5 orsaker varför din content marketing behöver innehåll som gjorts förr

Det är bra med nytt och nytänkande innehåll, men din content marketing behöver även bestå av sådant som sagts förr och av andra. Här är fem anledningar.

De flesta företag vill producera innehåll som inte gjorts tidigare. Det är roligare att vara nydanande och innovativ än att skriva ned sådant som redan sagts och tänkts ett stort antal gånger. Och många företag vill förstås hellre framställa sig som disruptiva och utmanande än som någon som säger det alla andra i branschen säger.

Ändå så finns det flera orsaker till varför det kan vara viktigt för dig och ditt företag att lägga tid på att skapa innehåll som egentligen inte är så nytt. Att säga det som redan sagts av andra. Här är fem anledningar:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Det kanske inte är gammalt för just din målgrupp

Det är naturligt för den som arbetar inom ett visst område att ha bra koll på vad som sägs och skrivs inom det. Men din målgrupp består troligen både av sådana som kan mycket och de som inte har lika stor koll. Ta därför inte för givet att någonting är välkänt och gammalt för dig eller de andra förståsigpåarna i branschen är lika bekant för alla. Vi omges av så mycket olika information idag att det är naturligt att vi missar en del. Och handen på hjärtat, även med din expertis finns det säkert sådant som är välkänt som gått dig förbi? Så är det i varje fall för mig.

 

2. För att vara en bra källa krävs grundläggande innehåll

Många företag eftersträvar att deras sajter ska vara en bra källa för kunskap inom ett eller ett par områden. För att vara en bra källa måste det finns innehåll som är mycket grundläggande. Och om något är grundläggande har det sagts många gånger förr. Du kan alltså inte hoppa över att berätta om eller rapportera om grundläggande kunskap bara för att det tagits upp tidigare om du vill att din företagssajt ska vara en bra källa, Tvärtom.

Se därför till att du mixar innehållet på din sajt så det både finns grundläggande och mer kvalificerat innehåll där – på så sätt blir din sajt en värdefull källa för din målgrupp.

 

3. Det har sagts förr, men inte på ditt sätt

Även om ett ämne eller en bit innehåll har tagits upp otaliga gånger av andra så finns det fortfarande möjlighet för dig att lägga till lite värde och tillföra något av ditt eget företag till det. Det kan t.ex vara genom att ni beskriver det med er egen tonalitet och sätt att berätta en historia. Ännu bättre är om du kan koppla ämnet till dina eller dina kollegors egna erfarenheter. Lägga till egna exempel, berätta ett eget case som gör utmaningen eller möjligheten tydligare, och så vidare.

Mycket av det innehåll som produceras av olika företag är dessutom rätt ytligt. Om du vill skapa innehåll på samma tema eller kring samma frågeställning så kan ett utmärkt sätt att göra det på vara att gå lite djupare i frågan.

Och ibland kan det vara en så enkel förändring som att du tar upp en fråga på ditt eget språk.

Den här artikeln som du läser just nu är ett exempel på detta. Det började med att jag hittade den här posten på Social Media Today. Som du ser har den fungerat som en inspirationskälla, men det mesta jag tagit upp i min artikel kommer från min egen kunskap. Samt förstås skrivit om det på svenska.

 

4. Intern länkning är bra för din trovärdighet

Det har ofta sagts att intern länkning var viktigt ur ett SEO-perspektiv. Ifall detta fortfarande stämmer kan jag inte uttala mig om, och det är sannolikt fortfarande bara en av många variabler Google tittar på. Men däremot är jag övertygad om att det är bra för ditt företags trovärdighet att ni inte behöver länka till andra för att förklara eller utveckla ett ämne, ni har redan skapat innehåll kring det själva.

Dessutom skadar det ju inte att ni kan behålla era besökare på er sajt när de väl letat sig dit, genom att erbjuda dem annat de är intresserade av. Jag märker själv den utvecklingen på min webbplats. Ju mer innehåll jag får där, desto lättare är det för mig dels att länka, dels ge mina besökare möjligheten att stanna kvar och ta del av lite mer innehåll.

 

5. Vi gillar repetition

Även om vi gillar att läsa om nyheter så tycker vi ännu mer om att läsa om sådant vi redan känner till eller vet om. Av den anledningen kan det vara bra att det finns innehåll som är både välbekant och upprepar kända kunskaper på din företagssajt. En ytterligare anledning är att någonting välbekant plötsligt kan bli relevant igen för din målgrupp, och då är det lätt för dem att gå till din sajt och friska upp minnet om detaljerna. Din målgrupp består hela tiden både av sådana som ligger i framkant inom ett område och de som nyligen fått upp ögonen för det och behöver lära sig

 

Gör så här

Där har du fem orsaker till varför du ska satsa på en viss mängd ”gammalt” innehåll på din sajt. Men hur tar du då reda på vilket välbekant innehåll det är som behövs? Här är några tips:

Undersök vilka de vanligaste sökningarna är – och då inte bara på de mest välkända begreppen. Finns det sökresultat som är populära inom ditt område, men där svaret inte går att hitta på er sajt? Det kan vara en bra orsak till att skapa innehåll kring det.

Vad finns på de sajter du vanligen besöker? – Om du gång på gång stöter på innehåll som du tycker är relevant och bra på andra platser kan det vara relevant att fundera på om det även borde finns hos er. Samma sak om du ofta länkar till en eller ett par poster – kan vara en signal att sådant innehåll borde finnas på er egen sajt.

Spana på konkurrenterna – Har de innehåll som är relevant och värdeskapande för din målgrupp, även om du tycker att det känns självklart? Det kan finnas en anledning till det. Testa och se om samma typ av innehåll ger bra resultat på er egen sajt

 

Har du frågor eller funderingar kring att producera välkänt innehåll på din sajt? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska börja arbeta med content marketing, eller bli bättre på det? Jag kan hjälpa er, både med att komma igång och med det konkreta arbetet. Här kan du läsa mer om de föreläsningar och workshops jag gör. Och här om vad jag kan hjälpa er med inom strategi, produktion och mätningar. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på 5 orsaker varför din content marketing behöver innehåll som gjorts förr

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.