I förra veckan gick konferensen Epic Content marketing i Oslo av stapeln. Bland talarna fanns en av de största inom content marketing, Ann Handley, och här är fem saker jag plockade upp från hennes föreläsning.
Ann Handley är journalisten som ställde om till marknadsförare och gjorde det så bra att hennes företag Marketing Profs idag är bland de ledande inom utbildning, konsulttjänster och undersökningar. Hon har även skrivit flera böcker, varav den senaste, Everybody writes, låg till grund för hennes föreläsning.
Ann Handley började, som du ser av bilden ovan, att uppmana oss till att skapa större, modigare och djärvare innehåll, och visade sedan en hel del exempel på content hon tyckte var just detta. Här är fem lärdomar från hennes presentation:
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
1. Sätt din story i en större kontext
Ett exempel på hur vi kan vara modigare med vårt innehåll är att sätta det i ett sammanhang som är större än enbart den produkt eller lösning som vi vill sälja. Ett första steg här är förstås att ta ett utifrån-och-in-perspektiv, för att på så sätt se till att vårt innehåll faktiskt möter de utmaningar vår målgrupp har. Men det går att ta det ännu ett steg, och det är att göra innehåll som finns i en kontext vår målgrupp bryr sig om. Ann Handley tog Slack, appen för intern kollaboration och kommunikation, som exempel. De skapar en mängd innehåll som rör arbetsplatsen på olika sätt, för det är en kontext de är trovärdiga i.
2. Våga ta ut svängarna
Bra marknadsföring kräver mod. Som modet att ta ut svängarna. Vilket krävs om vårt innehåll ska synas i det överflöd av innehåll som finns tillgängligt idag. Men många företag har valt att producera mer innehåll snarare än att producera innehåll som verkligen särskiljer sig. Ann Handley tog konsultföretaget M&R Consultancy som exempel, och citerade deras marknadschef som beskrev att de försöker göra innehåll där det ska synas varifrån det kommer även om märkningen försvunnit.
3. Utbilda dina kunder för att göra dem delaktiga
Vi talar ofta om att utbilda våra kunder inom content marketing, men menar då mer den slags ”utbildning” som bedrivs via artiklar, white papers och webinarier. Men vi har också möjlighet att verkligen lära upp dem genom att ordna konkreta utbildningar, via mejl eller på YouTube. Ann Handley tog kaffeföretaget BlueBell som exempel, som har satt ihop en kurs i form av filmer på YouTube om att fixa till den perfekta koppen kaffe.
4. Formeln för tone of voice
5. Tre ord
Hur gör man för att definera de ord och begrepp som ska ligga till grund för en användbar tonalitet och därmed allt innehåll? En övning kan vara att lista tre ord som representerar företaget väl, men samtidigt inte är de klyschor som alla använder (typ innovation, proaktiv, kundfokuserad) eftersom det är kvaliteter som alla skall ha.
När du gjort övningen och definierat de tre orden är det bra att förtydliga vad de förpliktigar och lovar. Så här kan det se ut:
Det är ett mycket bra sätt att förvandla ord till konkreta instruktioner för hur innehållet ska kännas och låta.
Där har du dem, fem lärdomar från Ann Handley. Jag kommer även att publicera liknande poster med lärdomar från Michael Brenner, Joe Pulizzi och Jeff Bullas.
Har du frågor eller funderingar kring detta, eller något annat inom content marketing, lämna en kommentar eller hör av dig på mejl.
Vill du att ditt företag ska börja med content marketing, eller bli bättre på det? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.
Pingback: ROI och content marketing – med Michael Brenner : KNTNT