5 lärdomar om content marketing från Jeff Bullas

I förra veckan gick konferensen Epic Content marketing i Oslo av stapeln. Bland talarna fanns en världens mest kända sociala medier-experter, Jeff Bullas. Här är fem saker jag plockade upp från hans föreläsning.

Jag har alltid varit väldigt skeptisk till Jeff Bullas, han syns överallt och verkar dela det mesta utan någon större urskiljning. Men efter att ha hört honom prata och dessutom fått träffa honom har jag bytt inställning helt. Den passion och ihärdighet han visa upp i sociala medier är fantastisk, och det finns mycket att lära av honom. Här är fem lärdomar från Jeff Bullas presentation:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Done is better than perfect

Det är lätt att försöka skapa så perfekt innehåll som möjligt, och ännu lättare att hålla på allt för länge med att fila på texter, grafik eller annat. Jeff Bullas lyfte en viktig poäng när han konstaterade att det är viktigare att bli klar än att alltid försöka få det perfekt. Detta betyder inte att du inte ska försöka producera så bra innehåll som möjligt utan just att du inte ska fastna i det eviga filandet. Eller i utdragna godkännandeprocesser heller, för den delen.

2. Se till att din sajt är byggd för trafik

Om du vill attrahera en större målgrupp till din sajt, se till att den är byggd för just det – att ta emot många besökare som snabbt ska hitta rätt. Några av de saker Jeff Bullas tog upp var att den ska vara anpassad för mobiltrafik, att den ska ladda snabbt samt att det ska vara lätt att dela innehåll till t.ex sociala medier från den. Han tipsade även om att hålla koll på vad som händer hos t.ex Buzzfeed och Mashable för att se hur de utvecklar sina sajter.

3. Du kan dela mer socialt

En sak jag märker när jag pratar med företag om hur de kan arbeta med innehåll socialt är hur ofta de bara postar en enda gång. Och tanken att de skulle posta samma innehåll flera gånger ligger väldigt långt ifrån dem. Från och med nu kommer jag att berätta för dem att Jeff Bullas tweetar en gång i kvarten. Inte för att jag tycker att de ska göra likadant, utan poängen är snarare att de har ett kan öka på sitt postande rejält utan att upplevas som spammande. Många människor tittar in i sociala medier ett par gånger per dag, och ser då bara de senaste eller mest relevanta posterna. Chansen att de skulle se just din är liten, om du inte bättrar på oddsen genom att posta samma innehåll flera gånger.

jeffbullas2

4. Kuratera andras innehåll

En stor anledning till att Jeff Bullas kan dela så mycket i sociala medier är förstås att han sprider andras innehåll – kuraterar det, som det ofta kallas numera. Det är något du kan ha nytta av att göra också, inte minst om du försöker bygga ditt företags position som kunniga, trovärdiga avsändare inom vissa områden. På så sätt skapar du en position som en pålitlig källa för relevant innehåll.

5. Listor

Det talas ofta om att listor av typen ”5 tips för att…” eller ”10 saker du inte visste om…” har börjat tappa i populäritet. För många är det en typ av innehåll som är starkt förknippat med t.ex BuzzFeed, och som man gärna undviker. Men enligt Jeff Bullas är det fortfarande ett mycket effektivt sätt att nå fram till en målgrupp. Jag tycker också att de fungerar bra. Mitt tips är att om du inte testat att göra ett par list-poster, så ge det en chans och se om de fungerar på din målgrupp också.

Jeff Bullas delade även med sig av hur han jobbar med att sprida sitt innehåll och öka på sitt följarantal:

jeffbullas3

 

Så där har du dem, fem lärdomar från Jeff Bullas. Jag har även publicerat liknande poster med lärdomar från Michael Brenner, Joe Pulizzi och Ann Handley.

Har du frågor eller funderingar kring detta, eller något annat inom content marketing, lämna en kommentar eller hör av dig på mejl.

Vill du att ditt företag ska börja med content marketing, eller bli bättre på det? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

Toppbilden är tagen av Astrid Valen-Utvik (@AstridVU).

En kommentar på 5 lärdomar om content marketing från Jeff Bullas

  1. Pingback: ROI och content marketing – med Michael Brenner : KNTNT

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.