Nio snabba spaningar från Svenskarna och Internet 2017 – om allt från användning av Facebook till poddarnas genombrott.
Äntligen kom den – dagen då 2017 års rapport om Svenskarna och Internet släpptes. Det är som vanligt en gedigen och intressant undersökning som är väl värd att dyka ned i. Jag kommer att återvända till den flera gånger, och detta är bara en första överflygning – nio saker jag lade märke till under presentationen på Facebook Live. Om du inte såg själva rapportsläppet så kan du titta på det här:
Här är de nio spaningarna jag gjorde (om du tycker bilderna skiljer sig från undersökningen så är det för att jag tog dem direkt från sändningen)
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Meddelandeappar kliver fram rejält
Ett tydligt genombrott för Messenger, WhatsApp samt meddelandefunktioner via flera sociala nätverk. En gissning är att det skett på sms:en bekostnad, samt att det i allt högre grad är så här vi interagerar med andra – istället för att posta offentligt eller twittra.
2. Meddelanden och grupper dominerar Facebook
Messenger går starkt, där sköter vi inte bara privat kommunikation utan även i allt högre grad kontakten med företag osv. Utöver det går grupper starkt på FB, och det är allt från studiegrupper för yngre till områdesgrupper för medelålders – samt förstås alla intressebaserad grupper.
Vi tar del av mer, men producerar allt mindre är en annan utveckling
3. Twitter ökar – Är det Trump?
Efter att ha gått dåligt i flera år får Twitter plötsligt fler användare, men bara av den passiva sorten. Måns Jonasson på IIS trodde det kunde vara en Trump-effekt och jag håller med.
Tyvärr fortsätter Twitter sin kräftgång.
4. Mobilt BankID och Swish ökar kraftigt
I en undersökning nyligen tillhörde de Sveriges populäraste appar, detta bekräftas även här. Stark tillväxt för bägge lösningarna – ett bevis på hur viktiga de snabbt blivit i vår vardag
5. Äldre delar mest
Vi använder sociala medier olika beroende på ålder. Det är intressant att se den tydliga utveckling att ju äldre vi blir, desto mer delar vi innehåll snarare än att skriver eller lägga upp bilder/filmer själva.
6. Snapchat bryter åldersgränsen
Allt fler i åldrarna 36-45 börjar använda Snapchat, åtminstone någon gång ibland. Är det kontakt med barnen som driver eller att vi allt mer omfamnar det temporära innehållet? Sannolikt bägge delarna.
7. LinkedIn fortsatt låg daglig användning
Även om antalet användare ökar i yrkesnätverket så har det svårt att locka till tätare besök än någon gång i veckan eller månaden. Jag skrev om en förändring på LinkedIn, men den har inte satt något större avtryck ännu
8 Poddar går starkt
Det har varit ett gradvis ökande intresse för poddar, men under det senaste året tycks det ha smällt till rejält. Ett allt större utbud, många kända namn poddar, samt möjligheten att nörda ned sig rejält i favoritämnet kan vara förklaringarna
9 YouTube
Det känns som YouTube fått mer utrymme i årets undersökning, och när man tittar på siffrorna för användning är det lätt att förstå varför. Det tittas i alla årsgrupper och mellan 12-25 år gör alla det. Ända upp i 50-årsåldern ligger siffrorna på över 90%. Dags att ta YouTube på än större allvar.
Där har du mina snabba spaningar. Jag återkommer som sagt till undersökningen igen, och i mellantiden hoppas jag du själv går på djupet i den.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Svenskarna och Internet 2017 – Nio spaningar