10 trender inom sociala medier från We Are Social

Spaning med 10 intressanta trender från Simon Kemp på We Are Social i Singapore. Jag har översatt och summerat dem, samt lagt till lite egna reflektioner.

Du har säkert stött på Simon Kemp (@eskimon på Twitter) och We Are Socials Singapore-kontor sedan tidigare, de är kända för sina stora och användbara undersökningar om digital och social utveckling som kommer flera gånger om året.

De här tio trenderna kommer från en post som Simon publicerade på LinkedIn nyligen, tillsammans med bilderna från en föreläsning han höll på samma tema. Jag rekommenderar dig verkligen att läsa hans originaltext, men jag tyckte det han hade att säga är så relevant att jag även ville göra en svensk, förkortad version. Efter varje punkt lägger jag till en eller ett par egna reflektioner.

1. Messenger-appar dominerar

Fyra av världens fem mest populära sociala plattformar är idag s.k messenger-appar. De kommer sannolikt att bli den vanligaste formen av sociala plattformar i vårt dagliga liv.

Utmaningen för marknadsförare är dock att de fungerar mycket annorlunda än de stora, öppna nätverken som Facebook och Twitter. Vi kan inte se interaktionerna, det är svårare att annonsera och vi kommer att behöva nya mått för att mäta vad vi gör.

För att lyckas krävs att varumärken verkligen lyckas förtjäna en plats i de interaktioner som sker i apparna.

Min reflektion: Detta är viktig kunskap för alla marknadsförare. Inte bara att vi står inför en stor och genomgripande förändring av det vi kallar sociala medier. Utan lika mycket att vi måste ändra vår marknadsföringslogik totalt för att kunna spela en roll.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

2. Kommunikationens utveckling

Mänsklig interaktion utvecklas ständigt och de nya plattformar och koncept som dyker upp plockas in och anpassas i interaktionen.

Ett av de senaste exemplen på detta är användningen av emojis. Den har ökat mycket snabbt och tar idag plats i de flesta av våra digitala samtal. Den största anledningen till detta är emojis adderar empati och känslor till en kommunikation som annars enbart består av ord.

Ett intressant resultat vid undersökningar av hur vi reagerar på emojis är att vi tolkar dem på samma sätt som vi tolkar verkliga ansiktstryck.

smtrends2

För marknadsförare finns det en viktig insikt i detta – ett väl genomtänkt användande av emojis i sociala medier-sammanhang kan skapa större engagemang än enbart traditionella sätt.

En annan insikt är att behovet av emotionella relationer motsäger en metodik att trycka ut samma marknadsföringsbudskap i flera sociala kanaler för att uppnå räckvidd. Trots att miljarder människor använder sociala medier varje dag är mesta möjliga räckvidd till varje pris inte det vi ska eftersträva utan det motsatta – fördjupat engagemang.

Min reflektion: En bra poäng som många missar. Om du inte har börjat testa emojis så gör det, annars riskerar du att inte kunna delta i många samtal framöver. 

3. Integrerade plattformar

En del sociala plattformar har ett tydligt fokus – som Instagram – men många andra försöker ta in och erbjuda ett stort antal funktioner och tjänster. Inte minst messenger-apparna. Det ledande nätverket i denna utveckling är kinesiska WeChat. Där kan du kommunicera med vänner via text, ljud, video mm och samtidigt e-handla, skicka pengar, boka läkartid och förnya passet. Bland annat.

smtrends3

På många sätt blir WeChat hela nätet i en app. Och det är den utvecklingen Facebook försöker efterlikna med Messenger. Och Apple med Siri.

För det är nämligen i hög grad via botar – enkla program som kan svara på frågor och utföra olika funktioner som de här plattformarna kommer att drivas.

För företag som vill dra nytta av de nya integrerade plattformarna handlar det om att fokusera på vad som hjälper den målgrupp du vill nå, och inte använda dem som ännu en marknadsföringskanal.

Min reflektion: Börja titta närmare både på hur WeChat ser ut, och vad som händer med bot-utvecklingen. Bägge delarna går fort fram, och Facebook driver båda stenhårt.

