Tankeledarskap driver affärer i B2B

Vill du nå fram till beslutsfattare samt påverka deras syn på ditt B2B-företag är en satsning på innehåll kring tankeledarskap mycket viktigt visar en färsk undersökning

En ny undersökning från Edelmann och LinkedIn visar hur viktigt det är att B2B-företag visar på sin expertis och vilja att påverka utvecklingen genom s.k tankeledarskap. Underlaget för undersökningen var ca 1200 beslutsfattare och påverkare i olika företag och branscher i USA.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

De tre nyckelpunkterna undersökningen kommer fram till är:

1. Tankeledarskap har större påverkan på försäljning än många marknadsförare tror, och den växer ytterligare.

2. Om det görs rätt kan tankeledarskap ha en konkret påverkan på affären, och om det görs dåligt finns en konkret risk.

3. De flesta B2B-företag missar möjligheten att kapitalisera på den fulla potentialen av tankeledarskap.

Ladda ned hela undersökningen, den är läs- och tänkvärd. Jag har valt ut några intressanta bilder:

Beslutsfattare tar del av mer innehåll kring tankeledarskap

Jämfört med för ett år sedan är det fler beslutsfattare som konsumerar tankeledarskap, och de lägger även mer tid på det. Med andra ord är det viktigt för företag som vill nå fram till de som finns högt upp i köparens organisation att satsa på den här typen av innehåll.

Beslutsfattare använder tankeledarskap i sin utvärdering av möjliga leverantörer

Över hälften av de tillfrågade beslutsfattarna och påverkarna synar potentiella leverantörer och samarbetspartners utifrån hur bra de är på tankeledarskap. Det räcker alltså inte med att vara bäst på pris, leverans och pålitlighet.

Om du ska göra det, gör det bra

Om ditt företag gör ett ordentligt arbete med ert tankeledarskap så ger det resultat, från att beslutsfattare börjar följa det ni gör till konkreta affärer. Men om arbetet görs dåligt så kan det få rakt motsatt effekt.

Vad är tankeledarskap?

Att demonstera tankeledarskap är alltså ett viktigt arbete för B2B-företag, men när du läst så här långt så kanske du funderar på vad det egentligen är? Här är en kortversion av en artikel jag skrev om det för ett par år sedan:

Thought leadership är ett vanligt sätt för många företag, framför allt inom B2B, att beskriva sin kommunikativa positionering. Det går ut på att inta och upprätthålla en position där man istället för att enbart tala om det egna erbjudandet vidgar sitt perspektiv och istället talar om till exempel utvecklingen inom en hel bransch. På så sätt försöker man positionera sig som den som leder utvecklingen inom branschen, därför att man har en stor och mångsidig expertis inom relevanta områden.

Ett konkret sätt att uttrycka vad tankeledarskap handlar om kommer från Michael Brenner, som själv har arbetat framgångsrikt med detta under sin tid på SAP. Han säger ”To me, Thought Leadership is simply about becoming an authority on relevant topics by delivering the answers to the biggest questions on the minds of your target audience.”

Och för att kunna levererar de svar din målgrupp söker måste du kunna ta ett helhetsperspektiv, se vad som händer i hela branschen – inte bara i ditt eget företag.

Här kan du läsa mer om tankeledarskap, och hur ditt företag kan arbeta med det.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Tankeledarskap driver affärer i B2B

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.