För att du ska lyckas med din Content marketing är det bra att du redan i förväg känner till några av de vanligaste riskerna. Här har jag samlat ihop 12 stycken utmaningar som jag har stött på. Och så får du minst lika många tips om hur du kan undvika att råka ut för dem.
Jag har samlat ihop dem i en presentation som du kan titta på här:
Men om du föredrar att läsa om dem i vanlig text så kommer de här:
1. Det ses som ett projekt
Content marketing går ut på att skapa relevant och användbart innehåll för din målgrupp. Om din ledning ser det som ett projekt kommer de att förvänta sig snabba resultat och bara vilja betala för det under en begränsad tid.
Lösning: Förankra med ledningen i förväg och var tydlig med att content marketing ska vara en integrerad del av er marknadsföring.
Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.Nyhetsbrev
2. Inga tydliga mål
Om du inte vet vad målet med din content marketing är, hur ska du veta om eller när du når det? Eller vilka format och kanaler som fungerade bäst? Du måste sätta upp mätbara mål så att du både kan rapportera vad du uppnår och kan göra förbättringar.
Lösning: Definiera syftet med content marketing i din övergripande marknadsstrategi, och bryt sedan ned det till konkreta mål som du regelbundet kan mäta på.
3. Det bygger på inspiration
Alldeles för många företag skapar innehåll enbart när någon känner sig inspirerad eller det finns lite tid över. Slutresultatet är ojämnt och förvirrande för målgruppen. Till slut tappar de intresset.
Lösning: Börja med att skapa en redaktionell plan och kalender, där du planerar ditt innehåll på års-,månads- och veckobasis. Och schemalägger när det ska publiceras.
4. Strategi saknas
Avsaknad av en dokumenterad strategi är den vanligaste orsaken till att content marketing misslyckas. Utan en strategi kan du inte arbeta effektivt och ekonomiskt.
Lösning: Ta dig tiden att investera i en ordentlig, dokumenterad strategi inklusive riktlinjer och aktiviteter. Och lägg krut på att implementera den ordentligt.
5. Du jobbar i en silo
Om du tillhör en avdelning, ett produktområde eller en affärsenhet är risken stor att det tas fram ungefär samma innehåll som du gör i andra delar av företaget. Vilket kostar tid och pengar helt i onödan.
Lösning: Koordinera alla innehållsaktiviteter över hela företaget. På så sätt får ni fram bättre innehåll till lägre kostnad. Och kan även återanvända innehåll i olika format och kanaler.
6. Du skapar för mycket innehåll
Effektiv content marketing handlar inte om att trycka ut mängder av innehåll. Utan om att ge rätt innehåll till den målgrupp du vill nå. Fokus på kvantitet kan få dem att tröttna.
Lösning: Se till att varje bit innehåll du tar fram har ett tydligt syfte och verkligen ger något av värde till din målgrupp.
7. Du saknar målgrupp
Om du försöker nå alla slutar det med att du inte når någon alls. Bara genom att ha en tydlig målgrupp kan du skapa innehåll som löser problem och skapar möjligheter.
Lösning: Ta dig inte bara tid att definiera din målgrupp, utan även att verkligen förstå vilka de är och vad de behöver. Och detta är lika relevant för B2B som B2C.
8. Du tar inte distribution på allvar
Även om du gör det bästa innehållet i världen så måste du jobba minst lika hårt med att få ut det i olika kanaler och i olika format. Annars kommer ingen att se det eller agera utifrån det.
Lösning: Gör det så lätt som möjligt för dina målgrupper att ta del av ditt innehåll, genom att vara i deras kanaler och paketera det på sätt som syns vid t.ex Sök, social delning eller i köpt media.
9. Ditt innehåll används bara en gång
Att skapa innehåll som bara används en enda gång är slöseri. Det ska användas i flera kanaler, i olika format och återanvändas flitigt. Du kommer inte att trötta ut din målgrupp om du gör så, snarare ökar du deras chans att få syn på det.
Lösning: Skapa en redaktionell kalender för att planera för återanvändning och omgörning av innehåll.
Så här långt mina egna hot. När jag postade det här på LinkedIn fick jag förslag på ytterligare tre stycken:
10. Du försöker göra allt själv
Om du ska göra allt från att komma på idéer till att se till att innehållet produceras och distribueras kommer resultatet inte att bli bra.
Lösning: Ta hjälp av dina kollegor, både för målgruppsanalysen och för att få fram de mest relevanta ämnena. Ökad delaktighet är även bra för distributionen.
Upphovsman: Ola Eriksson
11. Du ser det som en engångsföreteelse
Du ska inte bara nå din målgrupp med relevant innehåll en gång, utan genom hela deras köpresa och för att bygga vidare på relationen. Du måste förstå vilket innehåll som passar in bäst vid olika tillfällen.
Lösning: Kartlägg köpresan och se till att din planering inkluderar innehåll för all steg, och för att utveckla och fördjupa relationen efter köpet.
Upphovsman: Paul Pruneau
12. Ditt innehåll skapas i kommitté
Ju fler som är inblandade i godkännandet av ditt innehåll desto större är risken att substansen går förlorad. Detta gäller både i värdet för målgruppen och för kvaliteten på själva innehållet.
Lösning: Dra upp tydliga regler för vem som bestämmer vad. En produktägare bestämmer t.ex inte över vilket format eller kanal som används.
Upphovsman: Louis Christ
Om du undviker de här hoten ökar dina chanser rejält att lyckas med content marketing. Börja med strategin, det är den allt annat hänger på.
Lycka till och här på staunstrup.se hittar du mer tips och kunskap.
0 kommentarer på 12 hot mot din Content Marketing