5 lärdomar om content marketing från Joe Pulizzi

I förra veckan gick konferensen Epic Content marketing i Oslo av stapeln. Bland talarna fanns mannen som myntade begreppet content marketing, Joe Pulizzi, och här är fem saker jag plockade upp från hans föreläsning.

För mig var det första gången jag hörde Joe Pulizzi prata, och han var precis så inspirerande som sitt rykte. Det han talade om var i hög grad hämtat från boken Content Inc, som jag kan rekommendera.

Som du ser av bilden här ovan talade han bland annat om explosionen av kanaler, vilket lett till en explosion av innehåll. Det är en viktig poäng i sig själv, men jag har valt ut fem andra lärdomar från Joe Pulizzi

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Det mesta av content skiljer sig inte från mängden

Om du synar innehållet du skapar i sömmarna – skiljer det sig särskilt mycket eller alls från vad dina konkurrenter producerar? Skulle någon sakna det om ditt företag slutade göra innehåll?

Det kan vara allt från vilka kanaler du använder till vad du skriver om. Inte sällan bygger du ditt innehåll på ungefär samma källor som dina konkurrenter, eller väljer samma format som de gör. Dessutom inte sällan presenterat på ett allt annat än engagerande sätt. Slutresultatet blir detsamma, dina potentiella och befintliga kunder kan hitta exakt samma sak hos något annat företag än ditt. val av upplägg och format till vad som sägs och vilka slutsatser som dras.

Så vad kan man göra för att undvika att hamna i den här fällan. Joe Pulizzi kom med flera förslag, som att nischa sig rejält för att verkligen kunna visa upp expertis. Men oavsett vad du väljer kommer du att behöva det här:

2. Ta fram ett editorial mission statement

Majoriteten företag sätter igång att skapa innehåll utan att ha en särskilt tydlig bild av vem man vill tala med, om vad och i vilket syfte. Då blir det också svårt att skapa relevant, särskiljande innehåll. Det är här ett redaktionellt syfte (inte lika tjusigt som editorial mission statement, men tydligare) kommer in i bilden. Du kan du ställa upp på det i tre punkter:

  • Vi vänder oss till den här målgruppen
  • Det här ska vi ge dem
  • Det här ska målgruppen få ut av vårt innehåll

Om jag själv skulle testa den här modellen för min egen content marketing skulle resultatet bli det här:

  • Jag vänder mig till marknadsförare och kommunikatörer
  • Jag ska ge dem kunskaper och insikter kring content marketing, sociala medier, digital strategi mm
  • De ska bli bättre på att använda content marketing osv i sitt arbete och därmed bidra till att uppfylla sina organisationers affärsmål

Och då har jag en tydligare bild av vilket slags innehåll jag ska ägna mig åt att ta fram, och inte minst vilket innehåll jag inte ska ägna mig åt. Så om jag börjar recensera film, dela med mig av recept eller diskutera politik så har jag avvikit rejält från mitt redaktionella syfte.

3. Ha tålamod

En sak som sades flera gånger under konferensen (jag gjorde det också) är att ”content marketing är ett marathon – inte en sprint”. Men Joe Pulizzi sade det först. Det är en verkligt viktig insikt som ändå ställer till problem för många företag. När vi hör från besvikna företag som säger att content marketing inte fungerar så är det ofta därför att de inte gett det tillräckligt med tid innan de förväntar sig resultat.

För att lyckas måste du förstå detta, men det är minst lika viktigt att du ser till att alla andra i din organisation också förstår det. Inte minst på chefs- och ledningsnivå.

4. Splittra inte i för många kanaler och format

Joe Pulizzi gick till och med ännu längre och tyckte vi skulle välja en kanal och göra riktigt bra innehåll där. Och det är ett klokt råd, inte minst därför att så många marknadsförare och företag satsar så hårt på att ha en närvaro överallt. Det vimlar av kanaler, analoga och digitala, och få företag tycks någonsin ta sig tid att rensa upp och stänga igen bland dem. Självklart påverkar detta både innehållskvalitet och effektiviteten negativt.

I mina ögon borde den självklara frågan för alla företag att ställa sig förstås i vilka kanaler finns vår målgrupp och sedan fokusera på dem.

joe3

5. Satsa på nyhetsbrev via e-mail

Hur viktigt e-postadresser är, och hur viktigt det därmed är att använda t.ex nyhetsbrev i e-mailform, dök upp flera gånger under konferensen. Det är en av få former av interaktion med målgruppen som går att utveckla och fördjupa, och där du faktiskt vet vem du riktar dig till. I dessa tider när Facebook blir en renodlad pay-to-play-kanal och andra sociala medier är på väg ditåt blir det ännu viktigare att ha kanaler du själv äger och kan konvertera i.

Men för att lyckas med detta krävs ett riktigt bra nyhetsbrev – du måste fylla det med värdefullt innehåll, annars kommer dina prenumeranter snabbt att välja bort det och därmed dig.

Här var Joe Pulizzis nyckelpunkter som han avrundade med:

joe2

Där har du dem, fem lärdomar från Joe Pulizzi. Jag kommer även att publicera liknande poster med lärdomar från Michael Brenner, Ann Handley och Jeff Bullas.

Har du frågor eller funderingar kring detta, eller något annat inom content marketing, lämna en kommentar eller hör av dig på mejl.

Vill du att ditt företag ska börja med content marketing, eller bli bättre på det? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

1 kommentarer på 5 lärdomar om content marketing från Joe Pulizzi

  1. Pingback: ROI och content marketing – med Michael Brenner : KNTNT

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.