Sakta ned din content marketing säger Ann Handley

Använd video strategiskt och slå av på tempot i din content marketing för att få mer djup är två tips jag fick av Ann Handley nyligen. Här kan du läsa tipsen i sin helhet.

Ann Handley är en av världens främsta experter på content marketing. Hon är Chief Content Officer på Marketing Profs, har skrivit flera böcker, senast Everybody Writes, samt är en efterfrågad föreläsare.

Så när Ann Handley säger något är det värt att lyssna extra noga. För en tid sedan var hon vänlig nog att bjuda på ett par tips för min e-bok 23 tips om content marketing för 2017:

Men tyvärr var jag tvungen att redigera Anns svar en del, och jag tyckte det var så pass intressant och välskrivet att det borde publiceras i sin helhet. Så därför gör jag det nu, och till och med på engelska och svenska så ni inte ska missa det underbara bildspråk Ann använder, och som inte går att göra rättvisa i en översättning.

Frågan jag ställde till henne och alla andra som medverkade var alltså Vad är ditt bästa tips till den som arbetar med content marketing inför 2017?. Och här är Ann Handleys svar:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

I original

Two things. One small and tactical; one big and strategic.

First, the small tactical thing: Companies that aren’t strategically tapping into the power of video get left behind. (And as a consequence they will end up eating friendless and alone, living in squalor in a sad walk-up tenement wearing nothing but boxer shorts and a gravy-stained T-shirt.)

Why is a writer telling you to think about video in 2017?

Because embracing video doesn’t mean we ignore text and writing. Quite the opposite: Writing is the foundation of a good story. And well-chosen words can greatly enhance whatever video you’re creating, too.

Notice I said “strategically tapping video,” too. Not “randomly tapping video.”

Which leads me to the bigger-picture trend: In 2017, the smartest companies will slow the $*(@)$*%& down. Next year (is it really just a few weeks from now?), the smartest and more successful companies go deep into purpose and identity to ground their marketing and content strategy in something substantive—so that our programs can find a place within the context of what our customers care about.

There is such a thing as a bad slow in marketing, but there is a critical need for a good slow, too.

På svenska

(Min översättning)

Två saker. En liten och taktisk; en stor och strategisk.

Först den en lilla, taktiska saken: Företag som inte strategiskt utnyttjar kraften i video kommer att hamna i bakvattnet (Och som en konsekvens av det kommer de att äta sina måltider ensamma och utan vänner, levandes i misär i ett trist bostadshus utan hiss, iklädda enbart boxershorts och en såsfläckad t-shirt).

Så varför säger en skribent till er att tänka på video för 2017?

Bara för att vi tar till oss video betyder inte att vi struntar i text och skrivande. Snarare tvärtom: Skrivande är grunden för en bra story. Och ord valda med omsorg kan även i hög grad förbättra en video du skapar.

Vilket leder mig till den stora, strategiska trenden: År 2017 kommer de smartaste företagen att sänka sitt $*(@)$*%& tempo. Nästa år (är det verkligen bara ett par veckor dit?) kommer de smartaste och mest framgångsrika företagen att gå på djupet kring syfte och identitet, för att se till att deras marknadsföring och innehållsstrategi är grundad i substans – så att våra aktiviteter kan existera i kontexten av vad våra kunder bryr sig om.

Det finns långsamhet som är av ondo inom marknadsföring, men det finns ett affärskritiskt behov av att slå av på tempot också.

 

Där har du Anns tips. Väl värt att reflektera över. Vill du lära dig mer av henne så finns Ann på Twitter som @marketingprofs och @annhandley, samt på LinkedIn. Du kan även höra henne föreläsa på Super Content marketing day i Stockholm 6 april i år.

Vill du att ditt företag ska börja arbeta med rörligt innehåll, eller ta ett djupare grepp kring ert syfte och identitet? Jag kan hjälpa er med det, och med er content marketing i praktiken. Läs om vad jag kan göra för dig här. Du kan även kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Sakta ned din content marketing säger Ann Handley

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.