4. Video-evolutionen

Video är ett hett ämne, men det börjar även bli en alltför snäv etikett att använda. Är en kort video utan ljud gjord för Facebook samma sak som en timslång Extreme Sports-video från Red Bull?

Är live-streamed video detsamma som förhandsinspelad? Och var passar en 360°-video in? Borde vi ens betrakta VR (Virtual Reality) som en del av våra videoplaner, eller är det något helt annat?

Detta är väsentliga frågor, men lika väsentligt är att välja innehåll utifrån vad vi vill åstadkomma. Så om du har bestämt dig för att video är det bästa sättet att nå din målgrupp, se då till att den adresserar verkliga behov och inte bara är där för att höja räckvidds- eller engagemangs-siffrorna.

Min reflektion: En bra poäng som jag tycker Simon tappar bort lite. Vi kan inte längre tala om video som någonting entydigt. Men självklart ska man alltid titta på behovet först.

5. Innehåll kontra socialt

Det är inte bara video som förvirrar marknadsförare, vi har även snöat in på att skapa och distribuera mängder av innehåll. Istället för att använda innehåll som ett hjälpmedel för att nå våra mål.

Detta visar sig inte minst i vår sociala planering. Vi hör från alla håll om vikten av att posta innehåll dagligen att vi numera är slavar under kalendern.

När det egentligen handlar om att posta när vi har något som är meningsfullt att bidra med till samtalet. På samma sätt som vi pratar med våra vänner när vi har något att säga – inte för att säga ett visst antal saker per dag eller vecka.

Min reflektion: Han har rätt till dels, men det går även att vända på resonemanget och säga att företag måste bli bättre på att bidra med något värdefullt oftare än de gör idag. Och att sedan säga det flera gånger, eftersom alla tänkbara vänner inte lyssnar samtidigt.

6. Tänk om kring rollen för köpt media

Tvånget att posta varje dag och bristen på meningsfullt innehåll för den sortens frekvens leder en del marknadsförare till att söka genomslag för mediokra poster med hjälp av köpt media. Detta är fel väg att gå. Istället för att använda köp för att få dåligt innehåll att se bättre ut, använd det för att ge en skjuts åt aktiviteter som ger värde

smtrends4

Du behöver inte nå hela din publik varje dag med varenda post. Du behöver nå ett hälsosamt antal människor när du har något meningsfullt att säga. För som du vet byggs de bästa relationerna över tid, med en stadig utveckling och många interaktioner.

Köp media när investeringen kan ge dig en konkret och påtaglig vinst för ditt varumärke.

Min reflektion: Klockrent resonemang. Du behöver köpa för att synas t.ex på Facebook, men mediokra poster straffas hårt av både användare och algoritmer. Satsa på kvalitet och förstärk genomslag vid behov.

7. Förstärk andras röster

Influencers – påverkare – är ett annat hett ämne i sociala medier, men även här blir marknadsförare förvirrade och distraherade.

Först och främst: Räckvidd är inte detsamma som inflytande.

Att en YouTube-stjärna har ett par miljoner följare betyder inte att hen kommer att påverka din målgrupp kring ditt varumärke eller produkt.

Marknadsförare måste göra en tydlig skillnad mellan olika typer av påverkare:

  • Kändisar – kända människor med stor räckvidd, men generellt mycket liten relevans för din bransch, varumärke eller produkt.
  • Opinionsbildare – Dessa har ibland en stor skara följare, men de har en stor påverkan på människors åsikter och val i den bransch du arbetar i.
  • Advokater – Människor som regelbundet och publikt delar med sig av en genuin passion för ditt varumärke eller produkt. Oavsett hur stor deras publik är.

smtrends5

Var och en av dessa kan ha en roll att spela i din marknadsföring, men du måste förstå vad den rollen går ut på, och hur den adderar ett värde.

Hemligheten ligger i att identifiera och förstå den agenda som påverkaren du vill samarbeta med har. Handlar det bara om pengar för kändisen, vad motiveras opinionsbildaren av och varför vill dina advokater dela sin passion för varumärket. Och vad kan du göra för att möta dem?

