Content marketing fungerar inte bara för företag som gör roliga eller spännande produkter – alla typer av företag kan arbeta med värdefullt innehåll. Här är sju tips på vad du ska tänka på.
Det finns en utbredd missuppfattning om att det bara företag som håller på med spännande eller intressanta saker kan göra content marketing. Kanske har den felaktiga synen kommit till för att under lång tid pratade de flesta om t.ex Coca-Cola och Red Bull som bland de bästa på området. Oavsett varför den här uppfattningen uppstod så är den helt fel.
Nyhetsbrev
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.
Det finns flera orsaker:
För det första är begrepp som spännande och intressant i högsta grad en fråga om perspektiv. Många människor tycker att dykning eller motorcykelåkning är väldigt spännande, jag är helt ointresserad av bägge. Å andra sidan tycker jag att historia – av många människor upplevt som själva sinnebilden av tråkigt – är jätteintressant. Vad jag försöker säga är att det inte går att dela in företag eller branscher i spännande och tråkiga.
För det andra så ligger mycket av vad som upplevs som spännande i hur det berättas snarare än vad det handlar om. Och på motsvarande sätt kan den mest spännande företeelse berättas om på ett så tråkigt sätt att vi alla faller i sömn.
Och för det tredje handlar mycket av content marketing om att ge värdefull kunskap till en målgrupp, och det har väldigt lite med begrepp som spännande eller tråkigt att göra. Om du löser någons problem så är det inte ditt underhållningsvärde den personen kommer att minnas i efterhand.
Så det går lätt att konstatera att det egentligen inte finns någon bransch eller företag som inte kan använda content marketing. Om de sedan väljer att inte göra det är en annan sak, men du behöver aldrig välja bort det för att ditt område är för tråkigt.
Men om du fortfarande känner att du inte riktigt vet hur du ska ta fram innehåll därför att du tror att andra upplever din bransch som trist, så kommer lite konkreta tips här:
1. Använd din passion
En sanning som gäller de flesta människor är att vi blir positivt påverkade av entusiasm och passion. Det betyder att om någon pratar om ett ämne som vi inte är så intresserade av egentligen så kan engagemanget hos talaren göra att vi blir intresserade. Använd den insikten genom att inte hålla tillbaka din egen passion för ett ämne eller område – tvärtom, släpp loss den och dela den med dina mottagare.
I det här sammanhanget känns det rätt att påminna om den nyligen bortgångne Hans Rosling, som kombinerade stor kunskap med ett brinnande engagemang att berätta om den. Här är hans TED-föreläsning från 2006:
2. Var begriplig
Ointresse föds ofta ur att inte förstå. Om du kan göra det du håller på med begripligt ökar chanserna enormt för att du ska skapa intresse kring det. Detta gäller i synnerhet ju mer komplexa områden du håller på med. Ifall ditt företag håller på med något som bara en mycket lite grupp förstår sig på måste ni lägga ned tid och energi på att hitta sätt att förklara vad ni gör och varför det är viktigt på ett enkelt sätt.
GE gjorde detta på ett jättebra sätt med sina Datalandiafilmer kring datainsamling och internet of things:
3. Hjälp till
Som jag skrev tidigare, content marketing handlar i hög grad om att utbilda och ge värdefull kunskap. Se därför till att ditt innehåll gör just det – löser problem, beskriver möjligheter, kommer med användbara tips. Den som är hjälpsam och göra livet lättare för andra uppfattas sällan som just tråkig.
Här är det viktigt att lägga sig på rätt nivå, från den enkla introduktionen till mer avancerade områden. Perfect Coffee har jobbat mycket med tutorials på YouTube:
4. Våga skoja om det
Humor är både avväpnande och intresseväckande. Om du våga skoja lite med det ditt företag gör ökas chansen att andra ska förstå mer om vad ni gör och dessutom tycka att det är mer intressant.
Men det är viktigt att skoja med sig själv, inte med andra eller på deras bekostnad. Microsoft visade upp stor självironi när de introducerade ersättaren till Internet Explorer-browsern:
5. Lyft fram människorna
De flesta av oss är intresserade av andra människor, deras öden och berättelser. Ett bra sätt att skapa intresse för vad ditt företag håller på med är att lyfta fram de människor som gör jobbet.
GE har varit bra på att använda egna medarbetare och deras berättelser, som en del i sin employer branding:
6. Lyft fram miljöerna
På samma sätt som människor behövs för att det ska bli intressanta berättelser så kan även miljöer spela en viktig roll för att göra ett ämne intressant och spännande. Titta på hur Maersk har arbetat med sitt visuella innehåll i främst sociala medier och lyckats få en stor mängd människor mer intresserade av containerfartyg än de någonsin trott var möjligt.
7 Gå på djupet
En annan sak Maersk varit duktiga på är att våga nörda ned sig i bilder. Istället för att du enbart lägger ditt innehåll på en nivå som alla kan hänga med i så finns det fördelar med att ibland dyka så långt ned i det som bara är möjligt, för att på så sätt tala med dem som liksom du har stora kunskaper och delar ditt intresse.
Ingen går på djupet bättre än Mathew Patrick, mannen bakom YouTube-kanalerna Film Theory och Game Theory. Här förklarar han hur Harry Potter faktiskt är mer Voldemort än Voldemort själv:
Genom att använda din passion, dina kunskaper och framför allt ditt intresse för att hjälpa andra lösa problem har du utmärkta möjligheter att skapa bra innehåll för din content marketing. Och detta oavsett vad ditt företag håller på med. Jag hoppas den här posten har gett dig lite tips och idéer om hur du kan börja arbeta med innehåll.
—
Har du frågor eller funderingar kring vad som är bra och relevant innehåll., lämna en kommentar eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Så gör du bra content marketing om tråkiga ämnen