Netflix har koll på vad vi tittar på, dygnet runt (infograf)

Förr i tiden fick vi anpassa oss till TV-tablåerna, idag bestämmer vi helt vad vi ska titta på och när. Ny data från Netflix understryker den utvecklingen.

Netflix firar fyraårsjubileet för succéserien Orange is the new black med att släppa en infograf och en del information om hur mycket våra tittarvanor har ändrats. Och detta inte minst tack vare streamingtjänsterna – en sak Netflix gärna lyfter fram är att de var först med att släppa alla avsnitt av en säsong samtidigt, med House of Cards 2013.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Här har du infografen:

Humor först och sist

Enligt den data Netflix har om sina användare så är det komediserier som gäller på morgonen. Kring 6 på morgonen är 34% mer benägna att titta på humorprogram än resten av dagen. The Office och Vänner tillhör två av favoriterna.

Mitt på dagen är det drama som gäller. Kring lunch står serier som t.ex Grey’s Anatomy och Orange is the new black för nästan hälften av tittandet (47%) i jämförelse med andra tider på dagen.

På kvällen är det däremot spänning som dominerar. Genrén thrillers, där t.ex serier som The Walking Dead, Stranger Things och Breaking Bad finns med, ökar med 27% när klockan blir 21.

Två timmar senare är det dock dags för humor igen. Kring 23 väljer tittarna att sluta dagen med serier som Parks and Recreation,  Master of None eller Bojack Horseman.

Hos de verkliga nattugglorna, de som håller igång mellan midnatt och 6 på morgonen, släcks tydligen aldrig törsten efter kunskap. Dokumentärer ökar med 24% under den här delen av dygnet. Abstract, Making a Murderer och Planet Earth är bland favoriterna.

Så stort är Netflix

De senast tillgängliga siffrorna för Netflix talar om att tjänsten har nästan 99 miljoner prenumeranter globalt, varav nästan hälften finns utanför USA. Antalet användare kan vara betydligt fler, eftersom i genomsnitt varje konto brukas av 2,5 personer.

År 2015 konsumerade prenumeranterna kring 100 miljoner timmar video per dygn.

Att Netflix verkligen har lyckats förändra vårt tittande bekräftas av att 70% av användarna brukar binge-titta på serier, dvs se flera eller alla avsnitt i rad.

En sista bit fakta av intresse är att Netflix användare slipper spendera 160 timmar per år med att titta på eller ignorera annonser.

Siffrorna är hämtade härifrån

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att förstå och dra nytta av den digitala utvecklingen? Jag kan hjälpa er med insikter och konkreta kunskaper. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Netflix har koll på vad vi tittar på, dygnet runt (infograf)

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.