YouTube kan vara en användbar kanal för att att få större genomslag kring ett event. I en post på Think with Google finns det tre tips för vad du kan göra för att öka synlighet och interaktion.
Det blir allt vanligare att ta fram film i samband med event, under uppbyggnadsfasen, vid själva eventet och även efteråt. Därmed blir YouTube en relevant kanal att lägga tid och fokus på. På Think with Google fanns en artikel inför Superbowl om hur företag kan nå fotbollsfans via YouTube, amerikansk fotboll förstås, och kommer med tre förslag. De råden fungerar även på andra typer av event.
Google börjar med att konstatera att YouTube fyller en position där många användare ofta besöker sajten och stannar länge. Om det är fotbollsfans så kan de titta på höjdpunkter, videoklipp med enstaka händelser, snygga spelsekvenser, intervjuer och mycket annat. Detta gäller för många andra målgrupper också. Krasst sätt kan vi konstatera att ju mer vi styckar upp och återanvänder innehåll på olika sätt, desto längre kan vi behålla vår målgrupp där. De flesta av oss har lätt för att fastna på YouTube.
Tänk säsong, inte match
Det första tipset är att tänka säsong, inte match, det vill säga börja släppa klipp i god tid innan ett event. För Super Bowl-annonsörer innebar det att de varumärken som släppte klipp och teasers i förväg fick mer visningar än de som väntade till själva matchögonblicket. Och de gick även miste om all buzz runt omkring. Det är ett vanligt misstag i mycket eventkommunikation, att vi väntar till nära inpå innan vi börjar publicera innehåll, istället för att skapa och höja förväntningar genom att börja tidigt.
Bredda innehållet
Det andra tipset är att vidga ditt innehåll till att även täcka andra ämnen än enbart själva händelsen, som Super Bowl i det här fallet. Inspiration, humor, nostalgi – det finns en mängd närliggande teman som du kan få ökad räckvidd genom att använda eller koppla ihop dig med. Också det ett råd som gäller långt bortom amerikansk fotboll eller sport i allmänhet. Den relevanta frågan är vilka områden du trovärdigt utifrån vad du vill kommunicera kring kan inkludera i ditt innehåll.
Fånga målgruppen vid andra besök
Det tredje rådet är att försöka nå fram till din målgrupp även när de är på YouTube av andra orsaker än ditt event. Här använder Google Nissan som exempel. Inför förra årets Super Bowl tog Nissan kontakt med kända YouTube-stjärnor inom andra områden och fick dem att göra innehåll som knöt an till det övergripande temat. Nissans tema var pappors roll, med hashtagen #withdad, och innehållet från YouTube-stjärnorna handlade om hur pappor gör livet bättre för sina familjer. Den här formen av influencer marketing har använts i många andra sammanhang och är mycket intressant inte minst för att flera YouTube-stjärnor kan visa upp imponerande följarantal och dessutom tycks ha följare som verkligen tittar på det de lägger upp. Du kan se en del av samarbetena här.
Mycket av det Google säger kan kokas ner till att vi måste lägga tid på att förstå hur YouTube fungerar som plattform. Det är långt ifrån enbart en förvaringsplats för våra produktfilmer eller kampanjmaterial, det är i högsta grad en plats där vi kan möta och fördjupa relationen till relevanta målgrupper. Därför behöver du ta in YouTube i din planering inför ett event, och som en viktig kanal i din övergripande innehållsplanering.
Har du frågor eller funderingar kring hur du kan använda YouTube i din content marketing, eller om content marketing i allmänhet, lämna en kommentar eller skicka ett mejl. Ifall du vill att ditt företag ska komma igång med content marketing, eller bli bättre på det, så kan jag hjälpa er med allt från strategi till genomförande och utvärdering. Kontakta mig direkt för mer information.
0 kommentarer på Tre tips för större genomslag på YouTube vid event