Den här sajten har funnits i drygt 2 1/2 år och i dagarna publicerade jag artikel nummer 500. Det tycker jag är ett bra tillfälle att dela med mig några tips kring att posta regelbundet.
En vanlig fråga som dyker upp inom t.ex content marketing, men som troligen de flesta som arbetar med webbplatser ställt någon gång är hur man kan säkra regelbunden publicering. Som du vet finns det flera fördelar med att publicera innehåll regelbundet på en webbplats – t.ex ur söksynpunkt eftersom Google gillar sajter där det händer något med jämna mellanrum samt att nytt innehåll ger dig möjlighet att dela det i sociala medier.
Här är tre tips som jag har haft nytta av i mitt arbete med den här sajten, sedan starten i slutet av 2014:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Ha en återkommande rubrik
Jag bestämde mig tidigt för att dela läsvärda länkar varje vecka, från början var det tre, numera är de oftast fyra. Förutom att det ger mig möjligheten att dela med mig av artiklar jag tycker är intressanta, tankeväckande mm så är det även ett sätt att garantera att det kommer nytt innehåll varje vecka. Även under ”lågsäsong”, t.ex semestertider, fortsätter jag dela länkar och det blir alltid lite trafik.
Vad kan du hitta i din verksamhet som är möjligt att skriva om varje vecka?
2. Håll alltid utkik efter intressanta uppslag
Om du som jag hela tiden kollar runt efter intressant läsning på nätet, inte minst via sociala medier, så gör det även med perspektivet att hitta något du kan ge din egen syn på eller ta avstamp i för en egen artikel. Ibland är det konkreta råd du kan spinna vidare på, ibland är det något du absolut inte håller med om, och någon gång sätter det igång dina egna tankar. Om du vänjer dig vid att göra så kommer du att få en outsinlig källa av potentiellt innehåll.
Besök dina favoritsajter eller favorittänkare regelbundet för att få inspiration
3. Studera din trafik
Om du skriver i ett vakuum och inte tittar på vilket genomslag dina artiklar får, då är det inte konstigt om energin dalar och du får svårt att producera mer. Genom att hela tiden kolla vad som händer på sajten – vilka artiklar som går bra och hur de sprids, vilka som går mindre bra – får du insikter som kan styra vad du producerar mer av, och för vilka sammanhang. Och självklart är kommentarer, delningar mm i sociala medier även de bra ledtrådar till vad du ska göra mer av.
Titta på trafiken till dina poster, och hur de delas, för att få uppslag till nya artiklar
Där har du mina tre tips. Har du egna tips eller frågor – lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.
Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.
0 kommentarer på 500 artiklar publicerade – Tre tips för att posta regelbundet