8 spaningar från Svenskarna och Internet 2020

Som vanligt finns det mycket spännande i 2020 års version av Svenskarna och Internet. Jag har valt ut åtta saker jag tycker var extra intressanta för marknadsförare

 

I december kom den äntligen – en av årets höjdpunkter: Svenskarna och Internet, 2020 års version. I vanliga fall brukar den årliga undersökningen komma i oktober, men 2020 var inte ett vanligt år. Internetstiftelsen tog ett mycket klokt beslut och gjorde om undersökningen på grund av pandemin. Så här beskrev man det:

”I vanliga fall följer vi svenskarnas internetanvändande och samhällets digitalisering över ett år, där intervjuer utförs i årets första kvartal. I år har vi för första gången någonsin kompletterat undersökningen med ännu en datainsamling, i årets tredje kvartal. Det gör att vi kan jämföra hur situationen såg ut precis före och i början av coronapandemin med läget efter sommaren. Detta har gett oss en unik möjlighet att mäta vilken effekt som pandemin har på svenskarnas digitala liv.”

Det är alltså en ovanligt intressant rapport, och det är väl värt din tid att gå igenom den själv. Här hittar du den.

Och här kan du se presentationen av rapporten, från 15/12 2020:

 

I all information som rapporten består av har jag valt ut åtta saker som jag tycker är extra intressanta ur ett marknadsföringsperspektiv:

 

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

1. Sociala medier växer under pandemin

Sociala medier har ökat år från år, men det har skett en rejäl avmattning på senare år. Med Coronan förändrades detta. Så här beskriver Internetstiftelsen utvecklingen:

”Under pandemin har internetanvändarnas användning av sociala medier sammantaget ökat med 2 procentenheter, från 87 procent i första kvartalet 2020 (Q1) till 89 procent i tredje kvartalet (Q3). Jämfört med 2019 (82%) är det en ökning med hela 7 procentenheter. Det innebär att 9 av 10 internetanvändare nyttjar minst en social nätverksplats i Q3 2020. Det dagliga användandet har också ökat stadigt till 74 procent i Q3.”

Störst är fortsatt Facebook, med Instagram som god tvåa. LinkedIn fortsätter uppåt, och Twitter håller ställningarna.

 

 

2. Äldre fortsätter att erövra Facebook och Instagram

En utveckling vi sett på senare år är att det är de över 65 år som blir mer aktiva i sociala medier, och då mestadels på Facebook och Instagram. Detta beteende har nu fått en skjuts framåt: Jämfört med första kvartalet 2020 har pensionärers användning av Instagram ökat med 9% och Facebook med 5%.

 

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

 

3. Grupper och event uppåt

Användningen av Facebook fortsätter att mest handla om Messenger, grupper och evenmang. Framför allt de två senare har tagit fart igen efter en liten dipp tidigare år. Detta visar återigen hur stor betydelse fr.a grupper har. De klassiska användningarna att skriva inlägg och dela andras visar dock inte några större förändringar.

 

4. Digitalt tittande fortsatt uppåt

Även om traditionell, linjär TV fortfarande har en stor andel tittare har digitalt tittande i form av playtjänster, YouTune och inte minst streamingkanaler ökat rejält i spåren av Coronan.

 

5. YouTube nära 100% i vissa grupper

Att många använder YouTube vet vi, men det är fantastiskt att det i en del grupper närmast handlar om att alla använder den Google-ägda tjänsten. Spannet 16-25 år är tydligast, men även 26-35 och 36-45 kryper nära 100%-strecket. Det är först över 56 år som användningen går under 90% (knappt), och i spannen 66-75 och 76+ är användningen fortfarande över 50%.

6. Poddintresset fortsatt högt

Precis som det digitala tittandet ökar så går det framåt för digitalt lyssnande. Streamingtjänster som Spotify ökar, men det är framför allt poddarna som fortsätter att gå bra. Klart över 60% av svenskarna är nu poddlyssnare

 

7. E-post stabilt högt

År efter år förklarar någon att e-posten är passé och kommer att dö ut – och varje år fortsätter den att ligga jättehögt i användning. Någon-gång-användningen är nära 100% och även om siffrorna på minst-varje-vecka respektive minst-varje-dag vek något i början av 2020 så vände det uppåt igen under pandemin.

 

8. Messenger dominerar

Fortsatt starkt övertag för Messenger relativt de andra meddelandelösningarna. WhatsApp, som även den ägs av Facebook växer något. Och så kan vi förstås se en kraftig ökning för Zoom och Teams:

 

Vad marknadsförare kan ta med sig

Att pandemin har ökat på användningen av många digitala tjänster är förstås ingen överraskning, men min uppfattning är att den mer skyndat på en utveckling som var på gång i alla fall – och som kommer att hänga kvar när vi väl lägger Covid bakom oss.

Praktiskt taget alla målgrupper använder nu digitala medier, vilket gör det ännu viktigare att se skillnader och nyanser. Samt att förstå att användningen visserligen ökar, men detta betyder inte att linjära kanaler som TV:n försvinner. Vårt medielandskap blir mer komplext och spännande att arbeta i.

Men det jag tycker är allra mest intressant är hur bra YouTube går – i alla åldrar!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier eller digital marknadsföring? Jag kan hjälpa er med strategier och analyser för ökad effektivitet och bättre genomslag. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på 8 spaningar från Svenskarna och Internet 2020

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.