Min reflektion: Bra uppdelning. Det handlar även om att satsa på långsiktiga samarbeten, med såväl opinionsbildare som advokater. Långvariga samarbeten med kändisar varierar från person till person i mina ögon

8. Professionellt socialt nätverkande

Sociala medier kliver allt mer in på arbetsplatserna. Facebook at Work och Slack håller redan på att förändra kommunikationen på jobbet, och nyligen betalade Microsoft en stor summa för LinkedIn.

Sociala medier kan bidra på flera sätt till ett företags närvaro och synlighet:

smtrends6

För de företag som vill dra nytta av detta handlar det om att bygga ordentliga nätverk, som finns på plats när de behövs – oavsett om det handlar om att fråga om råd, hitta partners eller vara attraktiv på arbetsmarknaden.

Min reflektion: Här glider han lite i resonemanget, men bilden han visar fram stämmer. Professionella sociala medier är viktiga kanaler för varumärkesbyggande, employer branding och tankeledarskap.

9. Social kommers

Möjligheten att kunna handla direkt i sociala kanaler blir allt vanligare. Köpknappar dyker upp överallt. Men samtidigt som de erbjuder stora möjligheter innebär de även en fara.

De flesta människor besöker inte sociala medier för att köpa saker, de kommer för att umgås. Självklart kommer de ibland att se något de vill ha, och vilja köpa det direkt, men det kommer att vara mer slumpmässigt än planerat.

Därför måste marknadsförare vara försiktiga så de inte stör människors samtal med vänner och familj genom att försöka sälja något som saknar kontext, eller ännu värre – helt saknar relevans.

Verklig ”social” kommers handlar om att bygga in tydligt socialt värde i en transaktion. Det handlar om att interagera med människor,  och att inte se dem som en  konsument som ska konverteras.

Sträva efter att vara ett socialt företag, inte ett företag som säljer via sociala medier.

Min reflektion: Helt rätt. Att sedan Facebook och de andra nätverken kommer att jobba stenhårt för att vi ska trycka på köpknapparna betyder inte att de kommer att lyckas varje gång.

10. Mer meningsfulla mätpunkter för ROI

Hur ska vi mäta sociala medier?

Om vi går tillbaka till grunden så handlar marknadsföring alltid om att förändra vad människor tycker, känner eller gör.

Ifall våra marknadsaktiviteter inte har medfört någon slags meningsfull förändring så  har de inte gjort någon nytta.

Därför måste vi mäta på förändringen. Detta görs bäst genom undersökningar av kontrollgrupper. I alla former från enkla webbenkäter till storskaliga varumärkesmätningar. För att ta reda på hur en specifik del av din marknadsföring bidragit så måste vi fråga vår målgrupp. Vi måste fråga dem om ett specifikt attribut som är viktigt för vårt varumärkes framgång. Och genom att jämföra de resultat vi får kring detta attribut i de grupper som tagit del av olika aktiviteter kan vi se vad de aktiviteterna faktiskt har bidragit till.

Kom ihåg – bara för att något går att räkna på, betyder det inte att vi ska räkna med det.

Min reflektion: Här för Simon ett komplext resonemang som jag bara delvis håller med om. Javisst, mät genomslag på målgruppen. Men mät effektivitet med data.

Till sist

Jag rekommenderar dig som sagt verkligen att läsa hela Simons post, då får du hela hans resonemang. Men det viktiga här är att se trender som konkret kommer att påverka våra aktiviteter i sociala medier inom en snar framtid.

Facebook har redan börjat rulla ut uppgraderingar i Messenger med målet att göra appen till navet i vår digitala vardag. Influencers tar allt större plats i de sociala nätverken. Live-video slår igenom brett. Kraven på att våra mätpunkter ska vara relevanta ökar ständigt. Och traditionella köpta medier ger allt sämre utdelning.

Där har du flera av de viktiga markeringarna på din sociala medier-karta för de kommande åren.

Har du frågor eller funderingar kring utvecklingen inom sociala medier, lämna en kommentar eller mejla mig direkt.

Om du vill att ditt företag ska bli bättre på att använda sociala medier så kan jag hjälpa er. Med en strategi för att jobba rätt, eller med genomförande och mätningar för att få konkreta resultat. Kontakta mig direkt för mer information.

 

0 kommentarer på 10 trender inom sociala medier från We Are Social

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.