Hur ofta och när ska jag publicera innehåll?

När du har bestämt dig för att börja med content marketing kommer ett par viktiga frågor snabbt att dyka upp: Hur ofta ska jag publicera innehåll och när ska jag göra det? Här får du svar på de frågorna.

Det du först och främst ska tänka på är att content marketing inte är en kampanj, något du gör under kort tid, utan ett långsiktigt arbete. Därför är det viktigt att du planerar för att ta fram innehåll under en längre tid, och att du publicerar ditt innehåll regelbundet och vid rätt tillfälle.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Här är några tumregler du ska tänka på:

– Det är viktigare att publicera content regelbundet än att få ut så mycket som möjligt.

– Och det är viktigare med kvalitet i det du postar än att det sker ofta. Så om du märker att en bra post per vecka är vad du klarar av så är det din takt. Då ska ditt mål vara att publicera någonting på din webbplats varje vecka.

– Om du kan klara av mer än så, med bibehållen kvalitet, så är det ännu bättre, en undersökning från Hubspot visar att företag som postar flera gånger i veckan skapar fler kundkontakter. Men kvalitet är och förblir det viktigaste.

Det var det korta svaret – låt oss gå lite djupare ned i frågorna:

Hur ofta ska jag publicera?

Den här frågan hänger mycket ihop med hur stora resurser du har. Det är viktigt att du utnyttjar varje tillfälle att skapa innehåll maximalt, och får fram så många olika bitar innehåll som möjligt. Men det är lika viktigt att du publicerar det i ett jämnt och regelbundet flöde, så du inte får några längre luckor. Framför allt av tre skäl är det viktigt med ett jämnt flöde av innehåll på din webbplats:

1. Det ökar trafiken till din sajt, eftersom besökare vet att du regelbundet postar relevant innehåll. Det du är ute efter är att över tid bygga en position i deras huvuden att din webbplats är den bästa källan till kunskap på det område du vill äga.

2. Om du inte publicerar regelbundet blir effekten förstås den motsatta, din målgrupp hinner glömma bort dig och kan bestämma sig för att det inte är någon idé att besöka din webbplats.

3. Google gillar webbplatser där det händer saker, och att regelbundet publicera innehåll kan påverka hur din sajt rankas.

En vanlig myt inom bloggvärlden är att man bara ska posta när man har något att säga. Om du har en privat blogg, där du delar med dig av dina betraktelser kring omvärlden, hobbies och liknande så är det helt i sin ordning att tänka så. Men om ditt innehåll ska vara en del av din content marketing så fungerar inte den regeln.

Din sajt ska också samverka med andra kanaler du har, till exempel nyhetsbrev via mejl och sociala medier. I dem vill du också ha ett jämnt flöde så därför är det viktigt att du publicerar innehåll regelbundet.

Det bästa sättet att få till en regelbunden publicering är att utgå från en innehållskalender. I en sådan kan du ta upp händelser under året som du vet kommer att generera innehåll:

1. Om ditt företag är med på event, mässor eller konferenser så tar du säkert fram innehåll till det, som sedan kan återanvändas. Eller så kanske du alltid brukar göra något extra inför jul, påsk eller midsommar. Sådant ska in i kalendern

2. Samma sak med eventuella kampanjer du kör under året. Det innehållet kan antingen gå rakt in i innehållskalendern, eller så kan du ta med ett urval som ska flyttas över till webbplatsen efter kampanjen. Ta med det i kalendern också.

När du kommit så långt kan du se var luckorna finns i kalendern för resten av året. För att få ett jämt flöde i dina kanaler gäller det nu att du planerar din innehållsproduktion så att du t.ex kan posta något nytt varje vecka på din webbplats.

Men kom ihåg att någonting nytt kan vara en ompaketering eller uppdatering av någonting du redan publicerat en gång. Återanvändning av innehåll är också något som du ska ta med i din innehållskalender.

En sista sak du måste hålla koll på är om du publicerar för mycket. I början av arbetet med content marketing är det vanligt att idéerna är många, entusiasmen är stor och innehållsproduktionen går som en dans. Det kan vara bra att fylla på lite extra med innehåll på en ny webbplats, men tänk regelbundenhet även här.

När ska jag publicera?

