Med en innehållskalender blir det lättare för dig att planera och producera innehåll för din content marketing på ett effektivt sätt. Här går jag igenom vad en kalender kan innehålla och hur du kan jobba med den.
Du har säkert stött på begreppet innehållskalender inom content eller inbound marketing. Det är ett verktyg som både gör dig mer effektiv och förenklar ditt liv som marknadsförare. En bra investering med andra ord. I den här artikeln går jag igenom varför du ska ha en kalender och hur du kan utforma den. Du får också lite tips på mallar och program du kan använda.
Vad är en innehållskalender?
Det korta svaret är att det är i kalendern du skriver upp allt det innehåll du tänker producera under t.ex ett år. Det är ett sätt för dig att planera innehåll så du både får en överblick av vad som ska göras, och vad som ska tas fram (format, tema, målgrupp mm).
Ett lite längre svar är att en innehållskalender är en viktig del av din strategi för content/inbound marketing-arbetet. Du använder den för att konkretisera de ämnen mm strategin bestämt, för att se vilka hål som kan finnas i innehållsplaneringen och som ett sätt att hålla kursen över tid. Genom att ha en lista över innehåll du ska göra riskerar du aldrig att hamna i situationen att du inte vet vad du ska producera. Eftersom marknadsföring med innehåll är en långvarig process är det viktigt att du kan få till ett jämnt flöde av content, och då behöver du en kalender.
Vad jag menar med hål i planeringen är att det kan finnas luckor i köpresan eller kring vissa lösningar. Ett vanligt misstag många företag gör är att det mesta av innehållet som tas fram är introducerande eller för att väcka intresse. I de följande faserna av köpresan produceras allt mindre innehåll, och detta skapar luckor som kan leda till uteblivna affärer. En innehållskalender kan hjälpa dig undvika detta.
Vad är nyttan med en kalender?
Utöver de nyttor jag redan beskrivit finns det ytterligare ett par fördelar med att ha en innehållskalender. Det är framför allt de här som kan göra ditt jobb enklare:
1. Med en innehållskalender kan du göra det mycket tydligt vilka ämnen/teman som ni ska producera innehåll kring. På så sätt kan du tacka nej till förslag på innehåll som inte passar in i strategin eller är en prioritering. Kalendern förtydligar att det är du som bestämmer och har mandat att göra det.
2. Genom att regelbundet kommunicera kring din kalender med nyckelpersoner i företaget (ledning, avdelningschefer, experter) visar du dem att det händer saker, och på vilka områden. Det gör det lättare för dem att förstå vad du behöver från dem, t.ex idéer eller tid för intervjuer.
Så kan du lägga upp din kalender
Det lättaste är om du lägger upp din kalender på årsbasis, och delar upp den på månader. Då får du en bra överblick och kan planera produktionen bättre.
Vad du sedan väljer att ta med beror mycket på hur stort företag du jobbar för och hur många personer som ska vara inblandade i arbetet med kalendern. Några grundläggande saker som ska finnas med är:
- Kort beskrivning (tänk på att rubriken kan ändras många gånger under resan, så lås inte den redan i planeringen)
- Målgrupp (Vem riktar sig innehållet till?)
- Del i köpresan/Säljtratten (t.ex Awareness, Consideration eller Decision)
- Vilka kanaler innehållet ska användas i
- Format (text, bild, video, grafik)
- Deadline – när ska innehållet vara färdigt.
- Vem som ska göra jobbet och vem ska godkänna det.
Som du ser har jag inte tagit med saker som nyckelord (keywords) som förstås är en viktig del av innehållsproduktion. Men jag tycker inte det behöver finnas med här, det passar bättre in i en brief för själva produktionen. Samma sak med Call to action och koppling till annat innehåll.
Anledningen till att jag tycker du ska begränsa hur mycket information som finns i innehållskalendern är du annars riskerar att bli sittande med ett alltför omfattande dokument som blir svårt att använda. Det är t.ex bättre att bryta ut själva publiceringen i en separat kalender, som visar när innehåller ska ut i olika kanaler och medier samt på vilket sätt. Jag har skrivit om såna kalendrar för sociala medier tidigare.
Om du vill ha konkret inspiration hur en innehållskalender kan se ut så hittar du det här t.ex.
Var kalendern ska finnas och hur den används
Det är viktigt att en innehållskalender verkligen används, och inte bara blir något du tar fram några gånger per år. Det är ett verktyg som hela tiden utvecklas och förändras. Innehållsidéer du lagt in förändras eller försvinner till förmån för annat, innehåll som är producerat tas bort från kalendern och läggs in ett annat dokument (t.ex en content audit).
Om ni är flera personer/team som ska arbeta med kalendern är det viktigt att den är åtkomlig för alla. Den kan ligga på en server, på en lösning som Google drive, Dropbox, eller på en dedikerad plattform som Monday, Co-schedule, Trello mm.
Med många användare kan det vara vettigt att ge olika behörigheter beroende på roll. För innehållsproducenter kan det räcka med att de kan se kalendern, medan du andra har redigeringsrättigheter.
Ifall det är mest du som ska använda den kan du göra den i excel eller liknande. Själv använder jag spreadsheet-funktionen i Google docs för det mesta.
Vad du ska ta med dig
En innehållskalender hjälper dig att samla alla idéer på ett och samma ställe, få överblick och lätt ha all information tillgänglig.
Med en kalender kan du säkra regelbunden och kvalitativ produktion av innehåll, ett måste oavsett om du jobbar med content eller inbound marketing
Den kan dessutom vara till nytta för att visa kollegor och andra att det finns en plan för vilket innehåll som ska tas fram. Då kan du signalera att du gärna tar emot tips, men inte kan producera innehåll bara för att de kommer på något.
Behöver du hjälp att komma igång?
Känns det svårt att hitta tiden och verktygen för att ta fram en innehållskalender?
Jag kan hjälpa dig med både processen och kalendern. Jag har stor erfarenhet av att hjälpa både små och stora B2B-företag med deras marknadsföring, och särskilt content eller inbound marketing. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på Därför ska du ha en innehållskalender för din content marketing