Gör inte content marketing som Homer Simpson

Vi kan lära mycket av Homer Simpson, oftast att göra precis tvärt emot vad han gör. Här är en läxa från den gången han prövade att designa en bil.

Det finns ett klassiskt Simpsonavsnitt där Homer får möjlighet att designa en bil (som förstår får namnet The Homer). Det är hans bror som tror att Homer är perfekt lämpad att skapa en bil för den vanlige amerikanen, för vem är vanligare än just Homer? Det slutar med en katastrof så klart. Homer går verkligen in för extra allt, två glasbubblor, tre tutor (”man hittar aldrig tutan när man är arg”) som spelar “La Cucaracha”, enorma mugghållare och förstås hajfenor där bak. Dessutom vill han att motorn ska låta som om världens undergång stod för dörren.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Så varför tar jag upp det här? ”Gör inte som Homer” är ju alltid ett bra råd, men det finns faktiskt en koppling mellan hans mindre lyckade försök att skapa den perfekta bilen och en hel del av den content marketing som görs idag. Nämligen det här: Istället för att satsa på att skapa innehåll som konkret riktar sig till en målgrupp och adresserar deras utmaningar eller möjligheter så skapas det brett innehåll som försöker vara allting på en gång. Precis som The Homer.

Kvaliteten blir lidande

Det finns två dimensioner av det här. Dels att det produceras alldeles för mycket innehåll, dels att kvaliteten på varje enskild del blir alltför låg. Det finns en mycket bra presentation av Doug Kessler – Crap – som tar upp det första problemet. Jag tycker dock att det andra är intressantare, och det är där jag gör kopplingen till Homers misslyckade bildesign. Det finns en hel del bloggposter, infografer, filmer mm som inte är särskilt informativa, hjälpande eller inspirerande. Men inte därför att de ämnen de tar upp är ointressanta, utan just för att de egentligen inte vänder sig till någon. Eller kanske snarare försöker vända sig till alla på en gång. Det ska vara tutor, mugghållare och hajfenor, för tänk om någonting utelämnas och en målgrupp inte känner sig adresserad? Problemet är ju förstås att till slut är det så överlastat att ingen orkar ta det till sig. Det blir en slags one size fits all-attityd till content marketing istället för att fokusera på en definierad målgrupp och tala till deras behov.

Prioritera!

Det finns en läsvärd bloggpost av Tony Zambito som ställer frågan “Is your team executing content marketing or pitching content?”. I den tar han upp flera faror, som t.ex när marknadsförare använder content marketing som en fasad för att göra vad de egentligen alltid har gjort: köra ned material som är helt fokuserat på produkten eller det egna företaget i halsen på målgruppen. Om vi inte prioriterar bland möjliga målgrupper och faktiskt lägger tid på att undersöka hur deras verklighet ser ut kommer vi aldrig att kunna skapa innehåll som har ett värde för dem.

Starta med en strategi

För att verkligen se till att du skapar innehåll som har ett syfte och ett värde måste du börja med en strategi eller plan. I den kan du tydligt ställa upp din målgrupp, ditt syfte, resurser, kanaler och mätpunkter. Med en strategi, under förutsättning att du implementerar den ordentligt, kan du säkra att det innehåll du tar fram både är relevant och når verkliga resultat.

Det finns en bra chans att strategin kan spara pengar åt dig också. Bilen Homer skapade var inte bara ett misslyckande i sin design, den var ett dyrbart fiasko också som ledde till att företaget gick under. På samma sätt är värdelöst innehåll i alltför stor mängd en potentiell riskfaktor. Vi kan lätt hamna i situationen att vi betalar dyrt för innehåll som inte åstadkommer något, vare sig för oss eller för våra målgrupper. Och då har vi all anledning att säga ”Do-Oh”, precis som Homer.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Gör inte content marketing som Homer Simpson

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.