Det finns mycket läsvärt på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre intressanta artiklar. Denna vecka om minskad öppenhet i sociala medier, hur bra Spotify är på analys och Snapchats betydelse för politiken i USA. God läsning!
1. En av de största förändringarna inom det vi kallar sociala medier är skiftet från öppna nätverk, som Facebook och Twitter, där många ser (eller kan se) det vi postar, till mer slutna och inhägnade nätverk som Messenger, WhatsApp och på sätt och vis även Snapchat. Alexis Lloyd och Matt Boggie skriver initierat om detta på Nieman Lab: Behind closed doors, the new social media
2. Spotify ligger i framkant när det gäller att analysera sina användares lyssnande och använda den informationen för att ge dem relevanta förslag, t.ex i en ny spellista varje vecka. Quartz gör en fascinerande djupdykning i hur analysen går till: The magic that makes Spotify’s Discover weekly playlist so damn good
3. Snapchats betydelse för den amerikanska presidentvalskampanjen blir allt större, när många yngre väljare föredrar den som kanal framför traditionella media. Snapchat har nu flera innehållsproducenter som bevakar de olika kandidaterna. New York Times tittar närmare på den här utvecklingen: Snapchat bets on quick-fire approach to campaign coverage
God läsning!
0 kommentarer på Tre länkar värda att läsa v. 7 2016