Det händer spännande saker på YouTube. Och det är inte bara av intresse för dem som gillar YouTubers, utan även för marknadsförare som vill lära sig mer om vad som fungerar digitalt och socialt. Jag har valt ut tre exempel du borde kolla in.
Använder du YouTube mest till att leta upp olika klipp på favoritlåtar eller filmer, sporthändelser mm? Det är du inte ensam om, så gör sannolikt de flesta besökare. Men vad många missar är det faktum att det finns gott om personer som ägnar mer eller mindre av sin tid åt att skapa originalinnehåll med YouTube som främsta kanal. Vi kallar dem YouTubers, och en del av dem har vuxit sig riktigt stora. Som PewdiePie, svenske Felix som testar spel och numera har över 48 miljoner följare på YouTube.
Det som fascinerar mig med YouTube är att närmast oavsett vad du är intresserad av så kan du hitta någon som skapar innehåll kring det på här. Tips och trick kring smink, recensioner av allt från spel till bilar, aspirerande musiker (tänk Justin Bieber) eller varför inte märkliga teorier kring filmer och spel. En melodiradioövergång till den första av tre favoriter jag har på YouTube och gärna vill introducera dig för:
MatPat
Matthew Patrick, eller MatPat som han kallas, har skapat och driver YouTube-kanaler som Game Theory och Film Theory. I dem analyserar och diskuterar han populära spel och filmer från ibland rätt oväntade vinklar. Hans teorier är alltid väl researchade och framförda i ett snabbt tempo med en hel del humor.
Här reder han ut frågan om Mario som skulle ha någon chans att vinna medalj i OS:
Och i det här avsnittet av Film Theory reder han ut vad man ska göra för att överleva Hunger Games
Det du kan lära av MatPat är, förutom hans mycket begåvade sätt att strukturera sina filmer och berättandet i dem, är att våga gå på djupet. Över 2,5 miljoner visningar av en 20 minuter lång film om ifall Mario kan vinna guld i OS visar att det finns en publik som vill nörda ned sig lika mycket som han, eller du.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
I just want to be cool
En vanlig form av YouTubers är de som gör sketcher, och några globalt stora namn där är Smosh och Nigahiga. En svensk motsvarighet är I just want to be cool – bröderna Emil och Viktor Beer samt Joel Adolphson. Det jag gillar med dem är att de genomgående har en hög kvalitet på sitt innehåll och samtidigt gör sketcher på ett stort antal teman.
Här är deras idé om hur Instagram hade fungerat på stenåldern:
Och här kommer de med 18 tips på ursäkter till den som inte gjort sina läxor:
Det du kan ta med dig från I just want to be cool är deras förmåga att vara roliga med små medel och att våga testa nya ämnen.
Simone Giertz
Simone Giertz kallas även för The Queen of Shitty Robots. Jag har skrivit om henne i samband med Webbdagarna i Stockholm 2016. Hennes konstruktioner är briljanta på så många sätt, och kombinerar humor med skarpsinne.
Här har hon byggt en robothund:
Och här demonstrerar hon sin grönsakshackningsmaskin:
Som en bonus kan du även titta på när hon var gäst hos Stephen Colbert på The Late Show:
Det du kan ta med dig från Simone är att till och med komplexa, tekniska ämnen som robotbyggande kan få en mänsklig och humoristisk dimension.
Lärdomar
Som marknadsförare är det lätt att tro att allt man gör måste ha en stor budget och en mängd personer inblandade. Men om det är något som YouTubers och andra influencers har bevisat så är det att så behöver det inte vara. Många av dem är numera duktiga filmare, berättare mm men från början var det mer deras passion för att dela med sig som var avgörande.
Här är några konkreta lärdomar:
- Hitta de personer i din egen organisation som kan bli en MatPat – någon som vågar gå på djupet och verkligen nörda ned sig i sitt ämne
- Våga skapa berättelser inom flera olika teman på samma sätt som I just want to be cool gör – och ta tid på er att utvecklas och bli allt bättre
- Våga tackla komplexa ämnen med humor och lekfullhet som Simone Giertz gör
Har du frågor eller funderingar kring YouTubers, digital marknadsföring mm, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig direkt.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Tre YouTubers du kan lära av