Influencer marketing, marknadsföring via utvalda påverkare, blir en allt viktigare del av hur företag når sina målgrupper. Här får du veta mer om det och får några tips på hur du kan arbeta med influencer marketing.
Att försöka nå många genom att påverka en liten grupp är inget nytt. Redan på 1940-talet formulerade Lazarsfeld och Katz två-stegshypotesen, som har använts inom såväl politik som PR och kommunikation. Hela resonemanget baserar sig på en grundläggande sanning, vi är mer benägna att lyssna på ett litet antal personer som vi betraktar som trovärdiga eller sakkunniga inom ett område än på någon annan.
Där har du kärnan till influencer marketing. Om du som avsändare av ett budskap kan få en person eller en grupp med hög trovärdighet hos en större grupp att plocka upp ditt budskap och föra det vidare som sitt eget kommer du att nå ditt mål både snabbare och med ett bättre resultat.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Digitalt har gjort påverkaren viktigare
Framväxten av internet som vi använder det idag, och inte minst sociala medier, har gjort påverkare eller influencers ännu viktigare för att få ett genomslag. Inte minst därför att andra kanaler har förlorar i räckvidd och effektivitet, som traditionell reklam. Hårddraget kan man säga att en påverkare tar sig fram där adblockers numera hindrar annonser från att färdas. Och inte bara det, förtroendet en större grupp känner för en person som anses kunnig på sitt område, är oerhört mycket starkare än det mesta annat inom marknadsföring.
Nätet födde först fram bloggarna, och de stod länge i fokus just när det gällde influencers. Fenomenet blogg gav upphov till en hel industri i framför allt USA. När man till exempel läser Trust me I’m lying, Ryan Holidays bok om hur man manipulerar media, refererar han hela tiden till just ”bloggers” och menar då ofta sajter som idag är gigantiska medieplattformar som Huff Post, Mashable med flera.
Därefter kom de influencers som kunde visa upp ett stort antal följare i sociala kanaler som framför allt Twitter. Här uppstod en blandning av stjärnor från andra sammanhang, som tog med sig sina fans in på Twitter, och de som byggde upp sina skaror av följare direkt där. Det vimlar fortfarande av Twitterkonton med hundratusentals följare, som tycks ha som enda syfte att bygga inflytande och kapitalisera på det.
YouTube-stjärnor och Instagram stars
Men utvecklingen i sociala medier har inte stannat där. Ett särskilt område inom influencer marketing som är intressant att titta närmare på är YouTube-stjärnor och deras möjlighet att påverka sin publik. Några av de största stjärnorna i Sverige idag, som Pewdiepie, Miss Lissibell med flera har en enorm genomslagskraft bland sina fans.
Apropå Pewdiepie så har han nu tagit steget från påverkare till att även producera. Han gör bland annat detta tillsammans med YouTube Red:
Och på Instagram hittar vi också stora konton som kretsar kring mode som Daniel Frank:
Påverkare fungerar även inom B2B
Exemplen så här långt har mest handlat om konsumentprodukter, men idéen om påverkare är förstås lika giltig inom B2B. Content marketing-bloggen Top Rank skrev nyligen om detta, och konstaterade bland annat ”everyone is influential at something”. Det är inte svårt att hitta kvalificerade experter inom de flesta områden, som kan hjälpa dig att föra ut budskapet om din lösning eller produkt. Utmaningen ligger mer i att det inte finns ett upparbetat sätt att nå dem, som inom B2C. Det är sällsynt med influencer networks och dina experter saknar ofta representant som du kan förhandla med.
Så når du influencers
Vad du behöver göra i det läget (vilket även gäller för den som vill få tag på mer blygsamt framgångsrika influencers inom B2C) är att bygga en relation till dem själv. Marketing Insider har tagit fram en del tips och råd som är värda att lyssna till. Här är några av dem:
- Sätt tydliga mål – det hjälper både dig och de påverkare du kontaktar att det är tydligt vad du vill åstadkomma
- Var relevant – det är viktigt att det du vill göra fungerar både för din målgrupp och den publik påverkaren redan har skaffat sig. Hen är inte intresserad av att förlora den på grund av dig.
- Bygg en långsiktig relation snarare än att satsa på ett engångstillfälle – chansen till framgång ökar rejält med längre samarbeten
- Släpp kontrollen – du kan inte förvänta dig att en påverkare ska använda ditt företags språk eller säga saker exakt som du vill.
Infograf om digital influencer marketing
Det kom nyligen en infograf från eBrandtz som heter Influencer marketing in the digital age. Den summerar en del av jag tagit upp här och tillför lite andra tips, till exempel hur du kan bli synlig för en potentiell influencer. Väl värd att titta närmare på:
Influencer marketing och content marketing
Förut användes influencer marketing ofta som en egen aktivitet, och istället för andra aktiviteter. Idag är det mestadels en av flera sätt företag arbetar för att nå en målgrupp. Jag ser en del naturliga kopplingar mellan influencer marketing och content marketing, inte minst för att det är bra om ett samarbete kan ge upphov till innehåll som även används i företagets egna kanaler istället för att enbart synas under en kortare tid hos påverkaren.
Ett konkret råd till den som vill göra influencer marketing är alltså att kombinera det med andra aktiviteter, varav en del ska finnas i ägda kanaler. Går det dessutom att få ut en del av det i förtjänad media så är det mycket bra.
Bra, relevant innehåll kan dessutom hjälpa till att förstärka satsningen på influencer marketing ytterligare.
Om du har frågor kring influencer marketing, content marketing eller något annat, lämna en kommentar eller mejla mig. Ifall ditt företag vill börja arbeta med content marketing eller bli bättre på det, samt koppla det till influencer marketing, kan jag hjälpa dig. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.
0 kommentarer på Influencer marketing – vad det är och hur du kan använda det