Varje vecka väljer jag ut fyra intressanta artiklar från senaste tiden, mest om digital marknadsföring. Denna vecka om Kognitiva bias i Coronatider, Videoseminarier om marknadsföring i tuffa tider, Vad är banner blindness? samt När ska man göra metabeskrivningar? God läsning!
1. Kognitiva bias är något som påverkar oss varje dag, och definitivt i tider av kris. Micco Grönholm har skrivit en mycket läs- och tänkvärd artikel om 10 stycken sådana bias som påverkar våra tankar och beslut under Coronakrisen: Pandemins psykologi
Ifall du vill veta mer om kognitiva bias har jag ett par artiklar om det, t.ex den här: 20 kognitiva missar som gör att vi fattar fel beslut Jag har även hittat en jätteinfograf med ”alla” bias: 188 sätt din hjärna kan lura dig på
Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken
2. Två forskare på Handelshögskolan i Stockholm, Erik Modig och Martin Söndergaard, har börjat göra korta videoseminarier om marknadsföring i tuffa tider. Del ett heter Back to basics, och du kan se det här:
3. Vad är banner blindness – att vi inte ser banners alls, och vad kan man göra för att besökare på t.ex en mediesajt inte ska råka ut för det? Hubspot förklarar: What is banner blindness
4. När ska man göra metabeskrivningar av webbinnehåll? Alltid, eller bara på en del sidor? Search Engine Journal dyker ned i frågan: When (and when not) to write meta descriptions
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
God läsning!
0 kommentarer på Fyra länkar värda att se och läsa v. 15 2020