Livesändningar i sociala medier blir allt vanligare, och Facebook Live är klart störst. Här är 11 tips på vad företag och organisationer kan använda det till
Facebook Live – möjligheten att streama video direkt från t.ex din mobil – har funnits i flera år och en hel del företag har använt det. Men ännu fler har inte ens tänkt tanken, så för er har jag satt ihop en lista på saker ni kan göra.
Med tanke på att video är det snabbast växande formatet, inte minst i sociala medier, och att Facebook har livesändningar som ett utvalt område för att ge poster organisk spridning finns det all anledning för både B2B- och B2C-företag att ge live en chans. En annan bra anledning är att det ger er en möjlighet att kommunicera direkt med er målgrupp.
Det finns förstås möjlighet att sända live även på Instagram, Twitter, YouTube och snart även LinkedIn. Alla de tips du får här fungerar lika bra i de nätverken.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
Intervjua en expert
De flesta företag och organisationer har experter inom olika områden. Genom att låta dem dela med sig av sina kunskaper kan ni bygga förtroende och kännedom. Gör intervjuer med dem och sänd dem via Facebook Live, och filma dem samtidigt med en annan kamera för att få fram video ni kan redigera och använda i andra sammanhang.
Frågor och svar-session
En variant på expertintervjun är att låta dem svara på vanliga frågor inom sitt område. Använd sociala medier och andra kanaler för att berätta om att ni kommer att köra en frågestund, och be följare, kunder och andra att skicka in frågor i förväg. De kan även ställa frågor under sändningen. (Protip: Se till att ha lite frågor förberedda så ni kommer igång).
Förklara hur något fungerar
Utbilda kunder och andra i hur era produkter och lösningar fungerar. Dela med er av expertkunskaper för att de ska få ännu mer ut av dem. Och om ni kommer med uppdateringar, förbättringar så kör en livesändning för att berätta om det också. (Protip: matcha säljcykeln för det ni säljer, om det är en sommarprodukt så gör sändningar när målgruppen planerar sitt köp – t.ex på våren – och inte mitt i sommaren eller på höste).
Gör en exklusiv intervju
Har ni ett fint besök eller en särskilt intressant person som kommer till kontoret? Fråga om ni får göra en live-intervju. Det kan även vara en bra idé att intervjua högre chefer eller experter i samband med årsstämmor, viktiga konferenser osv.
Berätta en nyhet
När ni lanserar en ny produkt eller något annat av vikt sker i företaget/organisationen så skrivs det säkert en pressrelease och mycket annat. Lägg till på listan att ni ska göra en livesändning också, det kan vara ett spännande sätt att nå ut med en nyhet.
Gör en rundvandring
Finns det spännande platser på kontoret, i fabriken eller liknande som ni brukar ta med kunder och andra viktiga besökare till? Pröva då att bjuda in på en rundvandring via Facebook Live, så når ni betydligt fler i målgruppen.
Återkommande program
Alltfler företag satsar på podcasts, vilket är en bra idé. Men det är en minst lika bra idé att ha ett återkommande program som ni sänder via Facebook Live. Ni kan till och med testa att spela in delar av podden som en livesändning och få det bästa av två kanaler.
Bakom kulisserna
Ifall ditt företag ordnar en konferens, en kundkväll eller liknande, kör en livesändning där talare, gäster och andra är med svarar på frågor. Det kan vara ett kul komplement till den mera redigerade konferensvideon
Sänd live från event
Oavsett om det är ett event ni står för eller deltar i så finns det mycket att göra via livesändningar. Förutom att livesända presentationerna om det går så planera informella paneldiskussioner, intervjuer med experter, möten med intressanta deltagare osv.
Svara på frågor
Får ni återkommande frågor t.ex till kundtjänsten eller via andra kanaler? Svara på dem via en livesändning och ta även hand om följdfrågorna. Det är ett trevligt sätt att förhoppningsvis få fram budskapet till en större grupp.
Exklusiva sändningar
Livesändningar från en företagssida är offentliga, men du kan också köra live för en utvald publik genom att helt enkelt skapa en Facebookgrupp och bjuda in dem. På så sätt får du en motiverad deltagarskara som känner sig utvald och lite bortskämd.
Tänk långsiktigt och förbered ordentligt
Om du vill testa livesändningar kör inte bara en enda och därefter inte flera. Det tar tid för er målgrupp att vänja sig vid att ni sänder live, du måste ge dem en chans att hänga på.
En annan sak som är viktig att tänka på är att berätta i olika kanaler och vid flera tillfällen att det kommer en livesändning. Du måste ge din publik chansen att sätta av tid för att kolla.
Där har du mina tips kring livesändningar på Facebook. Har du fler? Lämna en kommentar.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 11 saker företag kan göra med Facebook Live