Lär av Obamas för bättre innehåll

Det drar ihop sig till presidentval i USA, och ett nytt par flyttar in i Vita Huset. Oavsett vilka det blir så har de en utmaning framför sig. Obamas har höjt ribban rejält för både vilket innehåll och typ av kommunikationen vi har kommit att förvänta oss från The First couple.

Barack och Michelle Obama har varit presidentpar i USA sedan 2008. När de flyttade in i Vita Huset hade Facebook bara varit tillgängligt för alla i knappt två år. Twitter var inte ens två år. Och Instagram och Snapchat hade inte uppfunnits. Under de åtta år som gått har möjligheterna att kommunicera utvecklats rejält, vi kan nästan säga förändrats i grunden.

Det amerikanska presidentparet har varit mycket duktiga på att omfamna och använda de nya kanaler som kommit till. Från början var nog våra förväntningar inte så höga, dessförinnan var nog det mest mediala en amerikansk president (eller snarare presidentkandidat) någonsin gjort att Bill Clinton spelade saxofon i Arsenio Halls talkshow:

Obamas har som sagt varit duktiga på att våga använda och inte minst anpassa sig till de nya format och interaktioner som kommit under de senaste åtta åren. Det finns en hel del för både organisationer och personer att lära av att titta närmare på vad de gjort.

1. Ta ditt budskap dit publiken finns

Under arbetet med att få amerikanerna att skriva upp sig för det s.k Obama Care gjorde presidenten bland annat ett framträdande i talkshowparodin Between Two Ferns på humorsajten Funny or Die. Han klev rakt in i showens logik (oavbrutna förolämpningar åt båda hållen) och gjorde samtidigt ingen hemlighet av varför han var där. 11-barack-obama-between-two-ferns

Klicka här för att se programmet (Funny or Die har inaktiverat det på andra sajter)

På samma sätt tog Michelle Obama hjälp av ett populärt format när hon ville få uppmärksamhet kring sitt utbildningsinitiativ Let Girls Learn. Hon var med i talkshowvärden James Corden’s enormt populära inslag Carpool Karioke:

Vad vi kan lära: Många företag och personer försöker göra om populära plattformar, som medier, för att passa deras egna syften eller tonalitet. Men det finns en anledning till att ett program eller en sajt är populär, och för att nå fram till den målgruppen gäller det att anpassa sig.

2. Våga använda humor

Om det är något Barack Obama verkligen gjort till sitt kännemärke är förmågan att använda humor och våga skämta med sig själv. Ett jättebra exempel på det är den fejkade video han spelade in för den sista White House Correspondents-middagen där han förberedde sig för livet efter presidentskapet:

Vad vi kan lära: Att humor kan förstärka ett budskap är inte en nyhet, men fortfarande något många organisationer och personer har svårt att ta till sig. Rädslan för att göra bort sig eller att man inte ska tas på allvar är starkare. Obama har fått kritik för brist på värdighet ibland, men han har vunnit oerhört mycket mer.

3. Hitta nya sätt att berätta

President Obama har som sagt varit mycket duktig på att hitta nya sätt att nå olika målgrupper, och även på att anpassa sitt budskap till ett existerande format. Ännu ett exempel på detta är när han var med i Tonight Show med Jimmy Fallon och gjorde en ”slow jam” av nyheterna:

Vad vi kan lära: Våga anpassa ditt budskap till olika format och sammanhang. Bara för att du i grund och botten vill säga samma sak behöver du inte alltid säga det på samma sätt.

4. Förstå att medielandskapet förändras

När Obama nominerade en ny domare till Högsta Domstolen i våras så gjorde han bl.a en intervju för Buzzfeed News som först sändes på Facebook Live. Därmed gav han exklusiv tid till en relativt ny mediespelare, som vuxit oerhört snabbt, och han gjorde det via en ny och obeprövad kanal:

Vad vi kan lära: Ta inte för givet att det är de gamla etablerade medierna som är din bästa chans att nå fram till en målgrupp, eller att deras format är det du ska använda. Det finns en mängd nya och spännande möjligheter, både bland publicister och kanaler.

5. Gör det negativa till ditt

Ett populärt meme som snurrat runt på sajter som Reddit i många år är ”Thanks Obama” – använt på ett sarkastiskt sätt i samband med att saker går fel eller man är missnöjd med utvecklingen i USA. Det kan se ut så här:

thanksobama

Men i en video för Buzzfeed (där han också gjorde reklam för Obamacare) använde han det själv och memet tappade i populäritet:

Vad vi kan lära: Istället för att ducka för negativ kritik och låtsas som den inte existerar, adressera den direkt och om det går – gör den till din egen fråga.

6. Bilder och känslor

Visuellt innehåll är ofta starkare än det skrivna ordet – inte minst om du ska kommunicera över många språk och gränser. Obama och hans team har ofta utnyttjat det, och ett exempel är den här bilden (som är en av de mest retweetade någonsin):

most-popular-tweet-of-all-time-obama

Vad vi kan lära: På samma sätt som med humor är detta med att visa känslor och använda styrkan i bilder något vi redan vet, men har svårt att verkligen använda. Organisationer som vågar kommunicera med hjärtat och använda bilder som berör har allt att vinna.

7. Dela med dig

Både Michelle och Barack Obama har använt en form av kommunikation som både är personlig och generös – de har skapat egna spellistor på Spotify. Detta är något som jag är säker på att vi kommer att få se mer av från både företag och offentliga personer, det är ett mycket bra sätt att få ett genomslag hos en växande målgrupp.

Här är Michelle Obamas spellista, skapad för Internationella flickdagen 11 oktober

Och här är två listor Barack Obama nyligen skapade för sommaren 2016:

The President’s 2016 Summer playlist, Day

The President’s 2016 Summer playlist, Night

Vad vi kan lära: Att dela med sig av något personligt, som favoritlåtar, är ett mycket effektivt sätt att komma andra nära. Och en spellista är dessutom någonting som kräver en arbetsinsats. Att vara personlig och generös är två starka kommunikativa kort som fler organisationer borde använda.

Avslutning

Det kommer inte att bli lätt för det presidentpar som kommer efter Obamas. Utvecklingen inom såväl medier som plattformar och preferenser hos olika målgrupper kommer att fortsätta i samma snabba takt. Och parallellt med detta reduceras även det inflytande traditionell media har.

Samma utveckling påverkar företag och organisationer. För att lyckas med innehåll, budskap och kanalval krävs en helt annan förståelse för de förväntningar och krav en målgrupp har. De lärdomar jag visat på från Obamas kan användas inom content marketing och native advertising, och inom PR och sociala medier. Se till att ditt företag eller organisation gör det.

 

Har du frågor eller reflektioner kring utvecklingen inom medier och hur det påverkar företag och organisationer? Lämna en kommentar eller mejla mig direkt.

Om du vill att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll, olika typer av medier och digitalt så kan jag hjälpa er med allt från strategi och analys till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

0 kommentarer på Lär av Obamas för bättre innehåll

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.