Kan man använda humor i sin content marketing?

Ska företag satsa på roligt content? Är det rätt metod att försöka vara underhållande istället för t.ex utbildande eller inspirerande, som ofta är fokus i content eller inbound marketing? Jag har lite tips och tankar kring detta

För en tid sedan skrev jag en artikel som fick namnet ”11 säkra sätt att göra riktigt dåligt content”. Det var ett försök att på ett skämtsamt sätt lyfta fram vikten av att göra bra innehåll – att skapa en situation där mottagaren skulle reagera lite så här:

Gick det bra? Jodå, den har gått klart bäst av mina nya poster sedan den kom upp, och har även fungerat bra i sociala medier.

För några år sedan gjorde jag en variant på samma tema när jag postade den här artikeln (och en slideshare-presentation med samma innehåll):

Även den gick mycket bra, både som artikel och även i sociala medier. Den plockades också upp av en annan sajt

Så i mitt fall har det fungerat bra att använda humor i min egen content marketing. Men betyder det att vinkeln fungerar lika bra för alla? Jag bestämde mig för att gräva lite dupare,

 

Fungerar det på din målgrupp?

Sajten Contentbacon publicerade för några år sedan artikeln ”You Were Supposed to Laugh at That: Using Humor in Content Marketing”. Där kommer de bl.a fram till följande tips:

  • Det handlar om att känna sin målgrupp. Europeer och nordamerikaner gillar tydligen rolig reklam mer än andra. Gäller samma sak för kul content?
  • Man måste också ställa sig frågan om det passar det egna företaget att försöka sig på humor. Men det som talar för det är att fler personer idag gillar att företag sticker ut hakan och våga visa vad man tror på. Det gäller ju även när man försöker roa.
  • Humor används minst inom B2B – och det stämmer väl in med min erfarenhet. Och just därför kan du ha bäst möjligheter att lyckas med det. T.ex att testa en gammal klassiker som memet Condescending Wonka:

Eller varför inte en Darth Vader:

Just de där två har jag lånat från analysföretaget Aberdeen.

Men det är en rimlig fråga Contentbacon lyfter: Vad tycker din målgrupp? De flesta människor har humor och gillar ett gott skratt, men det betyder inte att de vill höra dåliga vitsar eller ta del av dank memes från ditt företag. Framför allt inte om ni befinner er i en bransch som påverkar människors liv och välbefinnande.

 

Färgkodad humor

Enligt Contently har en vetenskapsman, James Barry, forskat i ämnet humor och content marketing och kommit fram till att det går att klassificera företag i tre kategorier när det gäller humor: Röda, vita och gula.

Röda företag är de som kunderna har stora känslomässiga investeringar i, därför att de säljer sånt som antingen är mycket dyrt eller mycket viktigt. Vi gillar inte när den sortens företag skojar till det. Vår relation till dem är alltför allvarlig.

Gula företag säljer sånt som blir tråkigt utan humor – vi är inte lika involverade i det, och därför närmast förväntar vi att de ska skoja till det. Barry nämner öl- och snacksföretag som exempel:

 

Vita företag är de som måste kommunicera kring tekniska, ofta komplexa produkter, och det de säljer är något vi ändå måste köpa. Försäkringar och verktyg är två exempel. Även om vi inte bryr oss så mycket om dem behöver vi ändå lägga tid på processen att köpa. Här kan humor verkligen hjälpa till.

Här ser Barry och Contently en koppling till många B2B-företag. Det de säljer är inte intresseväckande i sig självt, men med hjälp av humor kan de ändå ta sig in i sina kunders hjärtan. Framför allt tidigt i köpprocessen kan ett litet skratt verkligen göra skillnad.

Själv gillar jag Adobes take på tolkningen av ett klick:

 

Humor i hela tratten

Joshua Nite på TopRank Marketing, en känd contentbyrå just inom B2B, tar resonemanget ett steg längre och hävdar att det går att använda humor längs hela köpresan – från toppen av tratten, genom mitten och ner i botten. Så här resonerar han:

Toppen: Här kan vi använda humor helt och hållet, syftet är enbart att underhålla. Joshua lyfter fram en av sina egna artiklar, ”20 jokes only a B2B marketer will get”, som ett exempel.

Mitten: Här är det humor och värdeskapande som gäller. Vi kan inte bara vara underhållande, vi måste ge användaren någonting som denne har nytta av. Här kan vi använda humor som ett sätt att introducera viktig kunskap.

Botten: När kunden börja bli redo för ett köp vill vi inte skoja bort situationen. Men vi kan fortfarande ha ett lättsamt och tillgängligt sätt i vår kommunikation. Det är också ett sätt att hålla relationen avspänd och engagerande.

 

Vad du ska ta med dig

Humor är ett mycket användbart verktyg. Det kan hjälpa dig att göra ditt företags varumärke mänskligare och bygga starkare relationer till era intressenter. Inte minst kan det hjälpa er att göra bättre innehåll.

Men om du ska använda det eller inte bottnar alltid i vilken roll ni fyller i era kunders liv. Handlar det om hälsa eller verksamhetskritiska områden är det säkrast att hålla skämtlynnet på avstånd.

Det är även viktigt att undvika vissa typer av humor. Det ser aldrig bra ut när företag ägnar sig åt sarkasm, ironi eller skämt som drabbar enskilda människor eller grupper. Bättre då att hålla sig till företeelser.

Jag har ett sista, helt allvarligt menat, råd:

 

Ta hjälp av ett proffs!

Att producera riktigt bra innehåll kräver både planering och duktiga producenter. Du har säkert bägge delarna, men ofta kan det behövas lite hjälp utifrån för att få verklig styr på det. Ifall du vill förbättra ditt företags arbete med content eller inbound marketing kan jag hjälpa er – med allt från utbildning till genomförande.

Jag har stor erfarenhet av att hjälpa fr.a B2B-företag att jobba mer effektivt med sin marknadsföring. Jag kan hjälpa dig att få en bra start på ditt nya arbete.

Hör av dig till mig på mejl så kan vi prata mer om vad ni vill åstadkomma. Du hittar mig även på LinkedIn.

 

 

 

0 kommentarer på Kan man använda humor i sin content marketing?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.