Vilket innehåll ger bäst resultat på LinkedIn (infograf)

Är det bättre att satsa på innehåll som utbildar eller inspirerar på LinkedIn? En ny infograf har svaret och mycket mer intressant information.

En ny infograf från LinkedIn Marketing Solutions ger lite insikter kring vilket innehåll som ger bäst resultat på plattformen. Här finns en hel del intressant information.

Först att medlemmarna helst tar del av innehåll från andra som de upplever som jämlikar (peers, 57%), därefter kollegor, företag och sist påverkare (de LinkedIn har utsett till influencers). Samtliga fyra kategorier ligger dock över 50% så de är alla värdefulla och relevanta avsändare.

När det gäller typer av innehåll var de allra viktigaste sådant som utbildade (62%) eller kändes relevant för mottagaren (61%). Trendspaningar (48%) och inspirerande innehåll (40%) kom därefter. Medan sådant innehåll som hjälpte till att utveckla en kompetens (skill) kom på femte plats (38%).

Om man jämförde millennials och de från Generation X så var dock den första gruppen mer intresserad av sådant som utbildade, inspirerade eller utvecklade kompetens, medan den senare hellre ville få koll på de senaste trenderna eller bli inspirerade. Viktiga insikter i din målgruppsanalys.

Vad gäller val av ämnen slutligen så var trender och branschnyheter klart i topp med 89%. På andra plats hittar vi tips och best practice-innehåll. Resten av listan hittar du i infografen, tillsammans med annat som är bra att veta:

 

Här är en länk till infografen på Slideshare

Några slutsatser

Utifrån den statistik LinkedIn presenterar går det att dra några slutsatser:

  • För att få bäst genomslag behövs dels en närvaro från företagets sida, dels medarbetare som både kan skapa och dela innehåll
  • Innehåll som lär ut något eller som känns relevant för mottagaren går bättre än trendspaningar och inspirationsinnehåll. Samtidigt är inte minst den sista typen viktig, för att den är lätt att agera och reagera på. Den viktigaste lärdomen är att det krävs en mix av olika typer av innehåll
  • Trender och branschnytt är bra ingångar för innehåll, men som sagt – det är mixen som är det viktiga
  • Beroende på vilka som ingår i din målgrupp kan du satsa mer eller mindre på kompetensutvecklande innehåll eller inspiration. Sannolikt finns dock både Generation X och Millennials bland de du vill nå, så ännu en gång gäller det att du kör en blandning.

 

Har du frågor eller funderingar om LinkedIn, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska börja använda LinkedIn för allt från social selling till employer branding eller bli bättre på det? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

 

 

0 kommentarer på Vilket innehåll ger bäst resultat på LinkedIn (infograf)

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.