Så slipper du slösa tid på sociala medier – 5 säkra tips!

Tvingas du lägga tid på sociala medier, fast alla vet att riktig marknadsföring handlar om TV-reklam och printannonser? Här är fem saker du kan göra för att misslyckas med sociala medier och slippa hålla på med det.

Internet är som bekant en fluga, och sociala medier mest något för kidsen. Du är helt övertygad om att ingenting slår printannonser och TV-reklam, för det är ju reach som räknas. Ändå tvingas du slösa dyrbar tid och pengar på Facechat, LinkOn och Dritter. En marknadschef kan gråta i halsduken för mindre.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Men oroa dig inte. Låt inte det faktum att den nya VD:n tvingar dig att starta sociala medier-sidor på löpande band, och resten av ledningsgruppen tjatar om digital disruption få dig att deppa. Här är fem bombsäkra tips för att misslyckas med sociala medier. Fortare än du kan säga mediaspend kommer allt att vara tillbaka till det naturliga igen. Reklam fungerar!

Du kan tacka mig sen.

Här hittar du tipsen som en presentation:

 

Och här är de i textform:

1. Ignorera kommentarer och frågor

Ett av de mest effektiva sätten att snabbt bli ointressant på sociala medier är att aldrig svara på frågor, kommentarer eller på något sätt visa att du lagt märke till vad andra säger eller gör på din företagssida. Besökarna lär sig snabbt att det inte händer något där och struntar i att komma tillbaka – Du vinner!

2. Stockbilder räcker utmärkt

Posta gärna gamla stockbilder eller ännu hellre egna bilder från bildbanken. Helst sådana som visar två äldre herrar i kostym som skakar hand med varandra. Bilder direkt från produktkatalogen går också bra. Snart blir din sida aktivt bortvald i de olika sociala medier-kanalerna – Winning!

3. Posta oregelbundet

Inget säger ointresse som att posta med ojämna mellanrum och tydligt visa att du inte är seriös med sociala medier. Släng ut lite gammal skåpmat någon gång när andan faller på, och slösa inte tid på att planera något. Det blir extra dåligt om du ser till att det som händer i sociala medier inte på något sätt är kopplat till andra marknadsaktiviteter – High five!

4 Köp en dyr kändis

Kommer du ihåg när du brukade sälja grej med tjej? Nuförtiden kan du göra samma sak, fast med en kändis. Köp på dig lite dyra samarbeten med kändisar som inte har någonting med ditt varumärke att göra. Och låt dem posta precis som de själva vill. Ingen kommer att fatta något – Full pott till dig!

5. Gå brett med allt

För att vara säker på att ingen bryr sig om det du gör i sociala medier ska du posta innehåll helt utan att tänka målgrupp. Sådant som riktar sig till äldre sitter klockrent på Snapchat, och på LinkedIn postar du om produkter för en tonårspublik. Allra helst ska du köra allt du har överallt, med samma texter och bilder. Ingen kommer att fatta något – Snart är du hemma!

 

Om du kör de här tipsen en tid kommer ingen att vilja ha med ditt företag i sociala medier alls, och du kan lugnt rapportera tillbaka till VD och ledningsgrupp att er målgrupp inte är ”mogen” för en ”always-on digital approach”. Passa på att be om lite mer pengar för en kampanj i TV och print, med lite banners för att täcka det digitala. Nu pratar vi riktig marknadsföring – och byrån är redan igång med skisserna.

Fast egentligen är det ju tvärt om

Om du ska ha en chans att nå dina målgrupper behöver du ha en närvaro i rätt sociala medier – där de finns och vill prata med dig. Du svara på deras frågor, lyssna på det de säger och ge dem innehåll som är värdefullt för dem. Du kan inte lyckas med traditionell marknadsföring, som mest är envägskommunikation, i dagens digitala landskap.

Så om du är intresserad av att arbeta med sociala medier och digital marknadsföring på ett seriöst sätt så hittar du en massa tips och råd på den här sajten. Här är några lästips att börja med:

Sociala medier-strategi – 9 saker du ska tänka på

Använd mer bilder och film i sociala medier (gratis e-bok)

Sociala medier från grunden – guide för marknadsförare

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Så slipper du slösa tid på sociala medier – 5 säkra tips!

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.