Så kan företag använda Pokémon Go – Gästpost av Maria Gester

Pokémon Go tar världen med storm. För företag med målgrupper bland användarna finns nu all anledning att fundera på hur de använda spelet på ett bra sätt. Maria Gester, Senior Social Media Manager på Viva Media AB, har konkreta tips och råd som hon delar med sig av i den här gästposten.

Idén är genial! Spelet lanserades 1996, för 20 år sedan, och spelades på Gameboy. De som då var 10 är nu 30 och har säkerligenMaria Gester både smartphone och köpkraft. Det är nostalgi samtidigt som det är nytt. En perfekt mix av allt som behövs för att skapa en succé.

Som digital marknadsförare bör man kunna se möjligheterna när ett sånt här fantastiskt tillfälle ges. Jag pratar alltså om hajpen kring spelet Pokémon GO.

Varumärken behöver börja fundera ordentligt på hur de ska använda sig av Augumented Reality (AR) och platsbaserad marknadsföring till sin fördel och på bästa sätt.

Stärka varumärket med hjälp av Pokémon Go

Ställ dig frågan: Hur kan du stärka ditt varumärke och ge dina kunder relevant innehåll med denna teknik?

Så fort jag hörde talas om spelet var jag tvungen att ladda ner det. Det var innan det kommit till Sverige. Nyfiken som jag är, började tankarna snurra och jag insåg vilken möjlighet spelet gav som marknadsföringskanal.

Ett utmärkt exempel på varumärkesbyggande är Com Hems strategi att använda spelet till sin fördel genom att erbjuda gratis wi-fi, laddningsstationer och lures för att locka spelare till parken utanför sitt kontor på Fleminggatan i Stockholm.

De var tidiga att haka på hajpen och det var mycket tack vare att jag (Viva Media) fick möjligheten att vara rådgivande under tiden. Att få använda kreativitet, se möjligheterna och sedan följa med och se resultatet gjorde det till ett av de roligaste projekten jag jobbat med hittills!

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Olika möjligheter

Idag finns några olika sätt att använda spelet i marknadsföring och byggande av varumärke.

Det passar allra bäst när du har en fysisk plats eftersom du då kan locka folk till din lokal och förhoppningsvis konvertera dem till kunder.

I framtiden kommer du säkerligen kunna annonsera direkt i spelet. Kanske med popup-annonser och erbjudanden i realtid när du går förbi en butik eller restaurang. I Japan har Mc Donald’s sponsrat in sig i spelet genom betala för att göra 3000 av sina restauranger till Pokémon Gym.

En intressant tanke är om man i framtiden skulle kunna söka efter produkter och företag i spelet och då få upp intressanta erbjudanden i närheten av din position.

Fem tips

Avslutningsvis vill jag ge några tips på hur du kan använda dig av spelet i din marknadsföring:

Den här typen av marknadsföring kräver att du har fantasi och inte är rädd att ge dig ut på ny mark. Våga testa, våga chansa och våga gå en bit utanför boxen.

Lures

Använd lures för att locka kunder om din lokal finns nära ett pokéstop. Erbjud något till de spelare som sätter ut egna lures vid samma pokéstop.

Geo-taggar

Ge rabatt på en vara eller tjänst till de som geo-taggar en bild på fångad Pokémon i eller vid din lokal.

Anordna en Pokéjakt

Starta vid din lokal och avsluta vid densamma. Sätt ut lures vid olika pokéstops i närheten. Den som fångar den ovanligaste Pokémon vinner ett pris.

Dagens Pokémon

Välj en Pokémon som vid uppvisande i Pokédex ger rabatt eller en liten gåva. Byt Pokémon varje dag. Flagga för detta genom att sätta en skylt utanför din lokal samt posta på dina sociala medier om det.

Popup-shop

Om du har oturen att inte vara placerad i närheten av ett Pokéstop kan du sätta upp en popup-shop vid ett.

 

Tack till Maria för att hon tog sig tid att dela med sig av sina tips och erfarenheter. Här kan du läsa mer om Com Hems kampanj, som Maria arbetade med

Och här delar hon med sig av ytterligare tips och insikter

 

Har du frågor eller funderingar kring Pokémon Go, eller om digital marknadsföring i allmänhet – skriv en kommentar här nedan eller kontakta mig direkt.

 

0 kommentarer på Så kan företag använda Pokémon Go – Gästpost av Maria Gester

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.