att posta där. Och det är ofta tvärtom i början. En stor majoritet av LinkedIns användare postar aldrig utan föredrar att bara konsumera innehåll.

I den här artikeln får du fem konkreta förslag på ämnen som du och andra kan göra poster av. En del kommer att vara lättare än andra, men sammantaget ger ämnena en bra mix.

Bra att veta

Innan vi går över på vad du ska skriva om så kommer här några generella tips för vad du ska tänka på kring LinkedIn-poster.

1. Längden: Du kan skriva upp till 3,000 tecken i en LinkedIn-post. Jag brukar hålla mig runt 1,400-1,500 tecken, eftersom det ger en bra volym. LinkedIn har i flera år gillat längre texter, eftersom de förlänger tiden en användare spenderar där.

2. Bild eller video: Under flera år verkade det som om poster med enbart text fungerade bättre, men nu är bilden eller videon viktiga igen. Se till att du laddar upp dem direkt på plattformen, dvs inte använder någon partnertjänst.

3. Använd hashtags: Orsaken är att du får större synlighet bland de som följer hashtags du valt. Jag brukar ha fyra-fem stycken, det är klokt att använda minst tre.

4. Inspiration: Innan du börjar göra innehåll själv, titta runt på LinkedIn och notera de vars poster du gillar. Kolla hur de gör, och låt dig inspireras av dem. Följ dem för att lätt kunna se vad de delar.

5. Säg inte för mycket: Ett sista tips är att begränsa dig till ett ämne per post. Försök inte tackla flera saker på en gång.

 

5 ämnen du kan använda

Nu går vi över till de konkreta tipsen. Det finns förstås många olika saker du kan göra poster kring på LinkedIn. De här har dock fördelen att de är lätta att koppla ihop med ditt arbete eller din roll.

1. Lär ut något

Du har säkert en massa kunskaper kring det du jobbar med som känns självklara för dig, men som är guld värda för någon som inte kan lika mycket eller som just börjar. Det du delar behöver inte alltid vara rocket science (om du inte är raketforskare så klart), det går lika bra med något du använder i vardagen.

Viktigt att tänka på: Det ska finnas ett verkligt värde för ditt nätverk i det du delar med dig. Bjud på äkta kunskaper.

2. Fira något

Har det hänt något bra på jobbet eller i livet? Dela med dig. Det är ett sätt att visa upp lite av vem du är bortom det kunniga proffset. Det sägs alldeles för ofta (av en del) att LinkedIn inte är Facebook. Det är visserligen helt sant, men det är människor som använder bägge plattformarna och vi människor gillar att höra om andra människors liv.

Viktigt att tänka på: Ett bra riktmärke i de poster som handlar mer om dig är att vara personlig, men inte privat.

3. Berätta ett minne

Dela något som har påverkat dig, något som satt avtryck eller fått dig att välja en annan väg. På samma sätt som jag skrev ovan ger det oss en möjlighet att lära känna dig lite bättre, men på samma gång kan du lära oss något som gör oss lite klokare.

Viktigt att tänka på: Gör tydligt att du berättar om något som ligger bakåt i tiden, och ta också med hur det påverkar dig idag.

4. Lyft en kollega, en kontakt eller en kund

Har någon du jobbar med gjort något bra, som du tycker fler personer borde känna till? Gör en post om det. Jag brukar skriva om mina medlärare när jag undervisar på Berghs School of Communication, därför att jag alltid är lika imponerad av deras kunskaper och kompetens. Om det är en kund kan det vara bra att fundera igenom ifall det är information företaget vill dela.

Viktigt att tänka på: Kolla att personen faktiskt är aktiv på LinkedIn, inte bara har ett konto där. Att tagga någon som inte reagerar har lite värde.

5. Gör en spaning

Har du stött på någonting intressant på ett område som du jobbar med eller är kunnig inom? Berätta om det. Har du funderat på något du ser här på LinkedIn eller har du lärt dig något nytt. Dela med dig. Det behöver inte vara ett livsavgörande skifte, utan det kan vara en vardaglig observation som du tycker är värd att lyfta fram.

Viktigt att tänka på: Se till att du skriver på ett sätt många kan ta till sig. Om du måste använda svåra begrepp eller förkortningar, förklara dem.

Vad du ska ta med dig

En av nycklarna för att bli framgångsrik på LinkedIn är att posta regelbundet. Det behöver inte vara flera gånger i veckan, en gång räcker utmärkt. Men det är bättre att posta kontinuerligt än att plötsligt slänga upp en post och sen inte göra något på flera veckor.

De här fem tipsen hjälper dig att få till en kontinuerlig närvaro, där du t.ex postar varje vecka. Välj en av de fem förslagen och skriv en post. Om du märker att den blir lång, eller spretig – för att du försöker säga fler saker på en gång – dela upp den i två. Och bara för att du skrivit en post om ett ämne så kan du mycket väl skriva om det igen, det är bra att upprepa samma budskap.

 

Ta hjälp av ett proffs

Tycker du det är svårt att ta fram poster för LinkedIn, eller att få dina kollegor att göra det? Jag kan hjälpa er, till exempel med en workshop där vi tar fram poster gemensamt. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag att bli mer framgångsrika på LinkedIn.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

0 kommentarer på 5 sorters poster du kan göra på LinkedIn

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.