Det finns gott om tips för när i veckan eller när på dygnet det är bäst att publicera innehåll, både på den egna webbplatsen och i t.ex sociala medier. I början kan du ta hjälp av de tipsen för att komma igång, men det som verkligen är viktigt är att du tar reda på vad som fungerar bäst för just den målgrupp du vill nå fram till. Det finns flera saker du kan göra för att ta reda på det:

1. Fråga din målgrupp när de helst vill höra från dig. Enkelt, och rakt på sak.

2. Titta på statistiken för din webbplats när i veckan och när på dygnet du har flest besökare. Pröva sedan att publicera i närheten av det (men för att verkligen kunna bedöma om det stämmer behöver du testa andra dagar och tider också).

3. Titta på hur aktiviteterna ser ut i till exempel sociala medier-grupper och forum inom ditt område. Om du publicerar i anslutning till den högsta aktiviteten där,  påverkar det hur mycket trafik du får?

4. Hur gör konkurrenterna eller kollegorna i branschen? Det är inte säkert att de har fått det rätt, men det kan vara värt att pröva samma dagar och tider som de använder

Utifrån detta kan du ta fram en tydlig plan för vilken dag i veckan du ska publicera olika typer av innehåll, vilka dagar det är mest effektivt att dela innehållet i t.ex sociala medier osv.

Gör sedan på samma sätt med dina andra kanaler, som t.ex nyhetsbrev via mejl, trycksaker, presentationer. Börja även där med att fråga din målgrupp. Sedan kan du jämföra vad de säger med den data du får fram i andra sammanhang, som t.ex klick. Det kan vara så att din målgrupp vill ha enstaka poster en viss dag i veckan, säg inför helgen, men nyhetsbrevet föredrar de att få i början av en arbetsvecka för att känna att de håller sig uppdaterade.

Även här har du nytta av en innehållskalender, för att kunna planera när du ska publicera och dela ditt innehåll.

Att posta flera gånger i veckan

Jag nämnde i början att företag som postar innehåll flera gånger i veckan får fler så kallade “leads” – alltså tänkbara kunder som vill veta mer. Hubspot – företaget som kom på begreppet inbound marketing (som ligger nära content marketing i betydelse) – gjorde en stor undersökning av företag som postade via deras marketing automation-system och kom fram till att flera poster ledde till ökad trafik. Här är ett exempel:

blog_monthly_traffic

Vad den visar är alltså att i genomsnitt får företag som publicerar två eller fler poster per vecka betydligt mer trafik än de som publicerar en post eller mindre.

Ökningen gäller för både B2B och B2C-företag:

blog_monthly_traffic_b2b2c

Enligt HubSpot tycks detta framför allt gynna små och medelstora företag (1-25 anställda). De som postade innehåll mer än 11 gånger per månad fick dubbelt så många kontakter från potentiella kunder än de som publicerade innehåll 6-10 gånger:

blog_monthly_leads_cs

En vanlig invändning här är att i små företag är de som har till uppgift att ta fram innehåll få, men det är egentligen inte det huvudsakliga problemet. De flesta i företaget kan på olika sätt hjälpa till att ta fram idéer och händelser som kan bli till innehåll, och det är oftast bristen på sådant som håller ned publiceringstakten.

En annan fördel med att posta oftare är att du snabbare får upp en större volym av innehåll på din webbplats. Detta är viktigt för det mesta av ditt innehåll har en lång livslängd. Ju fler ämnen du kan ta upp kring dina produkter, lösningar eller annat desto större är chansen att det är din sajt de potentiella kunderna kommer att hitta till när när de börjar söka.

Sammanfattning

Det som du framför allt ska komma ihåg kring det här är:

1. Kvalitet är viktigast av allt – publicera aldrig innehåll som inte håller hög kvalitet bara för att du tycker det är dags att posta något.

2. Det är bättre att posta regelbundet än att få ut så mycket innehåll som möjligt vid ett tillfälle. Undersök hur ofta du kan publicera kvalitativt innehåll och lägg upp din innehållskalender efter det. Och följ sedan den planen.

3. När du ska publicera innehåll avgörs av när din målgrupp är mest beredd att ta emot det. Och det enda sättet att ta reda på detta är att undersöka dem, samt att testa olika varianter.

4. Om du kan klara av att posta mer, med bibehållen kvalitet, så är det ännu bättre. Du kan öka mängden kontakter med potentiella kunder och snabbare få upp en bra mängd med innehåll på din sajt.

 

Har du något att tillägga, en fråga eller ett tips, så lämna en kommentar här nedanför eller skicka ett mejl.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Bild: Warren R.M. Stuart, Macbook Pro, Flickr

0 kommentarer på Hur ofta och när ska jag publicera innehåll?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.